De nominerede film til Nordic:Dox Award 2018 er..

De nominerede film til Nordic:Dox Award 2018 udgør et nøje udvalg af de bedste film fra hele Norden. Udvalget afspejler diversiteten og ambitionsniveauet i den nordiske dokumentar. Ikke mindst kunstnerisk i film, der har en klar vision og et personligt præg – netop på dét punkt hvor den nordiske dokumentar i disse år markerer sig på den internationale filmscene.

Konkurrencen spænder fra det poetiske til det politiske og sætter tilskueren i en aktiv, kritisk position. Og så er mange af filmene lavet af unge instruktører med nye visioner og med mod til at eksperimentere.

Vinderen af Nordic:Dox Award bliver fundet fredag den 23. marts ved CPH:DOXs prisuddeling på Kunsthal Charlottenborg. Og i dag kan vi annoncere de nominerede film!

Spilletider, billetsalg og mere information finder du her.

Lykkelænder

Lasse Lau, World Premiere (Denmark, Greenland)

Indtryk fra Grønland i en smuk og sensitiv film om myter og virkelighed – og om det historiske forhold til Danmark.

Forholdet mellem Grønland og Danmark er fuldt af forestillinger og myter. Og det er dem, den danske kunstner Lasse Lau reflekterer over – og dokumenterer – i sin første, lange film ‘Lykkelænder’. Men hvordan giver man den grønlandske erfaring en form, når man selv er dansk? Lau har skabt en sensitiv film om autencitet og iscenesættelse ved at lade begge dele forme værket sammen med de medvirkende. Men også ved at se og lytte opmærksomt. Den koloniale historie er nemlig indlejret i både Grønlands uendeligt smukke landskaber og i den kollektive bevidsthed. Men det samme er viljen til at bryde med den og se frem.

Punk Voyage

Jukka Kärkkäinen, J-P Passi, International Premiere (Finland, Denmark, Norway, Sweden)

Fra øvelokale til Eurovision med Finlands udviklingshæmmede punkband nummer yksi. En doku-komedie – med hjertet på rette sted.

Trekantsdramaer, venskaber og rock n’ roll blandes til én stor cocktail i det atypiske, finske punkband Pertti Kurikan Nimipäivats sidste år, inden de lægger bandet i graven. De fire bandmedlemmer har alle autisme eller Downs syndrom, og med deres sange om livet som outsider er de blevet folkeeje i Finland. Og netop som en bandkrise truer bliver de udtaget til Eurovision Song Contest. Med mottoet ‘We are the wankers’ tager de afsted på en underholdende rejse, hvor der sjældent er langt mellem gråd og gode tider. Fra øvelokalet til den røde løber i Wien, og til deres allersidste koncert med bar røv og mosh pit.

Bad Circumstances

Max Kestner, World Premiere (Denmark)

Max Kestners film om en gruppe polarforskeres sagnomspundne ekspedition i 1907 tager de historiske kilder op til revision.

Tragiske begivenheder, særligt de gådefulde af slagsen, skaber et særligt begær hos nysgerrige sjæle efter at opklare historiens sande gang. I Max Kestners snurrige filmsprog og med afsæt i en mystisk korttegning følger vi amatørhistoriker Steffens spor og teorier, der kan vende op og ned på fortællingen om en gruppe polarforskeres sagnomspundne ekspedition i 1907. ‘Hver gang man bevæger sig tættere på, vil nye enorme verdener dukke frem,’ fortæller Kestner om sin metode. Den bevægelse, at zoome ind på det kortlagte og tættere på kilderne, er både poetisk og humoristisk portrætteret i ‘Slette Omstændigheder’.

Den nat vi faldt

Cille Hannibal, World Premiere (Denmark)

Sanselig, poetisk og fremfor alt fotografisk film om det at miste – og om at bevæge sig videre i livet. En af årets mest lovende, danske debutfilm.

Instruktøren Cille Hannibal samler kameraet op og begynder at filme sin mor kort efter, at moderen mister sin mand og livsledsager i en tragisk ulykke. Det er en måde, hvorpå Cille kan være der for sin mor. En måde de kan være sammen på i en fælles sorgproces. ‘Den nat vi faldt’ giver et nært og sjældent indblik i et menneskes sorg, og ligesom mor og datter, bevæger filmen sig ind og ud af sorgen og smerten. Når kasser bliver åbnet og et liv bliver gennemgået, vokser historien om deres kærlighed, og mor og datter udvikler samtidig nye og tættere bånd.

One Table Two Elephants

Henrik Ernstson, Jacob von Heland, Henrik Ernstson, World Premiere (Sweden, South Africa)

Levende og vildtvoksende, etnografisk film fra Cape Town og omegn, hvor B-boys, biologer, bushmen og spøgelser deler livsverden.

En cine-etnografisk film om B-boys i bushen, et kongerige af blomster og spøgelset af en ung prinsesse – og om hvordan sydafrikanske Cape Towns indbyggere fra biologer til hiphop-crews (u)bevidst arbejder på at skabe en symbolsk sammenhæng og mening i deres egen livsverden. Film som forskning, forskning som film. De to etnografer bag dette vildtvoksende, levende og originale værk lader teksturer og materiale tale for sig selv ved at tage de briller af, der på forhånd opdeler verden i os og dem, natur og by, planter og andet liv. Den er let at se, men belønner ens intellektuelle eventyrlyst i rigt mål.

The Night

Steffan Strandberg, International Premiere (Norway)

Smukt animeret og bittersød, norsk film om to brødres opvækst med en alkoholiseret mor og en musikerfar.

To små drenge vokser op med en alkoholiseret mor. Den triste historie folder sig imidlertid ud i smukke, bittersøde animationer og med rige nuancer i en film, hvor den i dag voksne filmskaber Steffan Strandberg ser tilbage på sin barndom. Han og hans bror er mærket af deres fælles opvækst, hvor moren hellere ville drikke bajere med sine langhårede venner end tage sig af dem. De nære bånd, den svære fortid og viljen til at lade sårene hele er nerven i ‘The Night’, hvor drengene venter på, at deres omrejsende musikerfar – måske – skal komme tilbage og hente dem midt om natten.

A Good Week for Democracy

Cecilia Björk, International Premiere (Sweden)

En skarp, morsom og indsigtsfuld film fra det svenske svar på Folkemødet.

Det idylliske Almedalen på Gotland har siden 1968 været hjem for det svenske svar på Folkemødet. Her mødes tusindvis af politikere, pressefolk og ikke mindst PR-folk hver sommer for at diskutere, hvad der optager folket. Og for at blive set. For politik handler (også) om iscenesættelse, og vi er med både foran og bag kulissen i en skarp, morsom og indsigtsfuld film om det moderne demokratis tvivlsomme tilstand i en tid med Facebook og fake news. For kameraet kigger videre når alle andre kigger væk, og får øje på både absurditeten i den perfekte overflade og på det ægte engagement hos de folkevalgte.

Waiting for Barcelona

Juho-Pekka Tanskanen, World Premiere (Finland)

Kærlighedsaffærer, venskaber og med politiet i hælene. En af Europas unge hjemløse lukker os ind i sit liv på Barcelonas gader.

Barcelonas labyrintiske gader er indbegrebet af romantisk storbyliv – bare ikke hvis man bor på dem. Og det gør 27-årige Mou, der forlod sit hjemland som 12-årig og siden har levet som hjemløs omkring Ramblaen. Men Mou er ikke bare ‘streetwise’, han er også populær og sine venners ven. En kærlighedsaffære med en spansk kvinde giver håb om et nyt liv – og en happy ending? – men fortiden og det mentale pres fra en umulig situation haler samtidig ind på hans ellers så positive ånd. En upbeat film om et af Europas usynlige liv, optaget i gadehøjde og i grafisk sort/hvid. Politisk og personligt i forholdet 1:1.

Eastern Memories

Niklas Kullström, Martti Kaartinen, International Premiere (Finland)

Fortid og nutid mødes i en episk road movie gennem Centralasien til Japan. Eventyr og intriger, liv og død, nationers fald – fortalt af en død finne.

I starten af det tyvende århundrede, da der stadig var blanke felter på verdenskortet, rejste den finske filolog G.J. Ramstedt gennem Centralasien til Japan. Som en rigtig eventyrer førte han en dagbog i den højtsvungne stil, som vi hører på lydsiden, mens kontrasten til nutidens landskaber og ikke mindst byer kommer os i møde i filmens billeder fra de to finske filmskaberes rejse i hans fodspor i dag. ‘Eastern Memories’ er et essay og en storslået rejsefilm over ti tusind kilometer, med hundrede års historiske erfaringer i bagagen. Bjergtagende og med en kant af knastør, finsk humor.

Maj Doris

Jon Blåhed, International Premiere (Sweden)

Nætter med nordlys og frostklare morgener i billedskønne scener fra en 74-årig og helt fantastisk kvindes liv.

Nogle mennesker har en særlig evne til at leve livet fuldt ud og være til stede i alt, de gør. Et af dem er den 74-årige, samiske kunstner Maj Doris, der har rejst verden tynd og i dag bor alene i sit lille hus i den smukke, nordsvenske vildmark, hvor nordlyset bølger hen over bjergene. Alene, og dog. Som efterspurgt kunstner med udstillinger og en ægte interesse for unge mennesker samler hun helt naturligt folk omkring sig. En ung, afghansk mand hjælper til på gården. Som tak underholder hun hele bordet på den lokale burgerbar om dengang, hun opdagede rock n’ roll! Et billedskønt portræt af et fantastisk menneske.