I am everything + They Know We Know They Lie + W.O.M.B. + 4.48 Dysphoria + Movement
Jeppe Lange, Isabella Solar Villaseca, Lou Mouw, Julienne Doko, noah holtegaard & Benjamin Muasya / Danmark & Sverige / 76 min
I Jeppe Langes ‘I am Everything’ udvikler en kunstig intelligens selvbevidsthed og reflekterer over menneskehedens moralske koder og samfundsstrukturer.
Kunstnerparret Isabella Solar Villaseca og Lou Mouws ‘They Know We Know They Lie’ er et performativt videoværk, der analyserer det komplekse forhold mellem urbanitet, økonomi og hukommelse.
Danseren, koreografen og kunstneren Julienne Doko inviterer os i ‘W.O.M.B. (Worth of My Body)’ til en refleksion over kroppens evne til at forandre sig gennem de forskellige kulturelle opfattelser af moderskab.
Noah Holtegaards videoværk ‘4.48 Dysphoria’ er skabt som modsvar til et teaterstykke af Sarah Kane, og behandler fra et non-konformt kønsopfattelser og queerness før og nu.
‘Movement’ er en hyldest til dansegulvet og undergrundsklubberne som et sted, der fejrer frihed og forskellighed, og som trodser presset fra normer og systemer.
I am everything
Jeppe Lange / Danmark / 2025 / Verdenspremiere / 10 min
En kunstig intelligens udvikler selvbevidsthed og reflekterer over menneskehedens moralske koder og samfundsstrukturer.
Med kunsthistorien og internettets uendelige billedarkiv som byggesten har Jeppe Lange (‘Abyss’, CPH:DOX 2022) skabt et tankevækkende og underspillet morsomt værk, hvor en (fiktiv) kunstig intelligens udvikler selvbevidsthed ser på menneskehedens moralske begrænsninger med et nyt blik. Ligesom lysets og lydens spektre strækker sig ud over menneskets opfattelse, opdager AI’en et mentalt spektrum, der er langt større, end hvad noget individuelt sind kan forstå, og skaber en hidtil uset forbindelse mellem teknologi og naturens skjulte mønstre.
They Know We Know They Lie
Isabella Solar Villaseca & Lou Mouw / Sverige & Danmark / 2024 / Verdenspremiere / 24 min
Et performativt videoværk, der analyserer det komplekse forhold mellem urbanitet, økonomi og hukommelse i det 21. århundrede.
Kunstnerparret Isabella Solar Villaseca og Lou Mouw har skabt et komplekst værk, der fletter tre fortællinger sammen for at udforske spændingerne mellem personlig og kollektiv hukommelse i et urbant landskab i hastig forandring. Gennem fragmenterede refleksioner og visuelle glitches giver ‘They Know We Know They Lie’ stemme til oplevelser af fremmedgørelse og indespærring i en by, der er forvandlet til ukendelighed. Teksten dykker ned i temaer som gæld, kredit og intimitet, og skildrer hjemmets skiftende rolle – fra et trygt rum med dybe tilhørsforhold til et symbol på social og økonomisk ulighed.
W.O.M.B. (Worth of My Body)
Julienne Doko / Danmark / 2025 / Verdenspremiere / 10 min
En koreografisk performance, der udforsker - og hylder - moderskabet i al dets modsætningsfulde skønhed.
At blive mor medfører mange forandringer: forholdet til din krop, til tid og materielle ting, følelsen af identitet og arv. Danseren, koreografen og kunstneren Julienne Doko inviterer os til en refleksion over kroppens evne til at forandre sig gennem de forskellige kulturelle opfattelser af moderskab i et performativt værk, som hylder den krop, der bærer tegn på at have skabt liv. På dansk og engelsk viser udtrykket ‘strækmærke’ en negativ vurdering af kropsforandringer. På Dokos modersmål, Gbaya fra Den Centralafrikanske Republik, kaldes strækmærker for ‘forfædrenes tatovering’, et ord, der er ladet med stolthed over livets fortsættelse og overlevering.
4.48 Dysphoria
noah holtegaard / Danmark / 2025 / Verdenspremiere / 12 min
Et videoværk skabt som modsvar til et teaterstykke af Sarah Kane, og kønsopfattelser og queerness før og nu.
Den britiske dramatiker Sarah Kanes sidste stykke, ‘4.48 Psychosis’, er en tekst adresseret til en fremtidig elsker, som først bliver født efter hendes død, skrevet fra et butch-lesbisk, non-konformt perspektiv. Noah Holtegaards videoværk ‘4.48 Dysphoria’ er et svar på stykket, og er henvendt til Kane selv. Her taler teksten tilbage fra den fremtidige elskers perspektiv i en form for melankolsk kærlighedserklæring til de queerpersoner, der kom før dem. Kane begik selvmord i 1998 på et tidspunkt, hvor transpersoner stadig blev betragtet som psykisk syge. Holtegaard blev født et år senere, og værket ærer de trans- og queerpersoner, som banede vejen.
Movement
Benjamin Muasya / Danmark / 2025 / Verdenspremiere / 20 min
En hyldest til dansegulvet og undergrundsklubberne som et sted, der fejrer frihed og forskellighed, og som trodser presset fra normer og systemer.
‘Movement’ fejrer dansegulvets universelle, samlende kraft og de mennesker, der lægger liv og sjæl i at holde undergrundsklubberne kørende mod alle odds. I september 2023 mødtes arangørerne fra Istanbuls Sirän-kollektiv med Endurance fra København for at udforske det politiske potentiale i klubmiljøet, hvor mennesker samles for både at udleve og opløse deres forskelligheder i én samlet, transcendental bevægelse på dansegulvet. Benjamin Muasya dokumenterer solidariteten, samtalerne og tankerne bag de to undergrundsscener i ‘Movement’ på et tidspunkt, hvor presset fra det omgivende samfund – og fra gentrificeringen af verdens byer – hænger over klubmiljøet.