De nominerede til Next:Wave Award 2018 er..

Take a walk on the wild side! I 2017 indstiftede CPH:DOX sammen med hovedsponsoren Normann Copenhagen den nye internationale konkurrence med titlen Next:Wave Award. Konkurrencen fik overvældende interesse, både blandt internationale og danske festivalgængere, og er tilbage på festivalen i 2018.

Konkurrencen er dedikeret til spirende filmskabere – unge fremadstormende talenter, der har modet til at tage chancer og markerer sig stærkt på den internationale scene. Vinderen af Next:Wave bliver fundet fredag den 23. marts ved CPH:DOXs prisuddeling på Kunsthal Charlottenborg. I dag kan vi annoncere de nominerede film!

Psst: Vi annoncerer de øvrige nominerede konkurrencefilm hver dag frem til programlaunch 16. februar herinde på sitet. Spilletider, billetsalg og mere information om de nominerede film finder du her.

A Moon Made of Iron

Francisco Rodriguez, Word Premiere (Chile, France)

Et makabert mysterium fra Chiles kyststrækninger, hvor ligene af kinesiske fiskere på uforklarlig vis dukker op.

En meget smuk film, der starter tragisk med et mystisk og makabert fund af ligene af tre kinesiske blækspruttefiskere på den flade strand nær Magellanstrædet ud for Chile. De er underernærede og viser tegn på skørbug og tyfus. I februar dukker endnu et lig op. Og i juni fortæller Carmens fætter hende, at han har set en udmagret asiatisk mand gemme sig ved et fyrtårn i tre dage, for så at forsvinde. Dåsesuppe, pas og prosaiske beskeder på de mobiltelefoner, der lå i redningsvestene på de døde, er de eneste spor i det mysterie, der hviler tungt over det vindblæste kystområde.

DOEL

Frederik Sølberg, World Premiere (Denmark, Belgien)

En skæv og bittersød stemningsrapport fra en landsby i udkants-Europa, hvor de 26 sidste indbyggere holder fanen højt.

Der bor 26 mennesker i Doel, og de har ikke tænkt sig at flytte nogen steder. Heller ikke selvom alle andre har travlt med at fortælle dem, hvor håbløs deres elskede spøgelsesby er. Vandaliseret, forfalden og et ironisk rejsemål for urban explorers, bilnørder, og hollandske techno ravere. Doel er klemt inde mellem en industrihavn og et atomkraftværk, og siden 1960’erne har regeringen villet jævne byen med jorden for at skaffe plads til en containerpark i globaliseringens navn. Men indbyggerne giver ikke op.
Frederik Sølbergs morsomme, skæve, og slow-cinematiske stemningsrapport fra udkants-Europa, er et portræt af en spøgelsesby og dens 26 stædige indbyggere, der forsøger at holde fast i drømmen om at deres by er en by, og deres hjem er et hjem.

Entrance to the End

Maria von Hausswolff, Anne Gry Friis Kristensen, World Premiere (Denmark, Sweden)

Hausswolff & Kristensens mørke, audiovisuelle værk er underbevidsthedens svar på en ultravoldelig italo-kannibalfilm fra 70’erne.

En trippet og brutal, psyko-etnografisk ekspedition ind i underbevidsthedens tropiske jungleland. De tætte, tropiske motiver i ‘Entrance to the End’ er foreviget analogt på 16mm film i Panamas jungler af Maria von Hausswolff under en rejse til Panama, og al lyd i filmen er optaget på et kassettebånd af medinstruktør Anne Gry Kristensen. Mellemtekster sætter tonen og definerer den evolutionære junglelov: ‘We didn’t come to dominate the world because we were the smartest or the fittest … but because we were the craziest, baddest motherfuckers around.’ Hausswolff & Kristensens mørke, audiovisuelle værk er underbevidsthedens svar på en ultravoldelig italo-kannibalfilm fra 70’erne, og på enhver romantisk forestilling som naturen som et harmonisk sted i balance med sig selv og sine indbyggere. En værk mellem virkelighed og fantasi, og et af de mest kompromisløse i år.

Harmony

Frederick Paxton, World Premiere (United Kingdom)

Fotografisk smuk og mørk film fra en tungindustriel udkant af Rusland, hvor de unge kæmper for at leve op til de maskuline og feminine idealer.

Med en af Ruslands mest industrielt brutale og forurenede byer som scene udforsker ‘Harmony’ selvforståelsen og kønsrollerne i den russiske ungdom gennem landets to stolte sportsgrene: Ishockey og rytmisk gymnastik. Frederick Paxton har en fotografs blik for sårbarheden i de unge kroppe og ansigter, når de sammenbidt kæmper for at leve op til sportens uhyre maskuline og feminine idealer, som ofte er deres eneste håb for en vej ud af Chelyabinsk. Vinterkulden forvandler de tungindustrielle landskaber til en mørk og poetisk halvverden i en film mellem dokumentar og visuel fotokunst.

Independent Boy

Vincent Boy Kars, International Premiere (Netherlands)

Vincent overtager sin ven Metins liv i en måned. Et eksperiment, der skal få ham op af sofaen og ud i den store verden.

Metin er grineren. Han er midt i tyverne og kunne være ens bedste ven. Sjov, smart og med på techno-beatet. Alligevel flyver tingene ikke rigtig for ham. Han bor stadig hos sin mor og får aldrig rigtig gjort noget færdigt. Så for at få ham op af sofaen overtager Vincent sin vens liv i en måned. Ny lejlighed, et medlemsskab til en spejderforening og et DJ-gig på en natklub er en del af projektet, hvor Vincent tager alle beslutninger for Metin. Og dokumenterer eksperimentet imens. Men hvem sætter kriterierne for, hvornår man er en succes? En film om venskab og (selv)tillid i en tid, hvor man skal præstere for at være nogen.

Minding the Gap

Bing Liu, International Premiere (United States)

Fra skateboard-video til en dokumentarisk ‘Boyhood’. Tre unge venner vokser op, bliver unge mænd og træffer livsvalg for rullende kamera.

Hvad der starter som en skateboard-video bliver over flere år til en dokumentarisk ‘Boyhood’, hvor tre teenagers vokser op og bliver unge mænd, mens den ene filmer det hele ske. Frihed viger for ansvar og voksenlivet presser sig på. Vi er i Rickford, Illinois – i hjertet af det amerikanske rustbælte – hvor Zack, Keire og Bing fordriver tiden med at hamre byen rundt på skateboard og holde fest. Det dybe venskab i den lille trio er nerven i Bing Lius formidable debutfilm fra Sundance, hvor hvert valg i livet – både de rigtige og de forkerte – lukker en dør og åbner en ny. Ung energi med moden indsigt.

Tarpaulins

Lisa Truttmann, International Premiere (Austria, United States)

Millionbyens mindste indbyggere går til angreb i en herligt opfindsom og idérig film om termitter i Los Angeles.

Når et hus i Los Angeles bliver angrebet af termitter, ruller skadedyrspatruljen ud og pakker hele huset ind i bolsjefarvede presenninger (kaldet ‘tarpaulins’), som skal holde de altædende dyr inde, men som samtidig fejrer deres hærgen med festlige farver og striber. Et fænomen, som Lisa Truttmanns originale og idérige film bruger til at finde nye og uventede sammenhænge mellem urbanitet og natur. Og mellem det helt store og det helt små. Byens mindste indbyggere skaber nemlig deres eget mikrokosmos, som producerer nye netværker mellem arbejde og forfald, profit og tab, kontrol og kaos.

Unsettling

Iris Zaki, World Premiere (United Kingdom, Israel)

Et pop-up-filmstudie bliver et socialt laboratorium for møder med de kamerasky (men ikke konfliktsky) israelske bosættere på Vestbredden.

Tekoa er trendy. En hipster-koloni for israelske bosættere på Vestbredden, hvor ingen af de kontroversielle beboere har lyst til at tale med medierne. Fra det øjeblik Iris Zaki ankommer, er der spændinger i luften. Hun sætter nemlig et lille pop-up-filmstudie op midt i den lille by og bliver siddende i over en måned, for at møde de unge bosættere ansigt til ansigt. En enkel intervention, der skaber en kompleks kæde af reaktioner fra dem, der efterhånden indvilliger i at snakke med hende. Fra en selvudnævnt fascist til en kvinde, der har overlevet et knivangreb af en ung palæstinenser.

Conventional Sins

Anat Zuria, Shira-Clara Winther, International Premiere (Israel)

Doku-noir om seksuelt misbrug i det ultra-ortodokse miljø i Jerusalem, hvor voksne Meilech endelig konfronterer sin ‘sugar daddy’.

Da han var 15 år gammel og stadig var en del af det ultra-ortodokse miljø i Jerusalem havde Meilech en femten år ældre ‘sugar daddy’. Et forhold, der – som mange andre af sin slags – fortsatte med seksuelt misbrug, afpresning og psykisk vold. Men nu søger han tilbage for at finde ud af, hvad der egentlig skete. Og for at konfrontere sin gamle plageånd. Gennem sine dagbøger og fotos beslutter han sig for at rekonstruere affæren i en usædvanlig tabu-bryder af en dokumentar, der bevæger sig rundt som en film noir i byens mørke og labyrintiske gader, hvor de fjendtlige blikke lyner mod ham.

What Remains

Humberto Giancristorafo, World Premiere (Brazil)

Tropisk surrealisme, erotiske drømmerier og rollespil i en improviseret filmatisering af Thomas Manns ‘Trolddomsbjerget’.

I Thomas Manns roman ‘Trolddomsbjerget’ ankommer den unge Hans Castorp til et mystisk sanatorium i bjergene, hvor grænserne mellem det normale og afvigende er flydende. Den brasilianske ‘What Remains’ er en fri og improviseret filmatisering af Manns bog. Et kollektivt eksperiment helt i bogens ånd, og en visuelt overdådig og mørkt romantisk oplevelse, grænsende til det erotiske og surrealistiske. Den er nemlig baseret på et komplekst sæt af spilleregler, som de medvirkende var frie til at reagere på i løbet af den uge, hvor de optog filmen på en farm i de tætte, tropiske omgivelser. Vildt, smukt og radikalt sin egen.

Little Pyongyang

Roxy Rezvany, World Premiere (United Kingdom)

Velkommen til Little Pyongyang: En forstad til London, hvor der bor flere nordkoreanere end noget andet sted i verden uden for Nordkorea selv. En stilfuld stemningsrapport fra et sted, der er indbegrebet af et kultur-clash.

Beautiful Things

Giorgio Ferrero & Federico Biasin, International Premiere (Italy)

Socialrealistisk science fiction om menneskets søgen efter mening, skønhed og et fuldtids arbejde. Visuelt storslået og med en underspillet humor fra et ungt, italiensk stortalent med en pris fra Venedig filmfestivalen i bagagen.