Overskrifter

Her er programmet for CPH:DOX 2019

March 1st, 2019|Comments Off on Her er programmet for CPH:DOX 2019

CPH:DOX lancerer ny programserie med aktuelle spillefilm

February 26th, 2019|Comments Off on CPH:DOX lancerer ny programserie med aktuelle spillefilm

CPH:DOX & Teater Republique inviterer til grænseoverskridende performanceværk

February 25th, 2019|Comments Off on CPH:DOX & Teater Republique inviterer til grænseoverskridende performanceværk

CPH:DOX offentliggør konkurrenceprogrammet 2019

February 22nd, 2019|Comments Off on CPH:DOX offentliggør konkurrenceprogrammet 2019

CPH:DOX 2019 åbner med verdenspremieren på ‘Reformisten’

February 20th, 2019|Comments Off on CPH:DOX 2019 åbner med verdenspremieren på ‘Reformisten’

Seneste Nyheder

  • READ MORE
    Her er programmet for CPH:DOX 2019
    CPH:DOX er tilbage med et kunstnerisk tværsnit af verden anno 2019. Fra 20.-31. marts slår vi dørene op til 200 nye film, debatter, konferencer, koncerter, kunstværker, VR-installationer og fester. Blandt årets nyheder og højdepunkter er et stort tema om Europa med film, talks og en udstilling, et nyt program dedikeret til fiktionsfilm samt gæstestjerner som Ai Weiwei og Pamela Anderson. Årets program står i kvindernes tegn. Festivalen åbner med verdenspremieren på Marie Skovgaards ’Reformisten’ og dedikerer aftenen til den nydanske kvindebevægelse. Sammen med en række store internationale filmfestivaler, skriver vi under på det nye '50/50 2020 Charter', der kalder på nye tider i branchen og flere kvinder foran og bagved kameraet. Vi er allerede i fuld gang, og af de 66 film, der er udtaget til årets konkurrenceprogram er de 30 (45%) instrueret af en eller flere kvinder. Fem internationale konkurrencer Hele 43 verdenspremierer, 18 internationale premierer og 5 europapremierer er der at finde i festivalens fem officielle konkurrenceprogrammer, der samler de bedste danske og internationale dokumentarfilm lige nu og her. De fem konkurrencer, der hver især bedømmes af en international jury, er: DOX:AWARD, festivalens hovedkonkurrence, hvis film udmærker sig ved deres kunstneriske kvalitet og stærke personlige udtryk NEW:VISION, for de grænsesøgende eksperimenter i det farverige spektrum mellem dokumentarisme og kunst F:ACT AWARD, dedikeret til film i feltet mellem dokumentarisme, dybdeborende journalistik og social aktivisme NORDIC:DOX, et nøje udvalg af de bedste og nyeste dokumentarfilm fra Norden NEXT:WAVE, der hylder unge, fremadstormende filmskabere, der har modet til at tage chancer og som vi ser frem til at følge Derudover præsenterer festivalen Politikens Publikumspris, hvor 10 film fra det samlede program dyster om publikums gunst. Nye tider, nye temaer Fra Time’s Up over gule veste til klima-teenagere. I hele Europa opstår autonome og mikropolitiske bevægelser, og de optræder uundgåeligt i årets film- og debatprogram, med film som ‘Democracy LTD’ og ‘Young and Alive’. Et andet er Europa. Under CPH:DOX falder skæringsdagen for Brexit. Når festivalen er ovre, står vi med en ny europæisk virkelighed. Hvor er den nye enhed, mulighederne og fremtiden for Europa? Det undersøger festivalen i årets store tematiske fokus, ‘Europa’, og i gruppeudstillingen Europa Endlos på Kunsthal Charlottenborg. CPH:DOX sætter også fokus på viden og videnskab. I en tid, hvor vores omgang med fakta er under særligt pres, er videnskaben som institution en essentiel basis for vores fælles forståelse af verden. Derfor har festivalen udvidet Science-programmet, CPH:SCIENCE støttet af Lundbeckfonden, og allieret sig med en række af Danmarks skarpeste hjerner, der fortæller og viser film om alt fra den antropocæne tidsalder, over humanoide robotter til det mørke stof i rummet. Programmet åbner med premieren på Pernille Rose Grønkjærs ‘Hunting for Hedonia’ på Kunsthal Charlottenborg. Festivalen går også tæt på kunsten og på autofiktionen. Der er film om Elena Ferrante, Faust og Edvard Munch og besøg af Karl Ove Knausgård og Alexander Tovborg. Og i det nye program Fiction for Real præsenteres 11 nye, dagsordensættende og æstetisk nytænkende spillefilm, der rækker ud over fiktionens grænser og ind i virkeligheden. Det sker i samtaler mellem instruktørerne og en række danske kunstnere og forfattere - fra Morten Pape over Simi Jan til Thomas Blachman. An Evening With… Fem eksklusive aftener med fem hold toneangivende gæstestjerner, der sætter ord og billeder på årets temaer med film, talks og tanker. Kinesiske Ai Weiwei sætter fokus på konsekvenserne af Europas flygtningepolitik. Det amerikanske band Animal Collective giver et tiltrængt koralrevs opråb. Forsangerne fra de to skelsættende bands New Order og Suede indtager scenen sammen til en samtale om deres karrierer, mens Bat for Lashes diskuterer og skaber kunst for os. Og endelig sætter filosof Srecko Horvat sammen med skuespiller og aktivist Pamela Anderson spot på Europa og de nye demokratiske bevægelser. An Evening With præsenteres i samarbejde med Normann Copenhagen, der igen i år er festivalens hovedsponsor, og som omdanner Kunsthal Charlottenborg til et ægte festivalslot. Festivalens mødested, vartegn og samlingspunkt, der gør CPH:DOX til en social, æstetisk og visuel oplevelse ud over filmene selv. Justice, Hits, Musik, Koncerter Men vi er slet ikke færdige endnu. CPH:DOX 2019 byder også på politiske film om bolighajer, Mexicos mørke sider, kunst i Nordkorea og konsekvenserne af Kinas etbarnspolitik i årets Sundance-vinder, ‘One Child Nation’. Publikum kan også opleve en ægte doku-thriller om Panama-papirerne, og veteran-topmøder mellem Werner Herzog og Gorbatjov, Emir Kusturica og Uruguays præsident, og Errol Morris og Steve Bannon. Med støtte fra Dreyers Fond stiller CPH:DOX atter skarpt på forholdet mellem individ og stat, sikkerhed og frihed i programserien Justice med film om Sjælsmark, Watergate og Srebrenica. Som altid er der masser af populære must-sees i sektionen Hits med nyt fra Agnes Varda og Roberto Minervini, fabelagtige film om vandmasser, satanister og Tour de France-fans, en hundefilm, der kan få alle kattevideoer til at skamme sig, og et portræt af Claus Meyer og hans NOMAske bedrift i det bolivianske køkken. Der er nye musikfilm om Johnny Cash, PJ Harvey, Michael Jackson og Leonard Cohen og verdenspremierer på film om Fribytterdrømme og Thomas Buttenschøn. De to sidste er også selv blandt de mange artister, der giver koncerter under CPH:DOX. Mere end 25 koncerter er der på programmet i år, hvor publikum blandt andet også kan høre færøske Eivør, Tunde Adebimpe fra TV on the Radio, et mage par i Bisse+Gadejørgen, den syriske kult- og festkonge Omar Souleyman og et 30 mand stort mandskor fra Norge. CPH:Meetings Og har ørerne ikke fået nok, så gentager CPH:DOX succesen og inviterer til kulturelt folkemøde i CPH:Meetings, en serie på 12 filmvisninger med efterfølgende talks og debat mellem eliten af danske og internationale debattører, eksperter, fagfolk og publikum. I år er emnerne blandt andet biodiversitet, YouTube-stjerner, demokratiets krise og børn i naturen. Det foregår i biograferne, på Rigshospitalet og i Altinget, og inkluderer mere end 60 inviterede gæster. Og for dem, der virkelig vil i dybden med dokumentarfilmbranchen, er der fem fulde konferencedage modereret og præsenteret af nogle af den internationale dokumentarverdens absolutte topnavne. CPH:DOX er alt dette og meget mere til. 12 dages filmfestival i den dokumentariske levende virkelighed. God festival og velkommen til CPH:DOX 2019!
  • READ MORE
    CPH:DOX lancerer ny programserie med aktuelle spillefilm
    Fiction for Real præsenterer 11 nye spillefilm, der gennem fiktionen rækker ind i virkeligheden omkring os. Filmene indledes og diskuteres af en række danske kunstnere og forfattere - mød bla. Carsten Jensen, Morten Pape, Simi Jan, Thomas Blachman og Ane Cortzen Dokumentaren har en særlig forpligtelse på virkeligheden, men fiktionen henter også en god del grundstof samme sted og har sine  egne muligheder for at stille spørgsmål til verden omkring os. Og lige dér, hvor fiktionen kaster sit kunstneriske blik på aktuelle problemer, sociale konstruktioner og psykologiske processer, får vi nye, spændende billeder af verden. De billeder bliver fra i år en del af CPH:DOX. Med programserien Fiction for Real inviterer festivalen fiktionsfilmen indenfor og præsenterer 11 nye spillefilm, der hver på deres vis rækker ud over fiktionen for at fortælle os noget, om virkeligheden. For at understrege skæringspunktet mellem kunst og virkelighed bliver filmvisningerne fulgt op af samtaler mellem filmens instruktør og en dansk forfatter/kunstner om fælles temaer og interesser. Krig, science fiction og surrealisme Programmet kommer vidt omkring. Kendte dokumentarister som Soudade Kaadan, Ognjen Glavonic og Matthew Heineman kommer til København med deres første spillefilm, der alle er personlige beretninger om krig i Syrien og Serbien og for Heinemans vedkommende om krigsreporteren Marie Colvin. Hans film ‘A Private War’ er en faktuel skildring af Colvins frygtløse liv, og mens hovedpersonen skildres af Hollywoodstjernen Rosamund Pike, spilles bipersonerne af overlevende fra de konflikter i verdens brændpunkter, Colvin dækkede. Matthew Heineman vil efter filmen tale med TV 2-journalist og forfatter Simi Jan om modet, motivationen og modstanden, udsendte journalister møder. Andre film søger til en nær fremtid for at spejle bekymringen for vores nutid. Det gælder brasilianske ‘Divine Love’ og franske ‘Jessica Forever’, der begge kommer til CPH:DOX med masser af roser fra den netop overståede filmfestival i Berlin. Og det gælder en af årets mest imødesete danske debutfilm, Ulaa Salims ‘Danmarks sønner’. Salims film udspiller sig i morgendagens mulige Danmark, i et valgår, hvor et ekstremt højrefløjsparti står til en jordskredssejr, og hvor den stadig skarpere polarisering mellem ‘dem’ og ‘os’ får fatale konsekvenser. Instruktøren vil efter filmen tale med forfatter Morten Pape om deres fælles baggrund og om kunstens italesættelse af en politisk virkelighed. Og så er der film, som søger ind i fiktionen selv for at afdække nye sandheder. Som svenske Johannes Nyholms surrealistiske ‘Koko-di Koko-da’, der med Peter Belli i en af hovedrollerne blander slapstick, animation og psykologisk horror i en historie om sorgbearbejdelse. Eller monumentet ‘La Flor’, der på sin vis indrammer hele serien og gennem seks historier og en spilletid på 14 timer vokser til en film om at skabe og se film. Om skuespillets kunst og fiktionens forunderlige muligheder. Film og gæster i serien Danmarks sønner. Instr.: Ulaa Salim, Danmark 2019. Efter visningen 22/3 taler instruktør Ulaa Salim og forfatter Morten Pape om deres fælles baggrund og referencer, og om at skildre en politisk virkelighed gennem kunsten. Moderator: Ane Cortzen. Billetter kan købes her.   The Day I Lost My Shadow. Instr.: Soudade Kaadan, Syrien 2018 Efter visningen 24/3 taler instruktør Soudade Kaadan og forfatter og politisk rådgiver Jakob Sheikh om livet i Syrien i dag for civilbefolkningen. Moderator: Ane Cortzen. Billetter kan købes her.   Divine Love. Instr.: Gabriel Mascaro, Brasilien 2019 Visningen 31/3 introduceres af sognepræst og forfatter Flemming Pless Billetter købes her.   Jessica Forever. Instr.: Caroline Poggi, Jonathan Vinel, Frankrig 2018 Visningen 25/3 introduceres af forfatter og kunstner Esben Weile Kjær Billetter kan købes her.   Koko-di Koko-da. Instr.: Johannes Nyholm, Sverige 2019 Efter visningen 22/3 taler instruktør Johannes Nyholm og skuespiller Peter Belli med forfatter og sorgforsker Mai-Britt Guldin om at arbejde kunstnerisk med sorg. Moderator: Ane Cortzen Billetter kan købes her.   La Flor. Instr.: Mariano Llinás, Argentina 2018 Filmen vises over tre dage fra 22-24/3 Billetter til 'La Flor' part 1 22/3 kan købes her. Billetter til 'La Flor' part 2 23/3 kan købes her. Billetter til 'La Flor' part 3 24/3 kan købes her.   The Load. Instr.: Ognjen Glavonic, Serbien 2018 Efter visningen 28/3 taler instruktør Ognjen Glavonic med forfatter Carsten Jensen om den serbiske selvforståelse og arven efter krigen i Eks-Jugoslavien. Moderator: Steen Ramsgaard Billetter kan købes her.   Nona. If They Soak Me, I’ll Burn Them. Instr.: Camila José Donoso, Chile 2019 Før visningen 27/3 er der verdenspremiere på Mathias Broes narrative musikvideo 'the hOpening' med musik af Lennart Ginman, Jeppe Gram og Maggie Björklund. Billetter kan købes her.   A Private War. Instr.: Matthew Heineman, USA/UK 2018 Efter visningen 21/3 taler instruktør Matthew Heinemann forfatter med journalist og forfatter Simi Jan om Marie Colvin og om at rapportere fra verdens brændpunkter. Moderator: Ane Cortzen. Billetter kan købes her.   The Tale. Instr.: Jennifer Fox, USA 2018 Efter visningen 23/3 taler instruktør Jennifer Fox den britiske instruktør Dan Reed, der i filmen 'Leaving Neverland' skildrer to drenges oplevelse af seksuelt overgreb fra Michael Jackson. Samtalen vil handle om kompleksiteten i overgreb mod børn, og den nødvendige proces med at sætte ord på dem. Moderator: Ane Cortzen. Billetter kan købes her.   Vox Lux. Instr.: Brady Corbet, USA 2018 Visningen 25/3 introduceres af musiker Thomas Blachman i samtale med arkitekt og tv-vært Ane Cortzen. Billetter kan købes her.
  • READ MORE
    CPH:DOX & Teater Republique inviterer til grænseoverskridende performanceværk
    Der bliver vendt op og ned på forståelsen af den klassiske teaterforestilling i den danske performance- og billedkunstner Jesper Justs nye værk CADAVRE EXQUIS. I samarbejde med Teater Republique har vi fornøjelsen af at præsentere det nye grænseoverskridende performanceværk, når Just forvandler teatret til en eksklusiv kunst- og performanceinstallation. Jesper Just er en af Danmarks væsentligste samtidskunstnere, som skubber til vores ideer om verden, og hvor hans værker ofte efterlader sit publikum med flere spørgsmål end svar. Han har blandt andet repræsenteret Danmark på Venedig Biennalen og har fået optaget værket Servitudes i den perma­nente samling på Metropolitan Museum of Art, New York. I CADAVRE EXQUIS medvirker blandt andre Justs faste skuespiller Johannes Lilleøre og August Rosenbaum, Dorit Chrysler og Anders Trentemøller har komponeret lydsiden. CADAVRE EXQUIS har premiere d. 8. marts, og forestillingen spiller frem til d. 30. marts på Teater Republiques nye scene Revolver. Billetter  kan købes via Østerbro Teaters hjemmeside. 
  • READ MORE
    CPH:DOX offentliggør konkurrenceprogrammet 2019
    CPH:DOX løfter i dag sløret for de nominerede film i festivalens fem internationale konkurrencer. I alt er 66 film udtaget til konkurrenceprogrammet, der har et historisk højt antal kvindelige instruktører repræsenteret. De fem konkurrencer udgør festivalens bud på de bedste danske og internationale dokumentarfilm lige nu og her, og består i år af 66 nye dokumentarfilm, heraf 43 verdenspremierer, 18 internationale premierer og 5 Europapremierer. Programmet inkluderer både veletablerede, internationale og prisvindende instruktører såvel som nye, danske talenter, og i år er et historisk højt antal kvindelige instruktører repræsenteret: 45% af de nominerede film (eller 30 film) er instrueret af en eller flere kvinder. Se den fulde liste over konkurrencetitler nedenfor. DOX:AWARD 12 film er udvalgt til at konkurrere om festivalens hovedpris, DOX:AWARD. De nominerede film udmærker sig ved deres filmiske kvaliteter og ved et stærkt personligt udtryk, og blandt årets højdepunkter er den kinesiske kunstner og systemkritiker Ai Weiwei, der efter fem år vender tilbage til festivalen med verdenspremieren på sin nyeste film ‘The Rest’. Dansk film er også stærkt repræsenteret med hele tre verdenspremierer: Phie Ambos ‘Genopdagelsen’; Karen Stokkedal Poulsens ‘On the Inside of a Military Dictatorship’ og Marie Skovgaards ‘Reformisten’, der netop er annonceret som åbningsfilm ved et gallaarrangement den 20. marts. Publikum kan desuden se frem til to svenske film produceret af Ruben Östlunds producer, Erik Hemmendorff, for Plattform Produktion: Mikel Cee Karlssons ‘A Stranger’ og John Skoogs ‘Ridge’. NEW:VISION De 15 nominerede korte og lange film i NEW:VISION byder på grænsesøgende eksperimenter, i gråzonen mellem dokumentarisme og kunstnerisk refleksion. Udvalget inkluderer værker fra internationalt anerkendte kunstnere, blandt andre den tidligere CPH:DOX-vinder, Ben Rivers, der i år vender tilbage til festivalen med ‘Now, at last!’, skudt på 35mm; israelske Keren Cytter, der i videoværket ‘Des Trous’, gør sin familie og sine venner til stjerner i deres eget liv; iranske Mania Akbari med sit rå og performative videoværk ‘A Moon for My Father’, franske Laure Provost, der giver en provokerende reaktion på den globale opvarmning med ‘Shed a Light’ og Jeremy Deller, der genfortolker acid house-kulturen fra 1990’ernes Storbritannien i ‘Everybody in the Place’. F:ACT AWARD Festivalens F:ACT Award er dedikeret til film i feltet mellem dokumentarisme, dybdeborende journalistik og social aktivisme. I år er 11 film nomineret, herunder ‘Push’ fra den prisvindende dokumentarist Fredrik Gertten, der udforsker de skyhøje og stadig stigende huspriser rundt om i verden, ‘Democracy LTD’ fra østrigske Robert Schabus, som også åbner årets store tema om Europa samt James Jones og Olivier Sarbils ‘On the President’s Order’ - en mørk doku-thriller, der undersøger narkokrigen i Manillas slum. NORDIC:DOX De 13 film i NORDIC:DOX udgør et nøje udvalg af de bedste og nyeste dokumentarfilm fra Norden. Konkurrencen spænder fra det poetiske til det politiske og inkluderer film som ‘Feministeren’ af svenske Viktor Nordenskiöld, der følger den svenske udenrigsminister, Margot Wallströms første 4 år i regering; norske Petter Sommer og Jo Vermund Svendsens ‘The Men’s Room’, der portrætterer et mandekor, som gør sig klar til at varme op for Black Sabbath; ‘Mating’ af svenske Lina Maria Mannheimer (‘The Ceremony’, ‘The Contract’), der sætter fokus på de ‘digitalt indfødte’ og deres menneskelige interaktioner; og det nye, danske talent, Emil Langballe, der har hele to film med i konkurrence på årets festival: ‘Q’s Barbershop’, der følger en barbershop i Vollsmose, udtaget til NORDIC:DOX, og ‘Et Ægte Par’, nomineret i NEXT:WAVE-konkurrencen. NEXT:WAVE   Unge, spirende filmskabere fra hele verden konkurrerer i NEXT:WAVE. Konkurrencen hylder nye, fremadstormende talenter, der har modet til at tage chancer og markere sig stærkt på den internationale scene. Udvalget består i år af 15 korte og lange film, heriblandt ‘The Hottest August’ fra canadiske Brett Story, der afbilleder New York City på en varm sommerdag i 2017; ‘The Last Male On Earth’ af hollandske Floor van der Meulen - en historie om den sidste nordlige, hvide næsehornshan; og tyske Isa Willingers stilsikre scifi-dokumentar ‘Hi, AI’ om vores nye medborgere, robotterne. CPH:DOX finder sted mellem den 20. til 31. marts. Det fulde festivalprogram offentliggøres 1. marts på www.cphdox.dk.   Konkurrencetitler 2019: DOX:AWARD 12 film, der fordeler sig over 8 verdenspremierer, 2 internationale premierer og 2 Europapremierer. The Rest, Ai Weiwei, Kina/Tyskland, verdenspremiere Swarm Season, Sarah J Christman, USA, verdenspremiere Genopdagelsen, Phie Ambo, Danmark, verdenspremiere Tiny Souls, Dina Naser, Jordan, Qatar, Frankrig, verdenspremiere Reformisten, Marie Skovgaard, Danmark, verdenspremiere Shelter, Enrico Masi, Italien, Frankrig, verdenspremiere On the Inside of a Military Dictatorship, Karen Stokkedal Poulsen, Danmark, Frankrig, verdenspremiere A Stranger, Mikel Cee Karlsson, Sverige, verdenspremiere Searching Eva, Pia Hellenthal,Tyskland, international premiere Ridge, John Skoog, Sverige, international premiere The Edge of Democracy, Petra Costa, Brasilien, Europapremiere The Disappearance of My Mother, Beniamino Barrese, Italien, Europapremiere   NEW:VISION 15 film, der fordeler sig på 14 verdenspremierer og 1 international premiere. A Moon for My Father, Mania Akbari & Douglas White, Iran, verdenspremiere Everybody in the Place, Jeremy Deller, Storbritannien, verdenspremiere Western Rampart, SUPERFLEX, Danmark (kortfilm), verdenspremiere Shed a Light, Laure Prouvost, France, Belgien (kortfilm), verdenspremiere Now, at last!, Ben Rivers, Storbritannien (kortfilm), verdenspremiere Des trous, Keren Cytter, Israel (kortfilm), verdenspremiere Transformation Scenario, Clemens von Wedemeyer, Tyskland, Letland (kortfilm), international premiere Prometheus, Haig Aivazian, Libanon (kortfilm), verdenspremiere In the Body of the Sturgeon, Mary Reid Kelley, USA (kortfilm), verdenspremiere •, Ezekiel Morgan, Tyskland (kortfilm), verdenspremiere Darwin Darwah, Arash Nassiri, Frankrig (kortfilm), verdenspremiere Télédésir, Cindy Coutant, Frankrig (kortfilm), verdenspremiere So Dear, So Lovely, Diana Allen, Canada, Libanon (kortfilm), verdenspremiere Towards the Sun, Nour Ouayda, Libanon (kortfilm), verdenspremiere All That Perishes at the Edge of Land, Hira Nabi, Pakistan (kortfilm), verdenspremiere F:ACT Award 11 film, herunder 4 verdenspremierer, 4 internationale premierer og 3 Europapremierer. On the President’s Orders, James Jones & Olivier Sarbil, Storbritannien, verdenspremiere The Good Terrorist, Robert Oye, Holland, verdenspremiere Push, Fredrik Gertten, Sverige, verdenspremiere Democracy LTD, Robert Schabus, Østrig, Frankrig, Storbritannien, verdenspremiere Dark Suns, Julien Elie, Canada, Europapremiere Sea of Shadows, Richard Ladkani, Austria, Europapremiere American Factory, Steven Bognar & Julia Reichert, USA, international premiere Midnight Family, Luke Lorentzen, Mexico, USA, Europapremiere Favela Frontlines, Renato Martins, Brasilien, international premiere War of Art, Tommy Gulliksen, Norge, international premiere The Color of Justice, Marjolaine Grappe, Frankrig, international premiere   NORDIC:DOX 13 film, herunder 8 verdenspremierer og 5 internationale premierer. The Revenge of the Diva, Emelie Jönsson & Gustav Ahlgren, Sverige, verdenspremiere Håbets ø, Sidse Torstholm Larsen & Sturla Pilskog, Norge, Danmark, Grønland, verdenspremiere Mating, Lina Maria Mannheimer, Sverige, verdenspremiere Feministeren, Viktor Nordenskiöld, Sverige, verdenspremiere Don’t Give a Fox, Kaspar Astrup Schröder, Danmark, verdenspremiere Q’s Barbershop, Emil Langballe, Danmark, verdenspremiere Forget Me Not, Sun Hee Engelstoft, Danmark, Sydkorea, verdenspremiere The Men’s Room, Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen, Norge, international premiere All We Own, Emily Norling, Sverige, international premiere The Hypnotist, Arthur Franck, Finland, international premiere Where Man Returns, Egil Håskjold Larsen, Norge, international premiere Ulveland, Olivia Chamby-Rus, Danmark, verdenspremiere Once Aurora, Stian Servoss & Benjamin Langeland, Norge, verdenspremiere   NEXT:WAVE 15 film, 10 verdenspremierer og 5 internationale premierer. Property, Matthias Lintner, Tyskland, verdenspremiere The Last Male on Earth, Floor van der Meulen, Holland, Belgien, Tyskland, verdenspremiere Ibrahim, Lina Alabed, Libanon, verdenspremiere Inland, Juan Palacios, Spanien, verdenspremiere Et Ægte Par, Emil Langballe, Danmark, verdenspremiere When All is Ruin Once Again, Keith Walsh, Irland, international premiere Kabul, City in the Wind, Aboozar Amini, Afghanistan, Holland, Japan, Tyskland, international premiere The Hottest August, Brett Story, USA, Canada, international premiere Hi, AI, Isa Willinger, Tyskland, international premiere I Was Here, Nathalie Biancheri & Ola Jankowska, Storbritannien, Polen verdenspremiere Furiernes Hus, Nanna Rebekka & Pernille Lystlund Matzen, Danmark (kortfilm), verdenspremiere The Dream of Lady Hamilton, Oliver Cheval, Frankrig (kortfilm), verdenspremiere You See the Moon, Miguel Nunes, Portugal (kortfilm), international premiere A Tree Is Like a Man, Thorbjorg Jonsdottir, Island, Columbia (kortfilm), verdenspremiere Concrete Nature: The Planetary Sand Bank, Rikke Luther, Danmark (kortfilm), verdenspremiere   Se det fulde konkurrenceprogram på CPH:DOX 2019 her.
  • READ MORE
    CPH:DOX 2019 åbner med verdenspremieren på 'Reformisten'
    Verdenspremieren på Marie Skovgaards ‘Reformisten’ om Danmarks første kvindelige imam, Sherin Khankan, bliver åbningsfilm på den 16. udgave af den internationale dokumentarfilmfestival, CPH:DOX. Aftenens øvrige program giver ordet til en række nye og markante stemmer fra den nydanske kvindebevægelse. For første gang nogensinde inviterer CPH:DOX sammen med hovedsponsoren Normann Copenhagen til åbningsgalla i de historiske omgivelser i Musikkonservatoriets Koncertsal på Frederiksberg. Onsdag den 20. marts åbner festivalen med verdenspremieren på Marie Skovgaards ‘Reformisten’ som følger den danske imam, religionssociolog og samfundsdebattør Sherin Khankan i sine bestræbelser på at etablere en af Europas første moskeer ledet af kvinder, Mariam Moskeen, midt i København. Om valget af åbningsfilmen på CPH:DOX 2019 siger festivaldirektør, Tine Fischer: “Vi har valgt at åbne årets festival med en film om en af Europas første moskeer ledet af kvinder, fordi behovet for et projekt af denne art reflekterer én af samtidens store, markante bevægelser. Den nydanske kvindekamp har for alvor markeret sig i den offentlige samfundsdebat med kunstnere, meningsdannere og politikere som Sara Omar, Sofie Jamal, Nastasha Al-Hariri, Khaterah Parwani, Geeti Amiri og Sherin Khankan som centrale stemmer. De er i deres forskellighed fælles om at arbejde henimod lige rettigheder for piger og kvinder i de muslimske miljøer. Og de er fælles om at investere personligt mod og engagement og ikke mindst dele private fortællinger, som vi som kulturorganisation gerne vil være med til at udbrede og understøtte. Vi ved at kunst kan ændre verden og der er ingen tvivl om, at den nydanske kvindebevægelse er i fuld gang med at skabe blivende forandring.” ”Reformisten udspiller sig i Danmark og er mit personlige bidrag til en vigtig debat om tolerance og ligestilling. Gennem fire år har jeg fulgt en række aktivister, som brænder for at påvirke den måde vi taler om og behandler hinanden på. Intet kan glæde mig mere, end at lade filmen åbne i København”, siger filmens instruktør Marie Skovgaard om at skulle åbne CPH:DOX. Filminstruktør Marie Skovgaard, som står bag årets åbningsfilm, er stærkt optaget af minoriteter og ligestilling; temaer, der også har været gennemgående i hendes tidligere projekter, DR-serien ’Børn alene på flugt’ (Children on the Run) og det digitale projekt ‘Syriatypes’. Derudover har hun co-instrueret VR-projektet ‘Afripedia’ og lavet film i Syrien. Det øvrige program for åbningsgallaen er udviklet i samarbejde med teater- og performance-kompagniet Fix & Foxy af Naiha Khiljee, Nafisa Fiidow, Jihaan Yussuf, Noura Bittar Søborg, Hinda Olad, Amina Elmi og Tue Biering. Fix & Foxy har senest markeret sig med teaterforestillingen ‘Mod alle odds’ på Betty Nansen Teatret. Et relevant bidrag til den nydanske kvindekamp ‘Reformisten’ følger den danske, kvindelige imam Sherin Khankan gennem fire år: fra grundlæggelsen af en af Europas første kvindemoskeer midt i København til hendes kriser og kampe og interne uenigheder i moskeen. Sherins aktivistiske arbejde er en konstant forhandling mellem synspunkter. For hvor langt kan hun og andre aktivistiske muslimer gå i deres moderne tolkning af koranen? ‘Reformisten’ er et relevant bidrag til den aktuelle, verserende debat om den store kvindefrigørelse, der udspiller sig i de muslimske miljøer herhjemme - og samtidig historien om en kvinde, der har modet til at gå sine egne veje. Sherin Khankan trådte for alvor ind i offentlighedens lys i 2002 som folketingskandidat for Det Radikale Venstre, og er siden blevet kendt som initiativtager bag organisationerne Kritiske Muslimer og Exitcirklen, der er målrettet kvinder udsat for psykisk vold og social og religiøs kontrol. Hun har været en markant og kontroversiel stemme i debatten om kvindefrigørelsen i de muslimske miljøer, religiøse tørklæder og fortolkningen af islam. ‘Reformisten’ er produceret af Jesper Jack for House of Real med støtte fra DFI, DR, Harley Foundation, IKON, SVT, YLE, RÚV, NFTV og UVM. Filmen er udtaget til festivalens hovedkonkurrence DOX:AWARD og bliver foruden åbningsaftenen vist flere gange under CPH:DOX.   Åbningsgallaen er i Musikkonservatoriets Koncertsal på Frederiksberg d. 20. marts. Dørene åbner kl. 18 og showet starter kl. 19.  Billetter kan købes her.
  • READ MORE
    CPH:DOX offentliggør det endelige musikprogram 2019
    En aften kurateret af Bat for Lashes, fest med Olof Dreijer fra The Knife og spritnye, stærke dokumentarfilm om PJ Harvey, Aurora og Michael Jackson er blandt højdepunkterne i dette års musikprogram på CPH:DOX. Se hele line-uppet af koncerter og film nederst. Mellem den 20. og 31. marts indtager dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX landets biografer, gallerier og ikke mindst spillesteder med 11 dages dokumentarfilm, kunst, debatter, talks, events - og musik. Det fulde program offentliggøres 1. marts, men allerede i dag er festivalen klar med musikprogrammet 2019, der både tæller 18 musikfilm i serien SOUND & VISION og 23 koncerter i den kuraterede koncertrække AUDIO:VISUALS, hvor film og visuel kunst møder live-koncerter med danske stjerneskud og internationale ikoner. I samarbejde med Normann Copenhagen fejrer CPH:DOX offentliggørelsen i aften (fredag den 15. februar) i Empire Bio med en visning af den nye PJ Harvey-film ‘A Dog Called Money’ og efterfest på RUDO. Den ene sal er komplet udsolgt, men der er netop åbnet for endnu en visning kl. 22. Bat For Lashes kuraterer særlig aften En af årets kuraterede aftener på CPH:DOX byder på film, talk og dj-set sammensat af - og i selskab med - en af den alternative pops heltinder. Britisk-pakistanske Natasha Khan, der blev kendt under navnet Bat For Lashes for 13 år siden, står bag fire succesfulde album og er blevet sammenlignet med navne som Kate Bush og Björk. Under CPH:DOX har hun skræddersyet en særlig aften på Bremen Teater, hvor hun giver en modereret talk og præsenterer uddrag fra filmklassikere som ‘Night of The Hunter’ og ‘Troldmanden fra Oz’ samt fra nyere kultfilm som 'A Girl Walks Home Alone At Night' og 'Mandy', der har inspireret hendes kommende roadtrip-tematiske album. Natasha Kahn udtaler: “I’m excited to explore some of my favourite moments in cinema, themes that cover the hero’s journey, surrealism and phenomena in film, and the relationship between music and visual art. I’m looking forward to also sharing some new film work and talking about my journey in to directing.” Efter arrangementet vil Bat For Lashes stå bag dj-pulten til efterfest i Bremens foyer med Natbar. Internationale ikoner & danske stjerneskud Den svenske elektro-pioner Olof Dreijer fra The Knife gæster også festivalen med dj-set og talk til en spektakulær åbningsfest på Kunsthal Charlottenborg. Her lægger Dreijer ud med en talk om feminisme, queerness og den politiske situation i Europa anno 2019, hvorefter han overtager dj-pulten med et af sine kalejdoskopiske dj-sets, der modigt blander genrer fra hele verden. Et andet af de mange højdepunkter i koncertprogrammet AUDIO:VISUALS, er også filmen ‘ZONA / 3OHA’, der vises i samarbejde med Boiler Rooms filmplatform 4:3. Filmen undersøger ungdomskulturen i nutidens Rusland gennem interviews med modedesignere, gaderappere, kunstnere og kulturaktører, og efter filmen er der blandt andet koncert med artisterne bag soundtracket, singer-songwriter og cellist Lucinda Chua og komponist Alex Epton. Programmet byder desuden på audiovisuelle koncerter med en række velkendte danskere. Den elektroniske musiker Bjørn Svin har flere gange samarbejdet med multimediekunstner Carl Emil Carlsen om at skabe innovative og ekspressive værker, hvor elektronisk musik fusioneres med abstrakte visuals, og under CPH:DOX er de - som duoen Silicium - klar til at uropføre deres nyeste projekt. Også den danske sangskriver og musiker Bisse besøger festivalen i forbindelse med filmen ‘GadeJørgen’ om den aarhusianske gademusikant af samme navn, der ligeledes giver koncert til filmvisningen. Øvrige koncerter tæller blandt andet Invisible Hands med Adam Bishop og hans tre unge, egyptiske musikere, ambient-komponisten Roger Eno og den sofistikerede Nick Drake-inkarnation Hjalte Ross. Derudover gæster den danske komettrio CHINAH festivalen, hvor de vil fremføre deres nyeste album ‘Anyone’ visualiseret af en dansk instruktør-trio. Nye musikfilm om alt fra Thomas Buttenschøn til Michael Jackson Filmsektionen SOUND & VISION er dedikeret til årets bedste musikfilm. I år præsenterer programmet blandt andet dokumentarfilmen ‘Doin’ My Drugs’ om danske Thomas Buttenschøns rørende arbejde med AIDS i Zambia. Også legendariske navne som Johnny Cash, New Order, Beth Gibbons fra Portishead, Leonard Cohen og Suede er alle aktuelle i nye film på festivalen til marts. Helt eksklusivt kan CPH:DOX også præsentere forpremieren på den medieombruste dokumentarfilm ‘Leaving Neverland’ om Michael Jacksons påståede sexmisbrug af unge drenge med besøg af filmens instruktør Dan Reed, der vil være til stede for at svare på spørgsmål fra publikum. Visningen finder sted allerede den 7. marts, som nedtælling til årets festival. CPH:DOX 2019 finder sted fra 20. til 31. marts i København. Det fulde festivalprogram offentliggøres 1. marts. Koncerterne i AUDIO:VISUALS er sat i salg, mens billetsalget til musikfilmene i SOUND & VISION starter 1. marts. Se det fulde line-up herunder.   AUDIO:VISUALS 2019 (koncerter) This Is Not This Heat (UK), 5+6/3, ALICE Omar Souleyman (SYR) 9/3, Den Grå Hal Fleurie vs. Mina Paasche (US) 20/3 Hotel Cecil ML Buch + support: GEL (DK) 20/3, ALICE Roger Eno (UK) 21/3, Musikcaféen Eivør (FO) 21/3, Bremen Teater An Evening With Animal Collective & Coral Morphologic (US) 22/3, Aveny-T An Evening With Bat For Lashes (UK) 23/3, Bremen Teater Chelou (UK) 23/3, Musikcaféen GAS (DE) + support: Yuri (DK) 23/3, Aveny-T Hjalte Ross + support: Bona Fide (DK) 23/3, Loppen Blue Note Records: Beyond the Notes: Film + Koncert (DK) 23/3, Charlottenborg Fribytterdrømme (DK) 24/3, Aveny-T The Invisible Hands: Film + koncert (EG/US) 25/3, ALICE CPH:DOX & Boiler Room 4:3: ZONA / 3OHA + Alex Epton (US) & Lucinda Chua (UK) 28/3, Aveny-T Chinah vs. exner.kaldan.jansson: 'Anyone' (DK) 29/3, VEGA Tunde Adebimpe (TV on the Radio) performing ‘A Warm Weather Ghost’ (US) 29/3, AVENY-T Silicum: ‘Primordial’ (Bjørn Svin vs. Carl Emil Carlsen) (DK) 30/3, Charlottenborg Josiah Konder + First Flush (DK) 30/3, ALICE Alex Zhang Hungtai (RC) vs. Lau Lindqvist (DK) 30/3, Hotel Cecil Datarock (NO) 31/3, Hotel Cecil The Black Nothing vs. Jeppe Lange (DK) 31/3, Mezzaninen, Charlottenborg GadeJørgen: Film + Bisse koncert (DK) 31/3, Aveny-T     SOUND & VISION 2019 (musikfilm) The Gift: The Journey of Johnny Cash (Thom Timmy) Med den berømte optræden fra Folsom Prison som omdrejningspunkt får vi et ærligt billede af præriehistoriens største musiker og de turbulente landevejsrejser der farvede hans liv. Suede: The Insatiable Ones (Mike Christie) Fra britpop til breakup: ’Suedes’ vilde rutschebane-karriere over svimlende opture og hjerteskærende nedturer. Marianne & Leonard: Words of Love (Nick Broomfield) Leonard Cohen og hans norske muse i en romantisk film om det mytiske kærlighedsforhold, der blev til sange som 'Bird on a Wire'. Blue Note Records: Beyond the Notes (Sophie Huber) Jazzet coolness møder nutidens selvbevidste, sorte musikscene i en film om det visionære pladeselskab bag de legendariske covers. PJ Harvey: A Dog Called Money (Seamus Murphy) PJ Harveys cinematiske dagbog fra den rejse gennem tre konfliktzoner, der blev til de gnistrende sange på hendes nyeste album. Fribytterdrømmen (Søren Frederiksen) Vennerne bag Danmarks bedste liveband (ifølge dem selv!) går i fantomfart fra Udkantsdanmark til Roskilde Festival. Rudeboy: The Story of Trojan Records (Nicolas Jack Davies) Tag med til party i 70'ernes England, hvor to ungdomskulturer mødtes i et anti-racistisk rabalder af reggae, ska og punk. Indus Blues (Jawad Sharif) En musikalsk rejse til lyden af melodierne fra Pakistans dybe fortid, som er det eneste fælles sprog langs Indus-floden. The Heart Is a Drum (Jacob Frössén) Den forliste kærlighedshistorie bag motorik-beatet, der gennem NEU! fik indflydelse på Joy Division, Iggy Pop og David Bowie. Once Aurora (Stian Servoss & Benjamin Langeland) Få et indblik i Auroras forunderlige verden, mens hun kæmper med at lave den svære 2’er og at holde gejsten på sin lange verdensturné. New Order: Decades (Mike Christie) ’Blue Monday’ er lagt på hylden, når New Order gentænker hele deres karriere i et banebrydende visuelt koncert-eksperiment på Manchester Festival. Henryk Górecki: Symphony No. 3 (feat. Beth Gibbons) (Michał Merczyński) Se Portishead-sangerinden Beth Gibbons fremføre sit første nye soloalbum i 17 år – med et stort polsk orkester i ryggen. Leaving Neverland (Dan Reed) Kan man nogensinde lytte til Michael Jacksons musik på samme måde igen efter denne afslørende dokumentar om sex-misbrug? Doin’ my Drugs (Tyler Q Rosen) Thomas Buttenschøn blev født med HIV. Nu tager han til Zambia på oplysnings-tour for at udbrede kendskabet til den livsgivende medicin. The Men’s Room (Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen) Et herligt norsk mandekor gør sig klar til varme op for Black Sabbath - og til at synge sidste vers for deres dirigent. The Revenge of the Diva (Emelie Jönsson & Gustav Ahlgren) En aldrende svensk operadiva sætter alt ind på sit comeback, i en varm og vanvittigt morsom film i tre akter om berømmelsen og dens bagside. Everybody in the Place (Jeremy Deller) Acid house-kulturen i 90'ernes England genlæst som politisk og kulturel prisme, i en performativ filmforelæsning af kunstneren Jeremy Deller. Berlin Bouncer (David Dietl) Berlins vilde natteliv er vævet sammen med byens turbulente historie, fortalt her af tre af dens karismatiske dørmand.   ‘Ingen Dykker Uden Åbne Øjne’ – premierearrangement med koncert og filmvisning Lydkollektivet NEWCLEAR og filminstruktøren Anders Morre Pedersen har sammen skabt dette audiovisuelle værk, som har premiere på CPH DOX i KU.BE på Frederiksberg.  ‘Ingen Dykker Uden Åbne Øjne' er en audiovisuel abstraktion over døden, som tager sit udgangspunkt i fortælling om livet; om to unge menneskers tanker omkring døden, efterlivet og reinkarnation sat i scene på en køretur gennem Vestjylland. Med Vesterhavet og det vestjyske landskab som scene udfoldes fortællingen. Naturscenariet blandes med dokumentarisk arkivmateriale af det tibetanske begravelsesritual Sky Burial og MR-scanninger iscenesat med musikalske kompositioner, sang og manipulerede reallyde.Værket er en undersøgelse af hvordan man kan skabe film, hvor fortællingen primært bæres af lyden, mens billederne skaber et rum for beskueren at befinde sig i, mens der reflekteres over døden og vores måde at tale om den. Tid og sted: 23. marts kl 20:00, KU.BE, Dirch Passers Allé 4, 2000 Frederiksberg

Seneste fra DOX:TV

Hold dig opdateret…

Tilmeld nyhedsbrevet her!

@cphdox

#cphdox