Overskrifter

April 1st, 2019|Comments Off on

April 1st, 2019|Comments Off on

March 29th, 2019|Comments Off on

Her er programmet for CPH:DOX 2019

March 1st, 2019|Comments Off on Her er programmet for CPH:DOX 2019

CPH:DOX lancerer ny programserie med aktuelle spillefilm

February 26th, 2019|Comments Off on CPH:DOX lancerer ny programserie med aktuelle spillefilm

Seneste Nyheder

  • READ MORE
    Stream fem film fra årets program
    Stream fem film fra årets program Nåede du ikke at se alt det du ville på CPH:DOX? Fortvivl ej! Foruden ekstravisninger frem til onsdag, tilbyder vi i samarbejde med Politiken to dage med gratis streaming af fem film fra årets program. Fra onsdag d. 3 april kl. 12:00 kan filmene ses her. Fribytterdrømme De fem sydfynske venner bag Danmarks bedste liveband (ifølge dem selv!) går i atomfart fra Udkantsdanmark til Roskilde Festival. Kirsebæreventyret Tre danske entreprenører kaster sig ud i at lave kirsebærvin på Lolland. Et eventyr om at tage springet fra hobby til risky business. Humanity on Trial Den unge danske aktivist, der blev arresteret for at hjælpe skibbrudne flygtninge og hvirvles ind i en flere år lang retsproces. Hunting for Hedonia Bor lykken i hjernen? Og kan man kurere depression med elektroder? Dansk film om hjernens mysterier stiller de store spørgsmål. School of Seduction - Three Stories From Russia Normcore på russisk. Tre kvinder melder sig til et kursus, hvor de skal lære at score velhavende mænd, i et samfund hvor penge og social prestige er altafgørende.
  • READ MORE
    Ekstravisninger af vinderfilm
    Ekstravisninger af vinderfilm Nåede du ikke at se de prisvindende film fra årets festival? Så har du heldigvis muligheden for at opleve dem i biografen i denne uge, når CPH:DOX viser flere af filmene som tog priser og special mentions med sig fra festivalen. Herunder kan du se hvilke film du fortsat kan nå at købe billetter til. God fornøjelse! Ridge, vinder af DOX:AWARD. Cinemateket d. 01/04 Alting bliver levende i tusmørket i en overjordisk smuk hybridfilm fra den svenske sommer. Visuel kunst møder dokumentarisk sanselighed – men med en mørk kant. A Moon For My Father, vinder af NEW:VISION AWARD. Cinemateket d. 01/04  Modigt, råt og performativt videoværk om den iranske kunstner Mania Akbaris førstehåndsoplevelser af både brystkræft og graviditet. The Men’s Room, vinder af NORDIC:DOX AWARD. Empire d. 02/04  Et herligt norsk mandskor gør sig klar til varme op for Black Sabbath – og til at synge sidste vers for deres dirigent. En sand publikumsfavorit. Kabul City in the Wind, vinder af NEXT:WAVE AWARD – Gloria d. 01/04  En afghansk filmskabers impressionistiske og skævt poetiske film fra en by, hvor livet alt til trods går sin skæve gang. Push, vinder af Politikens Publikumspris. Grand d. 01/04 Bag om de stigende huspriser og en global boligspekulation i rystende skala. En urban verdensomrejse med et mål om at ændre udviklingen. Mating, SPECIAL MENTION. Cinemateket d. 01/04  Sex, venskab, identitet. To unges omtumlede forhold på tværs af online-formater og virkelighedens uforudsigelige opture og nedture. Midnight Family, SPECIAL MENTION. Gloria d. 02/04  Et gribende og galgenhumoristisk adrenalin-rush, hvor hverdagens antihelte må træde i karakter, når et helt system kollapser midt i en millionby. Inland, SPECIAL MENTION. Cinemateket d. 01/04  Et sensorisk og små-surrealistisk field trip til det store og støvede, indre Spanien, hvor Don Quixote engang drog på eventyr
  • READ MORE
    CPH:DOX offentliggør årets prisvindere 2019
    CPH:DOX offentliggør årets prisvindere 2019 For 16. gang blev vinderne af de seks internationale konkurrencer på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX kåret ved en prisuddeling, der fandt sted fredag aften på Kunsthal Charlottenborg i København. Festivalens hovedpris, DOX:AWARD, gik til ‘Ridge’ af svenske John Skoog, mens ‘Searching Eva’ af tyske Pia Hellenthal modtog en Special Mention. Foruden DOX:AWARD uddelte festivalen priser i konkurrencerne: NORDIC:DOX, F:ACT AWARD, NEW:VISION, NEXT:WAVE og Politikens Publikumspris. Vindere på CPH:DOX 2019 DOX:AWARD: ‘Ridge’ af John Skoog (Sverige) NEW:VISION: ‘A Moon for My Father’ af Mania Akbari og Douglas White (Iran) FACT:AWARD: ‘Dark Suns’ af Julien Elie (Canada) NORDIC:DOX: ‘The Men’s Room’ af Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen (Norge) NEXT:WAVE: ‘Kabul, City in the Wind’ af Aboozar Amini (Afghanistan, Holland, Japan, Tyskland) Politikens Publikumspris: ‘Push’ af Fredrik Gertten (Sverige) Eurimages Co-Production Development Award: ‘Four Brothers’ af Peter-Jan de Pue og Vincent Metzinger (Belgien, Tyskland) DR Talentpris: ‘Hemmeligheder mellem kærester’ af Kathrine Skibsted, Andrine Moland og Caroline Salic (Danmark) DOX:AWARD Vinder: RIDGE (John Skoog, Sverige) International premiere Vinderen af DOX:AWARD 2019 blev ‘Ridge’ af svenske John Skoog - en smuk hybridfilm med den svenske sommer som hovedperson. Filmen havde international premiere på CPH:DOX, og er produceret af Erik Hemmendorff for Plattform Produktion.   Om baggrunden for valget udtaler juryen: “We would like to honor a film that takes formal virtuosity to new heights, yet never loses sight of the human experience. If Tarkovsky had played video games and was a Swedish farmer, this might be what his films would have looked like. Sculpting with time and space, this new director creates a unique field of experience for the audience, steering away from familiar dichotomies such as man versus machines, science versus nature, immigrant versus local. Instead this film creates a haunting environment where all of these elements are playfully activated, and the result approaches a uniquely jagged kind of sublime. The DOX: Award goes to Ridge by John Skoog.” Den svenske sommer er den egentlige hovedperson i den gådefulde 'Ridge', hvor hvert eneste af de smukke og sanselige billeder synes at være beåndet af indre liv. Polske landarbejdere ankommer med færgen til Sverige for at arbejde på gårdene. Man fejrer de lange aftener, de unge har drukritualer i skoven, sommersolen kaster lange skygger og i tusmørket bliver alting levende. En enkelt kvinde er skuespiller, alle andre medvirker som sig selv. Et enestående billedværk mellem visuel kunst, abstrakt fiktion og dokumentarisk materialitet fra det nordlige Skåne, hvor instruktør og kunstner John Skoog selv er vokset op. Skoog har tidligere vist en række korte konceptuelle værker på CPH:DOX. ‘Ridge’ kan opleves en sidste gang på CPH:DOX mandag den 01/04 kl. 15.00 i Cinemateket.   Special Mention SEARCHING EVA (Pia Hellenthal, Tyskland). International premiere Juryen gav desuden en Special Mention til Pia Hellenthals punkede og performative ‘Searching Eva’, der følger den 25-årige outsider-diva Eva i internettets tidsalder. Filmen havde international premiere på CPH:DOX. Om filmen udtaler juryen: “The jury would like to make a special mention for a film that takes an innovative approach to a profile of an artist. Its cinematographic language is very much in line with the artistic and life experience of a character who continuously searches for alternative approaches to everything, constantly detaching from common reference points and notions of stability. And so does the film, which adopts its own playful ethos, never falling into expectations for how this story, or this life, should be told. Above all, it’s a film of great risk, on screen and behind the camera, and we found that both commendable and compelling. The Special Mention goes to Searching Eva, by Pia Hellenthal.” ‘Searching Eva’ kan ses lørdag den 30/03 kl. 22.00 i Empire. Juryen til DOX:AWARD 2019 bestod af den danske producer Katrin Pors, den amerikanske filmkritiker og kurator Eric Hynes, den syriske filmskaber Soudade Kaadan, den franske filmskaber Frédéric Tcheng samt spanske Paz Lázaro, der er kurator for Panorama-sektionen på Berlinale. 12 dokumentarfilm konkurrerede om festivalens internationale hovedpris DOX:AWARD og en præmie på 5.000€. DOX:AWARD præsenteres i samarbejde med Danmarks Radio. NEW:VISION AWARD Vinder: A MOON FOR MY FATHER (Mania Akbari & Douglas White, Iran) Verdenspremiere Vinderen af NEW:VISION AWARD 2019 er iranske Mania Akbari og britiske Douglas Whites rå, performative videoværk ‘A Moon for My Father’, der havde verdenspremiere på CPH:DOX. Om filmen udtaler juryen: “‘A Moon For My Father' is a complex and generous film about bodies. Bodies of work, bodies of politics and history – an extraordinary artist's body as host of disease and transformation under pressure – and as the subsequent carrier and giver of life.   Like a punch in the gut or a needle in the abdomen, this film demonstrates that as a viewer, the medium of moving images is far more than a retinal and cognitive experience, but one of strong affect and of somatic involvement of your very own body.” Mania Akbaris egen krop er det primære medium og materiale i hendes og Douglas Whites rå og modige filmværk, som med en performativ og skulpturel materialitet dokumenterer - og reflekterer over - Akbaris oplevelse med brystkræft, og siden med graviditet. Akbari forbinder sin egen krop til Irans politiske historie, og undersøger begges traumer, mens hun gennemlever sit sygdomsforløb. Ånden og modet fejler dog intet, og det gør viljen til at give det ubeskrivelige en meningsfuld form heller ikke. Liv, død, censur, oprør og den kunstneriske proces - det abstrakte bliver konkret over for livets mulige ophør, og et nyt livs begyndelse. ‘A Moon for My Father’ kan ses mandag den 01/04 kl. 18.30 i Cinemateket. Juryen til NEW:VISION AWARD bestod af den britiske kunstner Ed Atkins, den amerikanske kurator og producer Lauren Boyle og den danske kunstner og kritiker, Mathias Kryger. De 15 nominerede korte og lange film i NEW:VISION AWARD 2019 præsenterer banebrydende eksperimenter i krydsfeltet mellem dokumentar og kunstnerisk refleksion. F:ACT AWARD Vinder: DARK SUNS (Julien Elie, Canada) Europapremiere Vinderen af F:ACT AWARD 2019 er canadiske Julien Elies ‘Dark Suns’, der går helt tæt på den epidemiske bølge af drab på kvinder i Mexico. Filmen havde Europapremiere på CPH:DOX. Juryen udtaler: “The F:ACT AWARD goes to a film that gives voice to people who have suffered unbearable losses and have been neglected and ignored and forgotten by their government and authorities. In fact, the film convincingly suggests that those very authorities are themselves deeply involved in the immense tragedy that has been quietly unfolding through more than 20 years. The filmmaker has invested almost as many years of his life and work to bring the story to us and he does it with a huge solidarity with his characters and with a patience that gives the audience a deep sense of the complexity of this tragedy. He does not seek easy answers but let one witness after the other take us deep into the heart of darkness. The F:ACT AWARD 2019 goes to DARK SUNS by director Julien Elie.” ‘Dark Suns' er en undersøgende, mørk og atmosfærisk film om den epidemiske bølge af drab på kvinder i Mexico. Et fænomen med et komplekst net af årsager fra narkokriminalitet og trafficking til en misogyn kultur og seriemordere. Julien Elies sort/hvide film griber kompleksiteten an med en nærmest antropologisk grundighed, der gør stort indtryk - ikke mindst i mødet med de modige mennesker, der forsøger at gøre noget ved den. Imens danner der sig langsomt et mønster: volden går hele vejen til toppen i et korrupt system, hvor frygt og magt hænger tæt sammen. ‘Dark Suns’ vises en sidste gang søndag den 31/03 kl. 13.00 i Palads. Special Mention Vinder: MIDNIGHT FAMILY (Luke Lorentzen, Mexico, USA) Europapremiere Juryen gav også en special mention til Luke Lorentzens ‘Midnight Family’ - en gribende og galgenhumoristisk film om en familie, der driver et privat ambulancefirma i Mexico City. Om filmen udtaler juryen: “We are honored to present a special mention to a film, that is both shocking and moving at the same time. It takes us in high and bumpy speed through an urban jungle, were the crucial task of saving injured people are left to an untamed and ruthless competition that cost lives on a daily basis. The special mention goes to MIDNIGHT FAMILY by director Luke Lorentzen.” Der bor ni millioner mennesker i Mexico City, og de skal deles om 45 ambulancer. En ny branche af private ambulancer er skudt op, og de kører om kap gennem de kaotiske gader for at nå først frem, når ulykken er ude. En af dem tilhører familien Ochoa. Med den 17-årige Juan bag rattet prøver de at redde liv og tjene lidt pesos på det, når ellers deres patienter overlever og vil betale for turen. Unge Luke Lorentzen formår med en enestående blanding af overblik og hensyn at fange selv dramaets mindste detaljer, der samler sig i en sensorisk undersøgelse af et systemisk kollaps i hele sin tragiske totalitet. ‘Midnight Family’ kan ses lørdag 30/03 kl. 20.00 i Empire og tirsdag den 02/04 kl. 21.00 i Gloria. Juryen til F:ACT AWARD 2019 bestod af den ungarske filmskaber, manuskriptforfatter og producer Eszter Hajdu, den tunesiske producer Lynda Belkhiria og den danske filminstruktør Søren Steen Jespersen. 11 film var udtaget til F:ACT AWARD 2019, der er dedikeret til film i feltet mellem dokumentarisme og dybdegående journalistik. F:ACT AWARD præsenteres i samarbejde med Dansk Journalistforbund og IMS, International Media Support. NORDIC:DOX AWARD Vinder: THE MEN’S ROOM (Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen, Norge) International premiere Vinderen af NORDIC:DOX AWARD 2019 er ‘The Men’s Room’ af norske Petter Sommer og Jo Vemund Svendsen.‘The Men’s Room’ havde international premiere på CPH:DOX. Om filmen udtaler juryen: “We agreed unanimously on the winner. The NORDIC:DOX AWARD goes to a film that made us both laugh and cry. A tribute to friendship and male vulnerability. A film that powerfully conveys the basic human needs for belonging propelled by a clear cinematic vision and a big heart.The NORDIC:DOX AWARD goes to THE MEN’S ROOM directed by Petter Sommer and Jo Vermund Svendsen.” Hver tirsdag samles 25 norske gutter i deres bedste alder på en bar i Oslo for at synge i kor og drikke øl. De har joket med, at de har lovet at synge til hinandens begravelser - og nu ser det ud til, at korets dirigent bliver den første til at blive sunget ud. Lægen har sagt, at han har få måneder tilbage. Der er omtrent lige så længe, mandskoret har før deres største gig til dato: et opvarmningsjob for Black Sabbath. 'The Men's Room' er en film, der går lige i hjertet. ‘The Men’s Room’ kan ses tirsdag den 02/04 kl. 17.30 i Empire. Special Mention MATING (Lina Mannheimer, Sverige) International premiere Juryen gav også en special mention til Lina Mannheimers ‘Mating’, der havde international premiere på CPH:DOX. Juryen udtaler: “The special mention goes to a film that we felt could be best described by the word ‘sassy’. We looked it up to be sure we had the right definition and it felt perfect: lively, bold, and full of spirit; cheeky. It is a film that intimately portrays a modern day relationship between two young people that the director actually never met. It’s a fascinating exploration of contemporary gender dynamics with no filter and a great sense of humour. Our special mention goes to MATING by Lina Mannheimer.” Naomi og Edwin siger ja til at medvirke i Lina Mannheimers film om identitet i den online-virkelighed, vi alle lever i. Men da de bliver kærester - og det gør de med det samme! - skifter det sociale eksperiment form. 'Mating' dokumenterer deres forhold gennem chattråde, Skype calls og sociale medier uden at Manneheimer nogensinde faktisk møder dem. Der udvikler sig en helt særlig fortrolighed mellem de to unge, hvis intime venskab overlever både kriser, konflikter og geografiske afstande. ‘Mating’ kan opleves mandag den 01/04 kl. 16.30 i Cinemateket. Juryen til NORDIC:DOX AWARD bestod af programlægger for BFI, britiske Laure Bonville, den danske filminstruktør Andreas Koefoed og den brasilianske programlægger og international rådgiver for It’s All True Festival, Anna Glogowski. De 13 nominerede til NORDIC:DOX AWARD repræsenterer de bedste dokumentarfilm fra de nordiske lande. NEXT:WAVE AWARD Vinder: KABUL, CITY IN THE WIND (Aboozar Amini, Afghanistan, Holland, Japan, Tyskland) International premiere Vinderen af NEXT:WAVE AWARD 2019 er afghanske Aboozar Aminis impressionistiske og poetiske ‘Kabul, City in the Wind’, der havde international premiere på årets CPH:DOX. Juryen udtaler: For us in the jury it’s been an immense pleasure to experience the incredible variety in the NEXT:WAVE category and we’ve been traveling around the world in the cinemas of Copenhagen. Our main award goes to a movie that took us to the heart of a hurt city that we’ve never experienced like this before. An impressive, artistic and breathtaking documentary that goes beyond war and death and is a deep, devastating and deeply moving portrait of life and characters which you won’t forget. This is only the debut feature of the director but it shows an incredible sense of artistic ambition and a brilliant, bold use of cinematography, editing and sound. A wonderful film that shows that hope will survive. The award for best film in the NEXT:WAVE category goes to KABUL, CITY IN THE WIND. Man glemmer let, at livet altid fortsætter sin skæve gang selv de steder, hvor livet er hårdest. I Kabul kæmper den filosofiske buschauffør Abas en daglig kamp for at holde sin udslidte bus i live midt i trafikkens kaos. Et andet sted i den hærgede by må den unge Asfhin overtage faderrollen for sin yngre bror, da deres far går i eksil i Iran. Abas holder sine problemer på afstand med sange og en pibe hash. Brødrene gør hvad de kan for at holde sammen på hverdagen. I kontrast til de impressionistiske scener af byens kaos lader Aboozar Amini sine medvirkende tale direkte til kameraet - og til os. ‘Kabul, City in the Wind’ vises søndag den 31/03 kl. 14.15 i Dagmar og mandag den 01/04 kl. 21.15 i Gloria. Special Mention INLAND (Juan Palacios, Spanien) Verdenspremiere Spanske Juan Palacios’ ‘Inland’, der havde verdenspremiere på CPH:DOX, modtog desuden en Special Mention fra juryen. Juryen udtaler: “We’re giving the Special Mention to a film that feels like a prayer in the form of a film - shot with a meditative camera and an extraordinary textured soundscape. It’s both an intense and surprisingly funny journey into a village by a very sensitive film director who’s looking beyond the picture, beyond the eyes of the main characters to reveal their souls, their humanity, their passions. The filmmaker succeeds in telling a vulnerable, vivid and sprawling story about the challenging present of a group of farmers in a remote beautiful village. Our Special Mention goes to Meseta - INLAND!” To unge piger leder efter Pokémons i de solbagte landskaber, mens to aldrende herrer spiller guitar og synger heroiske hymner til de lokale lastbilchauffører. Vi er i Spaniens vældige indre, og historierne spejler sig i hinanden i Juan Palacios' små-surrealistiske fieldtrip fra det gamle rige. Men de magiske momenter udspringer af den excentriske lokale folklore, der er forankret i den tørre jord. Metoden afspejler motivet og veksler frit mellem poetisk observation og kunstneriske indgreb. Palacios ser sin film som et levende landkort. Men territoriet er grænseløst, som den tilstand, hans film sætter én i. ‘Inland’ kan ses mandag den 01/04 kl. 20.30 i Cinemateket. Juryen til NEXT:WAVE 2019 bestod af den sudanesiske instruktør og producer Marwa Zein, den italienske kurator Nico Marzano og den danske lyddesigner Peter Albrechtsen. 15 korte og lange film fra unge spirende talenter var nomineret til NEXT:WAVE 2019. NEXT:WAVE AWARD præsenteres i samarbejde med Normann Copenhagen. POLITIKENS PUBLIKUMSPRIS Vinder: PUSH (Fredrik Gertten, Sverige) Verdenspremiere Publikum har stemt på deres favorit blandt 10 nominerede film. Vinderen af Politikens Publikumspris og en kontantpræmie på 50.000 kr. blev ‘Push’ af svenske Fredrik Gertten – en hyperaktuel film om de skyhøje og stadig stigende huspriser rundt om i verden Alle taler om det, men de færreste forstår det for alvor. Boligpriserne er eksploderet i verdens storbyer. Men det er lønniveauet ikke, og man kan i dag bruge næsten hele sin indkomst på et sted at bo, som man aldrig har tid til at være i, fordi man skal på arbejde for at betale huslejen. Hvad er der sket, og hvad kan der gøres? Leilani Farha arbejder for FN, og i 'Push' rejser hun rundt til verdens storbyer for at undersøge boligkrisens omfang og årsager. Det er rystende, hvad hun finder. Men i alliance med borgmestre fra Berlin til Barcelona opstår et nyt projekt, der kan vende udviklingen. I år har CPH:DOX og Politiken valgt at hylde friheden i Politikens Publikumspris. De 10 nominerede film tager alle afsæt i frihed – personlig, kunstnerisk eller økonomisk. ‘Push’ kan fanges en sidste gang i biografen søndag den 31. marts kl. 20.00 i Empire of mandag den 01/04 kl. 21.30 i Grand Teatret. Øvrige priser Tidligere på festivalen er Eurimages Co-Production Development Award for bedste pitch samt DR Talentpris også blevet uddelt. Førstnævnte gik til Peter-Jan de Pue og Vincent Metzinger for ’Four Brothers’, mens talentprisen gik til ‘Hemmeligheder mellem kærester’ af Kathrine Skibsted, Andrine Moland og Caroline Salic.
  • READ MORE
    Her er programmet for CPH:DOX 2019
    CPH:DOX er tilbage med et kunstnerisk tværsnit af verden anno 2019. Fra 20.-31. marts slår vi dørene op til 200 nye film, debatter, konferencer, koncerter, kunstværker, VR-installationer og fester. Blandt årets nyheder og højdepunkter er et stort tema om Europa med film, talks og en udstilling, et nyt program dedikeret til fiktionsfilm samt gæstestjerner som Ai Weiwei og Pamela Anderson. Årets program står i kvindernes tegn. Festivalen åbner med verdenspremieren på Marie Skovgaards ’Reformisten’ og dedikerer aftenen til den nydanske kvindebevægelse. Sammen med en række store internationale filmfestivaler, skriver vi under på det nye '50/50 2020 Charter', der kalder på nye tider i branchen og flere kvinder foran og bagved kameraet. Vi er allerede i fuld gang, og af de 66 film, der er udtaget til årets konkurrenceprogram er de 30 (45%) instrueret af en eller flere kvinder. Fem internationale konkurrencer Hele 43 verdenspremierer, 18 internationale premierer og 5 europapremierer er der at finde i festivalens fem officielle konkurrenceprogrammer, der samler de bedste danske og internationale dokumentarfilm lige nu og her. De fem konkurrencer, der hver især bedømmes af en international jury, er: DOX:AWARD, festivalens hovedkonkurrence, hvis film udmærker sig ved deres kunstneriske kvalitet og stærke personlige udtryk NEW:VISION, for de grænsesøgende eksperimenter i det farverige spektrum mellem dokumentarisme og kunst F:ACT AWARD, dedikeret til film i feltet mellem dokumentarisme, dybdeborende journalistik og social aktivisme NORDIC:DOX, et nøje udvalg af de bedste og nyeste dokumentarfilm fra Norden NEXT:WAVE, der hylder unge, fremadstormende filmskabere, der har modet til at tage chancer og som vi ser frem til at følge Derudover præsenterer festivalen Politikens Publikumspris, hvor 10 film fra det samlede program dyster om publikums gunst. Nye tider, nye temaer Fra Time’s Up over gule veste til klima-teenagere. I hele Europa opstår autonome og mikropolitiske bevægelser, og de optræder uundgåeligt i årets film- og debatprogram, med film som ‘Democracy LTD’ og ‘Young and Alive’. Et andet er Europa. Under CPH:DOX falder skæringsdagen for Brexit. Når festivalen er ovre, står vi med en ny europæisk virkelighed. Hvor er den nye enhed, mulighederne og fremtiden for Europa? Det undersøger festivalen i årets store tematiske fokus, ‘Europa’, og i gruppeudstillingen Europa Endlos på Kunsthal Charlottenborg. CPH:DOX sætter også fokus på viden og videnskab. I en tid, hvor vores omgang med fakta er under særligt pres, er videnskaben som institution en essentiel basis for vores fælles forståelse af verden. Derfor har festivalen udvidet Science-programmet, CPH:SCIENCE støttet af Lundbeckfonden, og allieret sig med en række af Danmarks skarpeste hjerner, der fortæller og viser film om alt fra den antropocæne tidsalder, over humanoide robotter til det mørke stof i rummet. Programmet åbner med premieren på Pernille Rose Grønkjærs ‘Hunting for Hedonia’ på Kunsthal Charlottenborg. Festivalen går også tæt på kunsten og på autofiktionen. Der er film om Elena Ferrante, Faust og Edvard Munch og besøg af Karl Ove Knausgård og Alexander Tovborg. Og i det nye program Fiction for Real præsenteres 11 nye, dagsordensættende og æstetisk nytænkende spillefilm, der rækker ud over fiktionens grænser og ind i virkeligheden. Det sker i samtaler mellem instruktørerne og en række danske kunstnere og forfattere - fra Morten Pape over Simi Jan til Thomas Blachman. An Evening With… Fem eksklusive aftener med fem hold toneangivende gæstestjerner, der sætter ord og billeder på årets temaer med film, talks og tanker. Kinesiske Ai Weiwei sætter fokus på konsekvenserne af Europas flygtningepolitik. Det amerikanske band Animal Collective giver et tiltrængt koralrevs opråb. Forsangerne fra de to skelsættende bands New Order og Suede indtager scenen sammen til en samtale om deres karrierer, mens Bat for Lashes diskuterer og skaber kunst for os. Og endelig sætter filosof Srecko Horvat sammen med skuespiller og aktivist Pamela Anderson spot på Europa og de nye demokratiske bevægelser. An Evening With præsenteres i samarbejde med Normann Copenhagen, der igen i år er festivalens hovedsponsor, og som omdanner Kunsthal Charlottenborg til et ægte festivalslot. Festivalens mødested, vartegn og samlingspunkt, der gør CPH:DOX til en social, æstetisk og visuel oplevelse ud over filmene selv. Justice, Hits, Musik, Koncerter Men vi er slet ikke færdige endnu. CPH:DOX 2019 byder også på politiske film om bolighajer, Mexicos mørke sider, kunst i Nordkorea og konsekvenserne af Kinas etbarnspolitik i årets Sundance-vinder, ‘One Child Nation’. Publikum kan også opleve en ægte doku-thriller om Panama-papirerne, og veteran-topmøder mellem Werner Herzog og Gorbatjov, Emir Kusturica og Uruguays præsident, og Errol Morris og Steve Bannon. Med støtte fra Dreyers Fond stiller CPH:DOX atter skarpt på forholdet mellem individ og stat, sikkerhed og frihed i programserien Justice med film om Sjælsmark, Watergate og Srebrenica. Som altid er der masser af populære must-sees i sektionen Hits med nyt fra Agnes Varda og Roberto Minervini, fabelagtige film om vandmasser, satanister og Tour de France-fans, en hundefilm, der kan få alle kattevideoer til at skamme sig, og et portræt af Claus Meyer og hans NOMAske bedrift i det bolivianske køkken. Der er nye musikfilm om Johnny Cash, PJ Harvey, Michael Jackson og Leonard Cohen og verdenspremierer på film om Fribytterdrømme og Thomas Buttenschøn. De to sidste er også selv blandt de mange artister, der giver koncerter under CPH:DOX. Mere end 25 koncerter er der på programmet i år, hvor publikum blandt andet også kan høre færøske Eivør, Tunde Adebimpe fra TV on the Radio, et mage par i Bisse+Gadejørgen, den syriske kult- og festkonge Omar Souleyman og et 30 mand stort mandskor fra Norge. CPH:Meetings Og har ørerne ikke fået nok, så gentager CPH:DOX succesen og inviterer til kulturelt folkemøde i CPH:Meetings, en serie på 12 filmvisninger med efterfølgende talks og debat mellem eliten af danske og internationale debattører, eksperter, fagfolk og publikum. I år er emnerne blandt andet biodiversitet, YouTube-stjerner, demokratiets krise og børn i naturen. Det foregår i biograferne, på Rigshospitalet og i Altinget, og inkluderer mere end 60 inviterede gæster. Og for dem, der virkelig vil i dybden med dokumentarfilmbranchen, er der fem fulde konferencedage modereret og præsenteret af nogle af den internationale dokumentarverdens absolutte topnavne. CPH:DOX er alt dette og meget mere til. 12 dages filmfestival i den dokumentariske levende virkelighed. God festival og velkommen til CPH:DOX 2019!
  • READ MORE
    CPH:DOX lancerer ny programserie med aktuelle spillefilm
    Fiction for Real præsenterer 11 nye spillefilm, der gennem fiktionen rækker ind i virkeligheden omkring os. Filmene indledes og diskuteres af en række danske kunstnere og forfattere - mød bla. Carsten Jensen, Morten Pape, Simi Jan, Thomas Blachman og Ane Cortzen Dokumentaren har en særlig forpligtelse på virkeligheden, men fiktionen henter også en god del grundstof samme sted og har sine  egne muligheder for at stille spørgsmål til verden omkring os. Og lige dér, hvor fiktionen kaster sit kunstneriske blik på aktuelle problemer, sociale konstruktioner og psykologiske processer, får vi nye, spændende billeder af verden. De billeder bliver fra i år en del af CPH:DOX. Med programserien Fiction for Real inviterer festivalen fiktionsfilmen indenfor og præsenterer 11 nye spillefilm, der hver på deres vis rækker ud over fiktionen for at fortælle os noget, om virkeligheden. For at understrege skæringspunktet mellem kunst og virkelighed bliver filmvisningerne fulgt op af samtaler mellem filmens instruktør og en dansk forfatter/kunstner om fælles temaer og interesser. Krig, science fiction og surrealisme Programmet kommer vidt omkring. Kendte dokumentarister som Soudade Kaadan, Ognjen Glavonic og Matthew Heineman kommer til København med deres første spillefilm, der alle er personlige beretninger om krig i Syrien og Serbien og for Heinemans vedkommende om krigsreporteren Marie Colvin. Hans film ‘A Private War’ er en faktuel skildring af Colvins frygtløse liv, og mens hovedpersonen skildres af Hollywoodstjernen Rosamund Pike, spilles bipersonerne af overlevende fra de konflikter i verdens brændpunkter, Colvin dækkede. Matthew Heineman vil efter filmen tale med TV 2-journalist og forfatter Simi Jan om modet, motivationen og modstanden, udsendte journalister møder. Andre film søger til en nær fremtid for at spejle bekymringen for vores nutid. Det gælder brasilianske ‘Divine Love’ og franske ‘Jessica Forever’, der begge kommer til CPH:DOX med masser af roser fra den netop overståede filmfestival i Berlin. Og det gælder en af årets mest imødesete danske debutfilm, Ulaa Salims ‘Danmarks sønner’. Salims film udspiller sig i morgendagens mulige Danmark, i et valgår, hvor et ekstremt højrefløjsparti står til en jordskredssejr, og hvor den stadig skarpere polarisering mellem ‘dem’ og ‘os’ får fatale konsekvenser. Instruktøren vil efter filmen tale med forfatter Morten Pape om deres fælles baggrund og om kunstens italesættelse af en politisk virkelighed. Og så er der film, som søger ind i fiktionen selv for at afdække nye sandheder. Som svenske Johannes Nyholms surrealistiske ‘Koko-di Koko-da’, der med Peter Belli i en af hovedrollerne blander slapstick, animation og psykologisk horror i en historie om sorgbearbejdelse. Eller monumentet ‘La Flor’, der på sin vis indrammer hele serien og gennem seks historier og en spilletid på 14 timer vokser til en film om at skabe og se film. Om skuespillets kunst og fiktionens forunderlige muligheder. Film og gæster i serien Danmarks sønner. Instr.: Ulaa Salim, Danmark 2019. Efter visningen 22/3 taler instruktør Ulaa Salim og forfatter Morten Pape om deres fælles baggrund og referencer, og om at skildre en politisk virkelighed gennem kunsten. Moderator: Ane Cortzen. Billetter kan købes her.   The Day I Lost My Shadow. Instr.: Soudade Kaadan, Syrien 2018 Efter visningen 24/3 taler instruktør Soudade Kaadan og forfatter og politisk rådgiver Jakob Sheikh om livet i Syrien i dag for civilbefolkningen. Moderator: Ane Cortzen. Billetter kan købes her.   Divine Love. Instr.: Gabriel Mascaro, Brasilien 2019 Visningen 31/3 introduceres af sognepræst og forfatter Flemming Pless Billetter købes her.   Jessica Forever. Instr.: Caroline Poggi, Jonathan Vinel, Frankrig 2018 Visningen 25/3 introduceres af forfatter og kunstner Esben Weile Kjær Billetter kan købes her.   Koko-di Koko-da. Instr.: Johannes Nyholm, Sverige 2019 Efter visningen 22/3 taler instruktør Johannes Nyholm og skuespiller Peter Belli med forfatter og sorgforsker Mai-Britt Guldin om at arbejde kunstnerisk med sorg. Moderator: Ane Cortzen Billetter kan købes her.   La Flor. Instr.: Mariano Llinás, Argentina 2018 Filmen vises over tre dage fra 22-24/3 Billetter til 'La Flor' part 1 22/3 kan købes her. Billetter til 'La Flor' part 2 23/3 kan købes her. Billetter til 'La Flor' part 3 24/3 kan købes her.   The Load. Instr.: Ognjen Glavonic, Serbien 2018 Efter visningen 28/3 taler instruktør Ognjen Glavonic med forfatter Carsten Jensen om den serbiske selvforståelse og arven efter krigen i Eks-Jugoslavien. Moderator: Steen Ramsgaard Billetter kan købes her.   Nona. If They Soak Me, I’ll Burn Them. Instr.: Camila José Donoso, Chile 2019 Før visningen 27/3 er der verdenspremiere på Mathias Broes narrative musikvideo 'the hOpening' med musik af Lennart Ginman, Jeppe Gram og Maggie Björklund. Billetter kan købes her.   A Private War. Instr.: Matthew Heineman, USA/UK 2018 Efter visningen 21/3 taler instruktør Matthew Heinemann forfatter med journalist og forfatter Simi Jan om Marie Colvin og om at rapportere fra verdens brændpunkter. Moderator: Ane Cortzen. Billetter kan købes her.   The Tale. Instr.: Jennifer Fox, USA 2018 Efter visningen 23/3 taler instruktør Jennifer Fox den britiske instruktør Dan Reed, der i filmen 'Leaving Neverland' skildrer to drenges oplevelse af seksuelt overgreb fra Michael Jackson. Samtalen vil handle om kompleksiteten i overgreb mod børn, og den nødvendige proces med at sætte ord på dem. Moderator: Ane Cortzen. Billetter kan købes her.   Vox Lux. Instr.: Brady Corbet, USA 2018 Visningen 25/3 introduceres af musiker Thomas Blachman i samtale med arkitekt og tv-vært Ane Cortzen. Billetter kan købes her.
  • READ MORE
    CPH:DOX & Teater Republique inviterer til grænseoverskridende performanceværk
    Der bliver vendt op og ned på forståelsen af den klassiske teaterforestilling i den danske performance- og billedkunstner Jesper Justs nye værk CADAVRE EXQUIS. I samarbejde med Teater Republique har vi fornøjelsen af at præsentere det nye grænseoverskridende performanceværk, når Just forvandler teatret til en eksklusiv kunst- og performanceinstallation. Jesper Just er en af Danmarks væsentligste samtidskunstnere, som skubber til vores ideer om verden, og hvor hans værker ofte efterlader sit publikum med flere spørgsmål end svar. Han har blandt andet repræsenteret Danmark på Venedig Biennalen og har fået optaget værket Servitudes i den perma­nente samling på Metropolitan Museum of Art, New York. I CADAVRE EXQUIS medvirker blandt andre Justs faste skuespiller Johannes Lilleøre og August Rosenbaum, Dorit Chrysler og Anders Trentemøller har komponeret lydsiden. CADAVRE EXQUIS har premiere d. 8. marts, og forestillingen spiller frem til d. 30. marts på Teater Republiques nye scene Revolver. Billetter  kan købes via Østerbro Teaters hjemmeside. 

Seneste fra DOX:TV

Hold dig opdateret…

Tilmeld nyhedsbrevet her!

@cphdox

#cphdox