Dansk film har fejret store triumfer på dette års CPH:DOX – både blandt prisvinderne og publikumsbaskerne er danske film solidt placeret. Og nu kan du ovenikøbet streame fem af de danske dokumentarfilm i 48 timer. Helt og aldeles gratis!

Publikumsbaskere og prisvindere: Stream fem danske film, der alle har været kæmpesuccesser i de københavnske biografer under CPH:DOX! Alle de fem film, du gratis kan streame, er skabt af unge, fremadstormende danske dokumentarfilmtalenter, har  spillet for nærmest udelukkende udsolgte sale, og flere har endda fået ekstravisninger på grund af den store efterspørgsel.

Der er altså ingen tvivl om at de danske dokumentarfilmtalenter er nået ud til et større publikum end nogensinde før på CPH:DOX – og nu får de så chancen for at nå endnu længere ud til et publikum i hele landet.

Prisvindere og publikumsfavoritter

Blandt de fem film, du kan streame, er årets vinder af festivalens NORDIC:DOX AWARD for bedste nordiske dokumentarfilm – Lasse Laus ‘Lykkelænder’, der på finurlig vis sætter forholdet mellem Danmark og Grønland til diskussion. I samme konkurrence deltog den filmskoleuddannede Cille Hannibal med sin smukke skildring af sorgens væsen i ‘Den nat vi faldt’ .

Men programmet byder også på film af mere autodidakte filmskabere som Frederik Sølberg, der har fået et overraskende festivalhit med sin debutfilm ‘Doel’ om en lille spøgelsesby i Belgien. En mindre overrraskelse var det, at Nitesh Anjaans ‘Dreaming Murakami’ om den japanske forfatters faste oversætter Mette Holm er blevet en stor publikumssucces – Haruki Murakami har en meget stor læserskare her i Danmark og de er strømmet til en masse for at se Anjaans kongeniale filmatisering af en oversættelsesproces. Den femte film er Malene Choi Jensens hybridfilm ‘The Return’ om to adoptivbørns tilbagevenden til fødelandet.

Alle fem film kan streames online på Politikens side her.

Anmelderroste film til streaming

Samtidig har alle fem film fået flotte anmelderroser med på vejen. Om ‘Den nat vi faldt’ udtaler Soundvenue, at det er “en personlig og universel dansk fortælling om døden og livet, der går videre” og giver 5 stjerner, mens ‘Dreaming Murakami’ får 4 flotte stjerne af Berlingske med ordene: “Dreaming Murakami er et signalement af Haruki Murakamis forfatterskab og et fascinerende portræt af hans danske oversætters liv og arbejde”. 

‘The Return’ er blevet anmeldt af Filmmagasinet Ekko til fire stjerner, og anmelderen Patricia Smollerup skriver, at “Malene Choi Jensens hybridfilm om adoptivbørns søgen efter deres biologiske familie er en tankevækkende og visuelt spændende refleksion over kultur og identitet”. ‘Lykkelænder’ fik også fire stjerner hos Filmmagasinet Ekko, og ordene: “Med sin tørre humor og nøjsomme fortælling udstiller Lasse Lau vores uvidenhed om Grønlands sælsomme kultur og forhold til rigsfællesskabet.” 

Endelig modtog ‘Doel’ fire stjerner af Soundvenue, som skrev at “debutinstruktørs portræt af en ikke-by sætter sig i kroppen”.  


Dreaming Murakami

På arbejde i tankens og drømmenes verden med Haruki Murakamis danske oversætter Mette Holm, hvor hvert ord bærer en hel verden i sig.


Mette Holm har oversat Haruki Murakamis bøger til dansk i årevis. Men at oversætte er en delikat praksis. Ikke mindst når man oversætter fra japansk – og når ens forfatter skriver mesterværker, der altid balancerer hårfint mellem det virkelige og det mulige. ‘Dreaming Murakami’ følger Holms arbejde med at oversætte Murakamis debutroman ‘Hør vinden synge’. Et arbejde, der leder hende til Tokyo og til samtaler med kolleger om det japanske sprogs rigdom af betydninger. Og til en sanselig og poetisk verden, hvor dagdrømme og fabeldyr kravler ud mellem linierne og lige ind i virkeligheden for øjnene af os. Filmskaberen Nitesh Anjaan nøjes nemlig ikke med at betragte Mette Holm i arbejde. I Murakamis ånd glider de to verdener – litteraturens og den virkelige – sammen i en kunstnerisk symbiose, hvor en enorm frø ser til fra sidelinien. En stemningsfuld beretning om lidenskaben for litteratur, og om det oversete arbejde med at gøre den tilgængelig på tværs af sprog.

SE FILMEN HER


Doel

En skæv og bittersød stemningsrapport fra en landsby i udkants-Europa, hvor de 26 sidste indbyggere holder fanen højt.

Der bor 26 mennesker i Doel, og de har ikke tænkt sig at flytte nogen steder. Heller ikke selvom alle andre har travlt med at fortælle dem, hvor håbløs deres elskede spøgelsesby er: Vandaliseret, forfalden og et ironisk rejsemål for urban explorers, bilnørder og hollandske techno ravere. Doel er klemt inde mellem en industrihavn og et atomkraftværk, og siden 1960’erne har regeringen i globaliseringens navn villet jævne byen med jorden for at skaffe plads til en containerpark. Skolen, butikkerne og selv kirken er blevet lukket, og de fleste huse er forladte, smadrede eller faldet fra hinanden. Alligevel giver de sidste indbyggere ikke op. Den selvlærte danske filmskaber Frederik Sølbergs morsomme, skæve, og slow-cinematiske stemningsrapport fra udkants-Europa, er et portræt af en belgisk spøgelsesby og dens 26 stædige indbyggere, der forsøger at holde fast i drømmen om, at deres by er en by, og deres hjem er et hjem.

SE FILMEN HER


The Return

Sensitiv og stilfuld hybridfilm om to unge dansk-koreaneres første møde med det land, de er født i.

To dansk-koreanske unge vender for første gang tilbage til det land, de er født i. Karoline og Thomas blev adopteret til Danmark som små, men vender nu tilbage til Seoul for at opsøge deres rødder – og måske deres biologiske familier. Hvis de altså kan finde dem. Et møde med en anden kultur, der både er fremmed og en del af deres personlige historie, og et møde med andre unge, der ligesom de selv bærer oplevelsen af at være adopteret. En følelsesfuld rejse ind i det ukendte, hvor de to må konfrontere sig selv og deres egen identitet på ny. Filmskaberen Malene Choi Jensen bærer selv erfaringen af at være adopteret, og har skabt en sensitiv og stilfuld hybridfilm, hvor små doser af diskret iscenesættelse bidrager til Thomas og Karolines fælles – og meget virkelige – oplevelser i moderlandet. En film, der rammer én lige i hjertet, men som gør det takket være sit usentimentale og åbne sind – og takket være sine to helt fantastiske hovedpersoner.

SE FILMEN HER


Lykkelænder

Indtryk fra Grønland i en smuk og sensitiv film om myter og virkelighed – og om det historiske forhold til Danmark.

Forholdet mellem Grønland og Danmark er fuldt af forestillinger og myter. Og det er dem, den danske kunstner Lasse Lau reflekterer over – og dokumenterer – i sin første, lange film ‘Lykkelænder’. Men hvordan giver man den grønlandske erfaring en form, når man selv er dansk? Lau har skabt en sensitiv film om autencitet og iscenesættelse ved at lade begge dele forme værket sammen med de medvirkende. Men også ved at se og lytte opmærksomt. Den koloniale historie er nemlig indlejret i både Grønlands uendeligt smukke landskaber og i den kollektive bevidsthed. Men det samme er viljen til at bryde med den og se frem med en ny politisk selvbevidsthed. ‘Lykkelænder’ er et resultat af et langvarigt researchprojekt, men taler om sine uhyre komplekse emner på en måde, der forankrer det postkoloniale perspektiv i en genkendelig livserfaring. Og som gør det med både humor og eftertryk.

SE FILMEN HER


Den nat vi faldt

Sanselig, poetisk og fremfor alt fotografisk film om det at miste – og om at bevæge sig videre i livet. En af årets mest lovende danske debutfilm.


Instruktøren Cille Hannibal samler kameraet op og begynder at filme sin mor kort efter, at moderen mister sin mand og livsledsager i en tragisk ulykke. Det er en måde, hvorpå Cille kan være der for sin mor. En måde de kan være sammen på i en fælles sorgproces. ‘Den nat vi faldt’ giver et nært og sjældent indblik i et menneskes sorg, og ligesom mor og datter, bevæger filmen sig ind og ud af sorgen og smerten. De to kvinder bearbejder deres sorg i takt med at de rydder op i hans ting og i deres fælles liv. Når kasser bliver åbnet og et liv bliver gennemgået, vokser historien om deres kærlighed, og mor og datter udvikler samtidig nye og tættere bånd. Sammen opsøger de nye muligheder, som skal give håb og lyst til, at livet skal gå videre. Alle, der har oplevet at miste nogen de stod nær vil kunne genkende noget af sig selv i Hannibals poetiske og sanselige film, hvor døden fylder meget, uden dog at få lov at overskygge lyspunkterne i det store billede. Det er det fotografiske blik, der sætter rammen i en af årets mest lovende, danske debutfilm.

SE FILMEN HER

Ekstravisninger en masse

Bemærk, at du stadigvæk også har muligheden for at opleve en række af højdepunkterne fra årets CPH:DOX inde i biografmørket. Festivalen har nemlig føjet en lang række ekstravisninger til programmet. Intet mindre end 22 film kan stadig opleves i udvalgte københavnske biografer i dag mandag 26. marts og i morgen tirsdag 27. marts. Programmet for ekstravisningerne kan findes her.