Teleslynge, forskellige siddemøbler og akustikregulering er kun et udsnit af de ting, som designstudiet Aspekt Office i samarbejde med Sylvester Struckmann har inkorporeret i den nye, midlertidige biograf på Charlottenborg, hvor inklusivitet og bæredygtighed er det altoverskyggende, demokratiske fokus.
Torsdag 22. februar 2024
Med ‘Body Politics’ som tematisk fællesnævner tager dette års CPH:DOX udgangspunkt i vores kollektive forståelse af kroppen. Hvad sker der, hvis vi forsøger at rykke lidt ved den forståelse og ved rammerne for, hvordan kroppen kan og bør se ud. Og hvem bestemmer over kroppen, hvad må den veje, hvor må den bevæge sig hen, og hvorfor møder nogle kroppe flere fordomme end andre?
For at hjælpe os med at blive klogere på det emne har vi lanceret et selvstændigt filmprogram, som fokuserer på kroppen samt tre dage med ‘Body Politics’ som omdrejningspunkt, når festivalens tre tema-scener åbner og byder på film, debatter, events og fester.
Forgængeligt som en festival
Men også årets fysiske rammer vil i år afspejle vores livtag med den normative kropsforståelse, og til det formål har vi søgt hjælp fra både multimediedesigner Sylvester Struckmann og designvirksomheden Aspekt Office. Og fra sidstnævntes lille studie på Vesterbro i København har de to nordjyder, Hans Toft Hornemann og Terkel Skou Steffensen, haft travlt med at udtænke nye måder at indtænke inklusivitet i deres design. Og hurtigt gik det op for de to, at bæredygtighed og inklusivitet er forbundne størrelser:
“I processen startede vi med at fokusere særligt på cirkulær produktion,” siger Hans Toft Hornemann. “Og der findes jo rigtig mange ting, vi kunne bruge, som allerede er cirkulære. Som eksempelvis et stillads. Et stillads pakker man sammen og så stiller man det op om og om igen. Lidt på samme måde som en festival.”
Det er næppe noget tilfælde, at Hans Toft Hornemann nævner stilladset. For de to designere vil opstillee en massiv stilladsstruktur inde i Kunsthal Charlottenborgs fornemme sale, som er muliggjort via samarbejdet mellem CPH:DOX og Dansk Stillads Service.
“Pludselig begyndte vi at tænke over, hvordan stilladset kom til at stå i kontrast til det fornemme. Som noget råt, hverdagsagtigt og forgængeligt, der på en måde trækker i en anden retning. Og det taler lige ind i vores forestilling om CPH:DOX som en filmfestival for alle. Så stilladset blev en tematisk rettesnor, som kom til at præge måden, vi tænkte inklusivitet på. Og det, håber vi også, skinner igennem i vores materialevalg,” siger han.
Èn løsning til alle
Aspekt Office har haft et stort fokus på genbrugelige materialer til alle deres møbler og installationer; granuleret skum til sofaen, stilladser og aflagt klatrereb fra byens efterhånden mange klatrecentre.
“Pludselig begyndte vores materialevalg at pege mod nye åbninger i projektet,” siger Terkel Skou Steffensen. “Vi stod med noget mellem hænderne, som både var cirkulært og genkendeligt for mange. Og vores udgangspunkt har været, at man skal kunne komme på festivalen, som man er. Derfor ville vi hive det visuelle udtryk ned på jorden. Og de demokratiske tanker kom også til at forme vores idéer om inklusivitet og tilgængelighed,” siger han.
Terkel Skou Steffensen forklarer videre, hvordan de hos Aspekt Office har arbejdet med ideen om universelt design, som søger at udbrede opmærksomheden om, hvordan byggeri og byrum er indrettet efter forestillinger om den gennemsnitlige krop.
Hvor længe lyskrydset lyser grønt, hvor høje trappetrinene er i parken, hvor hurtigt s-togs dørene lukker i, alt sammen er der truffet valg, der tilgodeser enkelte kroppe frem for andre.“Vi vil ikke lave specialløsninger. Vi vil lave noget, der passer til alle” siger Terkel Skou Steffensen.
Og Hans Toft Hornemann supplerer:
“Vi har ønsket at lave noget, der ikke fortrinsvis er designet til folk, der kommer gående. Når man kommer i biografen, skal man kunne sætte sig, hvor man vil, også selvom man eksempelvis kommer i kørestol. Det er ikke sådan, at der er et afgrænset kørestolsområde. Det samme gælder for vores mødeborde. De er tilgængelige for alle.”
Og møblerne i biografen afspejler da også, at de skal imødekomme et væld af forskellige kroppe. Stolene er eksempelvis oplagte til dem, som gerne sidder rank og højt, mens sofaerne er mere velegnede til kroppe med blødere behov. Møblerne til årets biograf er leveret af OMHU, Muuto og Magnus Olesen.
Nervepirrende åbning
Det varer ikke længe, før de to designere skal rykke kontoret ind på Charlottenborg for at se, hvordan deres idéer har materialiseret sig. Og det er ikke uden en vis ærefrygt, fortæller Terkel Skou Steffensen. For selvom man måske nok synes, at det hele spiller på visualiseringer og tegninger, er det bare noget andet, når tingene skal bygges op 1:1.
Men det er ikke den eneste grund til, at der er nerver på i studiet på Vesterbro.
“Vi glæder os selvfølgelig til at se det. Men det skal da heller ikke være nogen hemmelighed, at det er med en vis ærefrygt, at vi skal vise noget, vi selv synes er radikalt, for der har været mange andre designere, som har lavet virkelig flotte ting til CPH:DOX igennem tiden,” siger Hans Toft Hornemann og afslutter: “Vi håber bare, at folk kommer til at føle sig velkomne.”
Social Cinema er støttet af Bevica Fonden og kan opleves under hele festivalen på Kunsthal Charlottenborg. Designet er blevet til i samarbejde med Dansk Stillads Service, Muuto, Magnus Olesen og OMHU.
Hvis du vil have et stykke af festivalen med hjem, kan du købe en sofa inkl. tre puder fra OMHU til 8.500 kroner (normalpris ca. 13.500 kroner). Du kan skrive dig på listen lige her.