Her finder du det helt hurtige overblik over CPH:DOX 2019.

Her på siden kan du finde overordnet information om CPH:DOX 2019, vores festivalcentrum på Kunsthal Charlottenborg, årets programsektioner og konkurrencer samt spritnye tiltag, vi har søsat i år.

I vores presserum kan du finde praktisk information om, hvordan du søger om en presseakkreditering og bestiller billetter, hvilke film der har tilknyttet en PR-agent og filmstills, du kan bruge i din dækning.

Er der noget materiale, du ikke kan finde, eller mangler du svar på et spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores presseafdeling på tlf. +45 3345 4730 eller press@cphdox.dk

CPH:DOX, Copenhagen International Documentary Film Festival, er en af verdens største og førende dokumentarfilmfestivaler i verden. Den 16. udgave af festivalen finder sted fra 20. til 31. marts 2019.

CPH:DOX blev grundlagt i 2003 af festivalens nuværende direktør, Tine Fischer. Med støtte fra både branchen og den nationale presse voksede festivalen fra et besøgstal på 14.000 i det første år til et rekordhøjt besøgstal på 110.500 i 2018.

CPH:DOX fortsætter med at udvikle sig og vokse. Programmet favner alt fra værker af de største internationale dokumentarister til de unge talenter; fra storslåede biografudgivelser til den snævre videokunst i feltet mellem det cinematiske og museale. Med afsæt i dokumentarfilm sigter vi mod at bygge bro til andre kunst- og medieformer: at skabe nye, kreative perspektiver på og krydstænkninger mellem dokumentarfilm og kunst. Det er bl.a. dette nytænkende festivalformat, der på rekordtid har gjort CPH:DOX til én af verdens største begivenheder inden for dokumentarområdet.

Mere end en filmfestival

Foruden dokumentarfilm byder CPH:DOX på audiovisuelle koncerter, talks & debatter, kunstudstillinger, masterclasses, regionale filmevents, et studieprogram, Everyday-workshops og brancheaktiviteter som CPH:CONFERENCE, CPH:MARKET, CPH:LAB og det internationale finansierings- og co-produktionsevent CPH:FORUM.

Kunsthal Charlottenborg

CPH:DOX er centreret omkring Kunsthal Charlottenborg, festivalens internationalt roste festivalpalæ, som huser alt fra filmvisninger og koncerter til internationale brancheaktiviteter. Kunsthallen bliver indrettet sammen med det danske møbelbrand Normann Copenhagen, der sammen med CPH:DOX præsenterer Danmarks første sofabiograf, Social Cinema, hvor publikum kan opleve storslåede dokumentarfilm i tilbagelænede omgivelser.

Kunsthal Charlottenborg byder også på en mindre almindelig biograf, en spektakulær Virtual Reality-biograf, en kurateret kunstudstilling, en interaktiv udstilling, flere talk- og loungeområder samt Apollo Café og Kantine, der i år er omdannet til et arbejdssted for alle festivalens gæster – vi kalder det Orbit.

På Kunsthal Charlottenborg finder du også festivalens pressedesk, hvor du kan afhente din presseakkreditering og forhåndsreserverede billetter.

Fra den 20. til 31. marts er CPH:DOX tilbage med et kunstnerisk tværsnit af verden anno 2019 med 200 nye film, debatter, konferencer, koncerter, kunstværker, VR-installationer og fester på programmet.

Blandt årets nyheder og højdepunkter er et stort tema om Europa med film, talks og en udstilling, et nyt program dedikeret til fiktionsfilm samt gæstestjerner som Ai Weiwei og Pamela Anderson.

Årets program står i kvindernes tegn. Festivalen åbner med verdenspremieren på Marie Skovgaards ’Reformisten’ og dedikerer aftenen til den nydanske kvindebevægelse. Sammen med en række store internationale filmfestivaler, skriver CPH:DOX under på det nye ’50/50 2020 Charter’, der kalder på nye tider i branchen og flere kvinder foran og bagved kameraet. Vi er allerede i fuld gang, og af de 66 film, der er udtaget til årets konkurrenceprogram er de 30 (45%) instrueret af en eller flere kvinder.

Vinderne af de seks internationale konkurrencer og Politikens Publikumspris findes fredag den 29. marts til festivalens awardshow på Kunsthal Charlottenborg.

DOX:AWARD er festivalens hovedkonkurrence. Årets 12 nominerede film udmærker sig ved et stærkt, personligt udtryk, ved deres filmiske kvaliteter, og ved at insistere på dokumentarfilmens plads i biografmørket. Og så er det ikke mindst film, der udvider mediets muligheder for at forholde sig til virkeligheden udenfor. Vinderen af DOX:AWARD 2019 bliver fundet af en international jury, og modtager 5.000€.

Årets nominerede film:

8 verdenspremierer, 2 internationale premierer og 2 Europapremierer:

• The Rest, Ai Weiwei, Kina/Tyskland, verdenspremiere
  • Swarm Season, Sarah J Christman, USA, verdenspremiere
  • Genopdagelsen, Phie Ambo, Danmark, verdenspremiere
  • Tiny Souls, Dina Naser, Jordan, Qatar, Frankrig, verdenspremiere
  • Reformisten, Marie Skovgaard, Danmark, verdenspremiere
  • Shelter, Enrico Masi, Italien, Frankrig, verdenspremiere
  • On the Inside of a Military Dictatorship, Karen Stokkedal Poulsen, Danmark, Frankrig, verdenspremiere
  • A Stranger, Mikel Cee Karlsson, Sverige, verdenspremiere
  • Searching Eva, Pia Hellenthal,Tyskland, international premiere
  • Ridge, John Skoog, Sverige, international premiere
  • The Edge of Democracy, Petra Costa, Brasilien, Europapremiere
  • The Disappearance of My Mother, Beniamino Barrese, Italien, Europapremiere

Tidligere vindere:

• 2018: The Raft (SE/DK/US/DE), Marcus Lindeen.
  • 2017: Last Men in Aleppo (DK), Feras Fayyad.
  • 2015: God Bless the Child (US), Robert Machoian & Rodrigo Ojeda-Beck.
  • 2014: The Look of Silence (DK), Joshua Oppenheimer.
  • 2013: Bloody Beans (FR), Narimane Mari.
  • 2012: The Act of Killing (DA), Joshua Oppenheimer.
Festivalens F:ACT Award er dedikeret til film i feltet mellem dokumentarisme, dybdeborende journalistik og social aktivisme. 11 dagsordensættende filmskabere er nomineret til prisen, der uddeles i samarbejde med Dansk Journalistforbund og IMS, International Media Support.

Årets nominerede film:

4 verdenspremierer, 4 internationale premierer og 3 Europapremierer:

• On the President’s Orders, James Jones & Olivier Sarbil, Storbritannien, verdenspremiere
  • The Good Terrorist, Robert Oye, Holland, verdenspremiere
  • Push, Fredrik Gertten, Sverige, verdenspremiere
  • Democracy LTD, Robert Schabus, Østrig, Frankrig, Storbritannien, verdenspremiere
  • Dark Suns, Julien Elie, Canada, Europapremiere
  • Sea of Shadows, Richard Ladkini, Austria, Europapremiere
  • American Factory, Steven Bognar & Julia Reichert, USA, international premiere
  • Midnight Family, Luke Lorentzen, Mexico, USA, Europapremiere
  • Favela Frontlines, Renato Martins, Brasilien, international premiere
  • War of Art, Tommy Gulliksen, Norge, international premiere
  • The Color of Justice, Marjolaine Grappe, Frankrig, international premiere

Tidligere vindere:

• 2018: Laila at the Bridge (CA/AF), Elizabeth Mirzaei & Gulistan Mirzaei.
  • 2017: Radio Kobani (NL), Reber Dosky.
  • 2015: Among the Believers (PK), Hemal Trivedi & Mohammed Ali Naqvi.
  • 2014: E-Team. Katy Chevigny (US), Ross Kauffman.
  • 2013: Dirty Wars (US), Richard Rowley.
De nominerede film til NORDIC:DOX AWARD udgør et nøje udvalg af de bedste film fra hele Norden. Udvalget afspejler diversiteten og ambitionsniveauet i den nordiske dokumentar. Ikke mindst kunstnerisk i film, der har en klar vision og et personligt præg – netop på dét punkt, hvor den nordiske dokumentar i disse år markerer sig på den internationale filmscene.

Konkurrencen spænder fra det poetiske til det politiske, og tæller i år 13 film, herunder 8 verdenspremierer og 5 internationale premierer. Vinderen modtager 5.000€.

Årets nominerede film:

• The Revenge of the Diva, Emelie Jönsson & Gustav Ahlgren, Sverige, verdenspremiere
  • Håbets ø, Sidse Torstholm Larsen & Sturla Pilskog, Norge, Danmark, Grønland, verdenspremiere
  • Mating, Lina Maria Mannheimer, Sverige, verdenspremiere
  • Feministeren, Viktor Nordenskiöld, Sverige, verdenspremiere
  • Don’t Give a Fox, Kaspar Astrup Schröder, Danmark, verdenspremiere
  • Q’s Barbershop, Emil Langballe, Danmark, verdenspremiere
  • Forget Me Not, Sun Hee Engelstoft, Danmark, Sydkorea, verdenspremiere
  • The Men’s Room, Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen, Norge, international premiere
  • All We Own, Emily Norling, Sverige, international premiere
  • The Hypnotist, Arthur Franck, Finland, international premiere
  • Where Man Returns, Egil Håskjold Larsen, Norge, international premiere
  • Ulveland, Olivia Chamby-Rus, Danmark, verdenspremiere
  • Once Aurora, Stian Servoss & Benjamin Langeland, Norge,

verdenspremiere

Tidligere vindere:

• 2018: Lykkelænder (DK/GL), Lasse Lau.
  • 2017: Land of the Free (DK), Camilla Magid.
  • 2015: Return of the Atom(FI/DE), Mika Taanila & Jussi Eerola.
  • 2014: Olmo & The Seagull (DK/BR/FR), Lea Glob & Petra Costa.
  • 2013: After You (SE), Marius Dybwad-Brandrud.
  • 2012: Searching for Bill (DA), Jonas Poher Rasmussen.
De 15 nominerede korte og lange film i NEW:VISION byder på grænsesøgende eksperimenter, i gråzonen mellem dokumentarisme og kunstnerisk refleksion. De 13 verdenspremierer og 2 internationale premierer er især præget af at være af international karakter, og ligesom deres nationalitet er filmskabernes professionelle baggrunde også forskellige. Nogle er kendt for deres virke med dokumentariske film, mens andre normalt ses i kunstregi. Dermed afspejler de nominerede på bedste vis selve det, konkurrencen NEW:VISION drejer sig om – nemlig at undersøge det særprægede felt, der befinder sig mellem film og kunst. Vinderen modtager 5.000€.

• A Moon for My Father, Mania Akbari, Iran, verdenspremiere
  • Everybody in the Place, Jeremy Deller, Storbritannien, verdenspremiere
  • Western Rampart, SUPERFLEX, Danmark (kortfilm), verdenspremiere
  • Shed a Light, Laure Prouvost, France, Belgien (kortfilm), verdenspremiere
  • Now, at last!, Ben Rivers, Storbritannien (kortfilm), verdenspremiere
  • Des trous, Keren Cytter, Israel (kortfilm), verdenspremiere
  • Transformation Scenario, Clemens von Wedemeyer, Tyskland, Letland (kortfilm), international premiere
  • Prometheus, Haig Aivazian, Libanon (kortfilm), verdenspremiere
  • In the Body of Sturgeon, Mary Reid Kelley, USA (kortfilm), verdenspremiere
  • , Ezekiel Morgan, Tyskland (kortfilm), verdenspremiere
  • Darwin Darwah, Arash Nassiri, Frankrig (kortfilm), verdenspremiere
  • Télédésir, Cindy Coutant, Frankrig (kortfilm), verdenspremiere
  • So Dear, So Lovely, Diana Allen, Canada, Libanon (kortfilm), verdenspremiere
  • Towards the Sun, Nour Ouayda, Libanon, Canada (kortfilm), international premiere
  • All That Perishes at the Edge of Land, Hira Nabi, Pakistan (kortfilm), verdenspremiere

Tidligere vindere:

• 2018: Wild Relatives (LB/NO), Jumana Manna.
  • 2017: Life Imitation (CH), Zhou Chen.
  • 2015: Delt mellem: Bending to Earth (DE/US), Rosa Barba & The Digger (LB/AE/FR), Ali Cherri.
  • 2014: The Dent (EG), Basim Magdy.
  • 2013: A Spell to Ward Off the Darkness (UK/FR), Ben Rivers & Ben Russel.
  • 2012: Leviathan (FR), Lucien Castaing-Taylor & Véréna Paravel.
Unge, spirende filmskabere fra hele verden konkurrerer i NEXT:WAVE. Konkurrencen hylder nye, fremadstormende talenter, der har modet til at tage chancer og markere sig stærkt på den internationale scene. Den internationale pris blev stiftet i 2017 i samarbejde med festivalens hovedsponsor Normann Copenhagen. Udvalget består i år af 15 korte og lange film heraf 10 verdenspremierer og 5 internationale premierer.

• Property, Matthias Lintner, Tyskland, verdenspremiere
  • The Last Male on Earth, Floor van der Meulen, Holland, Belgien, Tyskland, verdenspremiere
  • Ibrahim, Lina Alabed, Libanon, verdenspremiere
  • Inland, Juan Palacios, Spanien, verdenspremiere
  • Et Ægte Par, Emil Langballe, Danmark, verdenspremiere
  • When All is Ruin Once Again, Keith Walsh, Irland, international premiere
  • Kabul, City in the Wind, Aboozar Amini, Afghanistan, Holland, Japan, Tyskland, international premiere
  • The Hottest August, Brett Story, USA, Canada, international premiere
  • Hi, AI, Isa Willinger, Tyskland, international premiere
  • I Was Here, Nathalie Biancheri & Ola Jankowska, Storbritannien, Polen verdenspremiere
  • Furiernes Hus, Nanna Rebekka & Pernille Lystlund Matzen, Danmark (kortfilm), verdenspremiere
  • The Dream of Lady Hamilton, Oliver Cheval, Frankrig (kortfilm), verdenspremiere
  • You See the Moon, Miguel Nunes, Spanien (kortfilm), international premiere
  • A Tree Is Like a Man, Thorbjorg Jonsdottir, Island, Columbia (kortfilm), verdenspremiere
  • Concrete Nature: The Planetary Sand Bank, Rikke Luther, Danmark (kortfilm), verdenspremiere

Tidligere vindere:

• 2018: Beautiful Things (IT), Giorgio Ferrero & Federico Biasin.
  • 2017: 1996 Lucy and the Corpses in the Pool (AR), Marcos Migliavacca & Nahuel Lahora.
CPH:DOX og Politiken hylder friheden med Politikens Publikumspris. 10 film er udvalgt ud fra det kriterium, at de sætter frihed på dagsordenen. Vinderen præmieres med 50.000 kroner.

De nominerede film er:

• Advocate, Philippe Bellaïche, Rachel Leah Jones, Israel, Canada, Schweiz, Europapremiere
  • Dark Suns, Julien Elie, Canada, Europapremiere
  • Halston, Frédéric Tcheng, USA, International premiere

• Hi, AI, Isa Willinger, Tyskland, international premiere

• Human Nature, Adam Bolt, USA, International premiere

• Memory: The Origins of Alien, Alexandre O. Philippe, USA, Europapremiere

• One Child Nation, Nanfu Wang, Jialing Zhang, Kina, International premiere

• Peter Lindbergh Women’s Stories, Jean Michel Vecchiet, Tyskland, International premiere

• Push, Fredrik Gertten, Sverige, verdenspremiere

CPH:DOX 2019 sætter fokus på Europa, på demokratiets tilstand og på de europæiske idéers historie med dette helt nye filmprogram, talks og en stor udstilling på festivalens centrum, Kunsthal Charlottenborg – fra Theresa Mays Brexit over Emmanuel Macrons Frankrig, til valget af Viktor Orbán i Ungarn – og peger frem mod Europaparlamentsvalget i maj.

Programmet åbner torsdag den 21. marts med verdenspremieren på ’Democracy LTD’. Filmen kortlægger og undersøger den gennemtrængende politikerlede, der hersker blandt borgere på det meste af kontinentet. Vi følger filmen op med en samtale med bl.a. Europa-ekspert Uffe Østergaard.

Samme aften åbner Kunsthal Charlottenborgs nye udstilling, Europa Endlos, i samarbejde med CPH:DOX. Europa Endlos præsenterer de internationale kunstnere Monica Bonvicini, Jeremy Deller, Jimmie Durham, Olafur Eliasson, Fischli Weiss, Daniil Galkin, Sara Jordenö, Bouchra Khalili og Wolfgang Tillmans. De forholder sig til centrale temaer i forhold til Brexit og det kommende Europa-Parlamentsvalg såsom identitet, grænser, fællesskab og migration. Udstillingen er kurateret af Henriette Bretton-Meyer og ledsages af talrige filmvisninger, debatter og talks.

Med programserien Fiction for Real inviterer CPH:DOX fiktionsfilmen indenfor og præsenterer 11 nye spillefilm, der hver på deres vis rækker ud over fiktionen for at fortælle os noget, om virkeligheden.

For at understrege skæringspunktet mellem kunst og virkelighed bliver filmvisningerne fulgt op af samtaler mellem filmens instruktør og en dansk forfatter/kunstner om fælles temaer og interesser.

Kendte dokumentarister som Soudade Kaadan, Ognjen Glavonic og Matthew Heineman kommer til København med deres første spillefilm, der alle er personlige beretninger om krig i Syrien og Serbien og for Heinemans vedkommende om krigsreporteren Marie Colvin. Hans film ‘A Private War’ er en faktuel skildring af Colvins frygtløse liv, og mens hovedpersonen skildres af Hollywoodstjernen Rosamund Pike, spilles bipersonerne af overlevende fra de konflikter i verdens brændpunkter, Colvin dækkede. Matthew Heineman vil efter filmen tale med TV 2-journalist og forfatter Simi Jan om modet, motivationen og modstanden, udsendte journalister møder.

Andre film søger til en nær fremtid for at spejle bekymringen for vores nutid. Det gælder brasilianske ‘Divine Love’ og franske ‘Jessica Forever’, der begge kommer til CPH:DOX med masser af roser fra Berlin Filmfestival. Og det gælder en af årets mest imødesete danske debutfilm, Ulaa Salims ‘Danmarks sønner’. Salims film udspiller sig i morgendagens mulige Danmark, i et valgår, hvor et ekstremt højrefløjsparti står til en jordskredssejr, og hvor den stadig skarpere polarisering mellem ‘dem’ og ‘os’ får fatale konsekvenser. Instruktøren vil efter filmen tale med forfatter Morten Pape om deres fælles baggrund og om kunstens italesættelse af en politisk virkelighed.

Og så er der film, som søger ind i fiktionen selv for at afdække nye sandheder. Som svenske Johannes Nyholms surrealistiske ‘Koko-di Koko-da’, der med Peter Belli i en af hovedrollerne blander slapstick, animation og psykologisk horror i en historie om sorgbearbejdelse. Eller monumentet ‘La Flor’, der på sin vis indrammer hele serien og gennem seks historier og en spilletid på 14 timer vokser til en film om at skabe og se film. Om skuespillets kunst og fiktionens forunderlige muligheder.

Fire hold toneangivende gæstekuratorer indkredser årets temaer i hver deres aften med film, talks og tanker.

Kinesiske Ai Weiwei sætter fokus på konsekvenserne af Europas flygtningepolitik.Det amerikanske band Animal Collective giver et tiltrængt koralrevs opråb. Forsangerne fra de to skelsættende bands New Order og Suede indtager scenen sammen til en samtale om deres karrierer, mens Bat for Lashes diskuterer og skaber kunst for os. Og endelig sætter filosof Srecko Horvat sammen med skuespiller og aktivist Pamela Anderson spot på Europa og de nye demokratiske bevægelser.

Retssikkerhed og frihed for individet er fundamentale elementer i det demokratiske samfund, men udfordringer som terror, migration og globalisering fører til løsninger som særlove og overvågning, der sætter retsstaten under pres.

For andet år i træk stiller CPH:DOX i samarbejde med Dreyers Fond, Advokatsamfundet og Justitia skarpt på forholdet mellem individ og stat, sikkerhed og frihed, etik og jura, samt retsstat og demokrati. Filmene følges af debatter med førende advokater, fagpersoner og filmskabere.

I 2019 præsenterer CPH:DOX sin tredje udgave af videnskabsprogrammet CPH:SCIENCE, som byder på velformidlet videnskab i nye dokumentarfilm, forsker-kunstner-samtaler og branchemøder i krydsfeltet mellem film og forskning.

I samarbejde med Lundbeckfonden og Uddannelses- og forskningsministeriet, er årets program målrettet at gøre videnskab interessant for alle i samfundet i en tid, hvor vores omgang med fakta er under særligt pres. Til det tilbyder CPH:SCIENCE aktiviteter, som nytænker vores forhold til videnskab på tværs af publikum, skoler, forskningsinstitutioner og filmbranche.

Programmet åbner med verdenspremieren på Pernille Rose Grønkjærs dokumentarfilm, ‘Hunting for Hedonia’, der går helt i dybden med fænomenet ‘deep brain stimulation’. Mød en række af Danmarks skarpeste forskere inden for neurovidenskaben, når CPH:SCIENCE officielt skydes i gang. CPH:SCIENCE byder ud over et stort filmprogram om forskning også på et program for børn og unge med fokus på videnskab, en konference og et pitching-forum med fokus på videnskab for filmbranchen og universitetsverdenen.

Hvert år præsenterer CPH:DOX et omfangsrigt musikprogram, der i år både tæller 18 musikfilm i serien SOUND & VISION og 23 koncerter i den kuraterede koncertrække AUDIO:VISUALS, hvor film og visuel kunst møder live-koncerter med danske stjerneskud og internationale ikoner.

AUDIO:VISUALS

AUDIO:VISUALS er festivalens musikprogram, der hvert år siden 2010 har udbygget den danske koncertscene med en håndfuld helt særegne koncertoplevelser, der forener koncert og kunst i nye hybrider. Enten udfordres banebrydende danske og internationale musikere af anerkendte filmskabere, visuelle kunstnere eller film fra programmet – ellers giver bands sig i kast med at udvikle egne visuelle eksperimenter. Det har gennem årene resulteret i en lang række helt unikke og særegne koncerter – og i år bliver ingen undtagelse.

DJ og producer Olof Dreijer, der mest er kendt som den ene halvdel af det svenske aktivistiske band The Knife, sparker for alvor festivalen i gang til et brag af en åbningsfest på Kunsthal Charlottenborg. Han starter aftenen ud med en talk om feminisme, queerness og den politiske situation i Europa, hvor efter den står på vogueing, først i kortfilmen ’Into a Space Of Love’ og efterfølgende vil performance kollektivet Disturbing Business varme publikum godt og grundigt op til fest med et af deres fantastiske vogue-shows. Festen fortsætter i foyeren og Mezzaninen hvor Dreijer overtager Charlottenborgs DJ-pult efterfulgt af Yha Yha og DJ Nah Care.

Foruden Olof Dreijer, kan internationale navne som britisk-pakistanske Bat for Lashes, amerikanske Animal Collective (i form af Geologisk og Deakin), forsangeren fra TV on the Radio, Tunde Adebimpe samt ambient-komponisten Roger Eno også opleves live under CPH:DOX.

SOUND & VISION – årets bedste musikfilm

Filmsektionen SOUND & VISION er dedikeret til årets bedste musikfilm. I år præsenterer programmet blandt andet dokumentarfilmen ‘Doin’ My Drugs’ om danske Thomas Buttenschøns rørende arbejde med AIDS i Zambia samt legendariske navne som Johnny Cash, New Order, Beth Gibbons fra Portishead, Leonard Cohen og Suede, der alle er aktuelle i nye film på festivalen.

Helt eksklusivt kan CPH:DOX også præsentere forpremieren på den medieombruste dokumentarfilm ‘Leaving Neverland’ om Michael Jacksons påståede sexmisbrug af unge drenge med besøg af filmens instruktør Dan Reed, der vil være til stede for at svare på spørgsmål fra publikum. Visningen finder sted allerede den 7. marts, som nedtælling til årets festival.

Autofiktion

Filmskaberne sætter sig selv i spil både foran og bag kameraet i festivalens tema dedikeret til en genre, der ellers er mest kendt fra litteraturen: autofiktion. Historierne er fortalt i første person ental med udgangspunkt i filmskabernes egne liv og egne erfaringer, men med fritid til at drømme og digte.

Highlights

Film af eller om de største filmskabere, de mest populære filmhits fra verdens festivaler samt helt nye film om alt fra litteratur over sport til eksistens og det moderne liv.

DANISH:DOX

Danske dokumentarfilm, der har modet til at tage fat om livets svære emner – og som ærligt omsætter historierne i gode film. Oplev de nyeste film fra både unge og etablerede navne.

Artists & Auteurs

Mød nogle af verdens største og mest respekterede kunstnere og instruktører – både foran og bag kameraet. Filmskaberne i Artists & Auteurs har én ting til fælles: den helt personlige signatur.

Special Screenings

Eksklusive premierer på store, internationale film uden for konkurrence.

Change

Film, der vil gøre en forskel og stærke fortællinger om mennesker, der vil ændre verden.

Når CPH:DOX og Documentary Campus inviterer til 5 skarptslebne konferencedage, kan du dykke ned i og blive klogere på en række inspirerende emner på tværs af film, teknologi, videnskab, kunst og nye medier – og deres indbyrdes samspil.

CPH:CONFERENCE finder sted fra 25. – 29. marts på Kunsthal Charlottenborg. Her bliver dørene åbnet til et tætpakket program bestående af case studies, keynote-talere, workshops, debatter og international networking. Hver af de fem dage er dedikeret til forskellige temaer og programmerne sammensat af internationalt anerkendte kuratorer.

CPH:CONFERENCE er åben for alle med en akkreditering eller billet.

Læs mere om CPH:CONFERENCE her.

Vi gentager sidste års succeser og præsenterer i år INTER:ACTIVE. Programmet byder på hele syv Virtual Reality-installationer, to Augmented Reality-oplevelser og yderligere tolv Virtual Reality-værker i vores VR-biograf, der kan opleves på Kunsthal Charlottenborg under hele festivalen fra 20. til 31. marts.

Læs mere om INTER:ACTIVE her.
CPH:MEETINGS blev søsat i 2017 og vender tilbage for tredje gang i 2019 med vedkommende film og debatter, som sætter fokus på samtidens vigtigste emner. CPH:MEETINGS er for dig, som er nysgerrig på verden, og som vil deltage aktivt i debatten. Vi har i år udvalgt hele 12 film i år, og sammen med eksperter, politikere, praktikere og andre spændende personligheder skal vi blandt andet diskutere ligestilling, biodiversitet, demokrati, bolig i København, social arv og meget mere.

CPH:MEETINGS er lavet i samarbejde med CPH Film Fund med støtte fra Københavns Kommune.

CPH:DOX viser film i hele landet. Med CPH:DOX ON TOUR skaber vi særligt kuraterede filmevents i samarbejde med 8 kommuner og deres kulturinstitutioner. Med DOX:DIREKTE inviterer vi sammen med Blockbuster til simultanvisninger med live-transmitterede events. Mere end 30 biblioteker og institutioner landet over deltager, og i år har vi et særligt litterært fokus med film om Karl Ove Knausgård, Elena Ferrante, Stieg Larsson m.fl.
Vores internationale finansierings- og co-produktionsplatform CPH:FORUM er dedikeret til at støtte kreative og visuelt stærke film og forbinder branchefolk fra dokumentarfilmens, spillefilmens og kunstens verden.

Top-producenter og anerkendte filminstruktører fra hele verden vil indtage scenen fra den 26. til 28. marts for at pitche deres ideer til et branchepublikum. 30 projekter er blevet udvalgt og vil blive præsenteret til mere end 150 deltagende købere og distributører i løbet af arrangementet. Projekterne på CPH:FORUM præsenteres i fem kategorier: FICTIONONFICTION, CINEMA, F:ACT, ART og SCIENCE. Førende broadcastere som ARTE, ZDF, NDR, BBC, DR, amerikanske Netflix, POV og HBO samt filmfonde fra hele Europa er tilbagevendende deltagere på CPH:FORUM.

Eurimages Co-production Development Award på € 15.000 gives til årets bedste pitch.

Læs mere om CPH:FORUM her.

CPH:WIP

6 projekter fra højt profilerede nordiske producenter og instruktører, der søger afsluttende finansiering eller distribution, er udvalgt og vil fremlægge deres projekt på CPH:WIP-arrangementet tirsdag den 26. marts på Kunsthal Charlottenborg. Titlerne er udvalgt i samarbejde med de nordiske filminstitutter og afspejler CPH:DOXs dedikation til at vise stærke dokumentarfilm fra Norden.

Læs mere om CPH:WIP her.