På mandag slutter CPH:DOX, men foruden tre dage med 21 ekstravisninger disker festivalen også op med 48-timers gratis online streaming til at kurere dine DOX:BLUES.

Nåede du ikke at se alt det du ville på CPH:DOX? Fortvivl ej! Foruden 21 ekstravisninger frem til onsdag, disker festivalen sammen med Politiken op med 48 timer med gratis online streaming af 5 særligt håndplukkede film fra årets festival.

Hvad enten du er til film om større filosofiske samfundsspørgsmål eller de helt nære interpersonelle relationer, er der i den grad noget for enhver smag i filmposen!

SUPERFLEX, borgerløn og danske doku’er

De fem film strækker sig fra det kunstneriske, som kunstnergruppen SUPERFLEX’ opera om Operahuset ’The Mærsk Opera’, og til det dybt personlige, som Esther Wellejus’ æstetiske erindringsfilm om hendes fraværende far, ’Vi Lader Billedet Stå Et Øjeblik’.

Relationen mellem forældre og børn er også omdrejningspunktet i Alexanders Linds første spillefilm ’Næste Sommer’, mens en skarp dokumentar om den omdiskuterede borgerløn ’Free Lunch Society’ samt den underholdende ’The Rebel Surgeon’ om en svensk kirurg, der flytter til Etiopien i oprør mod sygehus-bureaukratiet, bevæger udvalget over i mere samfundskritisk udvalg.

Filmene kan kun ses i Danmark, og de er tilgængelige i 48 timer fra mandag klokken 10 til onsdag klokken 10 via Politikens site på politiken.dk/bio

 

OM FILMENE

Free Lunch Society 

Ville du arbejde, hvis du blev betalt for blot at være til? Borgerlønnen er tilbage som et alternativ til princippet om ret og pligt og til et bureaukratisk økonomisk system. I hvert fald i den hidsige offentlige debat, hvor tanken om, at alle over 21 år skal have et fast månedligt beløb, uanset om de arbejder eller ej, virkelig deler vandene. Men ikke på tværs af traditionelle fløje. Neokonservative økonomer, ultraliberale og socialister er enige, mens andre er lodret imod borgerløn. Politik og økonomi møder psykologi og filosofiske grundspørgsmål om menneskets natur. Vil den gøre folk dovne? Eller frie?

 

The Mærsk Opera


The Mærsk Opera’ er historien om skabelsen af den omstridte københavnske opera. Et værk i tre akter, der skildrer samtidige magtrelationer mellem individ og samfund. Historien tager sin begyndelse i 2000 hvor operahuset skal bygges og Stenhuggeren kontaktes af Assistenten, med et ønske om at skabe ‘den skønneste sten der er set’. Udover musikerne og sangerne, bliver vi i filmen præsenteret for en palet af aktører, der hver især afbilder intriger, konflikt og magt i den nyere danmarkshistorie. Med et greb, der inddrager elementer fra dokumentar, animation, og æstetisk realisme bringes filmens mangeartede aktører i spil: en ensom meteor, en hund med et halsbånd, et par gestikulerende mandehænder, arbejdsomme myrer, udspringere og en sonisk manipuleret, sort væske.

 

Næste Sommer

Stjernetåger, selvhypnose og bornholmske klippehuler badet i rødt lys og dronebas. Dokumentarfilm om det smertelige forhold mellem forældre og børn er ikke et særsyn – men det er Alexander Linds første spillefilm til gengæld. Per Sommer bor på Bornholm og prøver at lægge et søgende og omtumlet liv bag sig. Han er ramt af en depression, men prøver til trods at genetablere et forhold til sønnen Rasmus, der forlod øen 5 år tidligere. Udslidte VHS-bånd fra familiens fortid vidner om, at livslede går i arv, med mindre man får brudt den negative cirkel i tide.

 

Vi Lader Billedet Stå Et Øjeblik

I abstrakte smalfilmsbilleder og gennem gamle kassettebåndoptagelser får vi historien om et sært og eventyrligt barndomsunivers, hvor filmskaberen Esther Wellejus i dag konfronterer sin fars religiøsitet og det tiltagende mørke, der som følge af en uerkendt psykisk sygdom sænkede sig over ham, før han forsvandt ind i en religiøs vækkelse og skrev sig helt ud af hendes liv. Familiens fortid væver sig ud og ind af nutiden, i takt med den nu voksne datter fortæller historien. Billeder af naturen og dens rigdom af detaljer er det porøse stof, som erindringen er gjort af i Wellejus’ sanselige og dybt personlige film. En film om erindring og tab, men også en film om kærligheden til mennesket bag diagnosen.

 

The Rebel Surgeon

Den danske kirurg Erik Erichsen blev så træt af den skandinaviske model for sygehus-bureaukrati, at han efter mange år på et svensk sygehus flyttede til Etiopien for at arbejde som kirurg. Her redder han liv fra et lille felthospital med absolut begrænsede ressourcer – og hvad han så lige har ved hånden. I Etiopien er bureaukratiet skiftet ud med blødninger og betændelser, og med kun tre læger til rådighed for hver 100.000 indbyggere, er der rigeligt at se til for Doktor Erichsen og hans kone, Sennait. Der er hverken råd eller adgang til ordentligt udstyr, og så må man jo klare sig med en billig boremaskine, plasticstrips, cykeleger og fiskesnører.

Filmene vises i forlængelse af samarbejdet mellem Politiken og CPH:DOX, der også inkluderer Politikens Publikumspris som i år gik til ‘City Of Ghosts’ af den Oscar-nominerede Matthew Heineman.