For 14. gang blev vinderne af de internationale konkurrencer på CPH:DOX kåret ved prisuddelingen, der fandt sted på Kunsthal Charlottenborg ved Kongens Nytorv.

CPH:DOX har fredag aften kl. 22.00 afsløret vinderne af festivalens seks konkurrencer: DOX:AWARD, NORDIC:DOX Award, F:ACT Award, NEW:VISION Award, NEXT:WAVE Award og Politikens Publikumspris. Alle vindere blev fundet ved juryer, undtaget Politikens Publikumspris, der blev afgjort ved publikumsafstemning.

Prisuddelingen fandt sted på CPH:DOXs nye festivalcentrum Kunsthal Charlottenborg, i sofa-biografen Social Cinema, der er skabt sammen med Normann Copenhagen.

Vinderne er…

DOX:AWARD: “Ødelæggende, følelsesmæssig umiddelbarhed”

Hovedkonkurrencen DOX:AWARD samler årets bedste internationale dokumentarfilm. De nominerede film byder på stærke personlige udtryk, filmiske kvaliteter og en insisteren på dokumentarfilmens plads på det store lærred. Vinderen af årets DOX:AWARD er ’De sidste mænd i Aleppo’, instrueret af Feras Fayyad samt debuterende co-instruktør Steen Johannessen, som er et uforglemmeligt portræt af tre modvillige heltes arbejde med at redde Aleppos civile midt i krigszonens centrum – og årets åbningsfilm på CPH:DOX.

Juryen udtaler om vinderfilmen: “Juryen tildeler DOX:AWARD til ‘De sidste mænd i Aleppo’, en film hvis ødelæggende, følelsesmæssige umiddelbarhed kaster os ind i en shakespearsk’ tragedie om en befolkningsgruppe, der kæmper for at bevare deres menneskelighed på trods af den ubarmhjertige realitet, de befinder sig i”. ’De sidste mænd i Aleppo’ bliver vist d. 28/03 i Grand Teatret kl. 19:00, samt den 29/03 Grand Teatret kl. 21:30. Billetter her

Special mention: “Ekstraordinært lyddesing og dristig, fortvivlende film noir”

Foruden selve hovedprisen har juryen besluttet at give en special mention til ’Gray House’ af Austin Lynch samt Matthew Booth og ’The John Dalli Mystery’ af Jeppe Rønde. ’Gray House’ er et mørkt og stemningsfuldt værk mellem dokumentarisme og abstraktion, der er både stemnings- og udtryksmæssigt beslægtet med Lynch senior. Om ‘Gray House’ udtaler juryen: “For dens forbløffende brug af filmisk sprog til at skabe en dyb følelse af menneskelig isolation. Filmens ekstraordinære lyddesign, cinematografi, og formelle strenghed skaber uforglemmelige landskaber af både trussel og skønhed”. ‘Gray House’ har ikke flere visninger på CPH:DOX.

Juryen anerkender også ‘The John Dalli Mystery’, der følger Mads Brügger og Mikael Bertelsen i en nervepirrende morsom detektivfilm, hvor det ene twist tager det andet, “for dens kombination af gribende efterforskning med dristig, absurd, og fortvivlende film noir. Og alt dette udfolder sig midt i vores mest presserende europæiske politiske realiteter”. ’The John Dalli Mystery’ bliver vist d. 25/03 på Kunsthal Charlottenborg, men visningen er udsolgt. 

 

F:ACT Award: “Et voldsomt intimt værk”

Dybdegående journalistisk møder dokumentarismen i F:ACT AWARD, prisen for film der vil ændre den verden, de eksisterer i. Vinderen af årets F:ACT AWARD er ’Radio Kobanï’ af Reber Dosky, en usædvanligt medrivende historie om en stærk, 21-årig kvindes kamp for sin lokale radiostation i den krigshærgede by Kobanï.

Juryen udtaler: “Som vinder af ​​F:ACT Award, er vores valg faldet på en smukt udformet film – en film om liv og død, krig og fred, tabet af håb for menneskeheden og generhvervelsen af dette håb. Filmen er et voldsomt intimt værk, og et gennem-researchet stykke civil-journalistik. Filmen foregår i den kurdiske by Kobanï i Syrien – en landsby, der blev et symbol på skiftet i krigen mod ISIS. Denne film inspirerede os alle i sin skildring af Kobanïs indbyggeres modstandskraft og mod, men især hos kvinderne: mødre og døtre, som ofte er udeladt af dominerende fortællinger om globale konflikter”. ’Radio Kobanï’ bliver vist d. 26/03 i Nordisk Film Palads kl. 14:15 – billetter

Special mention: “En meget vellykket præstation”

Juryen valgte også at give en special mention til ’Trophy’ af Shaul Schwarz og Christina Clusiau, en enestående velfortalt film om kapitalismen bag storvildtsjagt og den menneskelige moral. Juryen udtaler: “Vi vil gerne give Special Mention til en film, der kunstfærdigt præsenterer os for et komplekst dilemma. Filmen er en undersøgelse af kommerciel storvildts- og trofæjagt, og rejser dybere spørgsmål om fremtiden i forhold til bevarelsen af det vilde dyreliv og om vores forhold til truede dyrearter og til naturen selv. Både hvad angår produktion, cinematografi, redigering og lyddesign, er ‘Trophy’ en meget vellykket præstation”. ’Trophy’ bliver vist d. 26/03 Cinemateket kl. 16.45 – billetter

 

NORDIC:DOX Award: “Et mesterværk”

Nordens bedste dokumentarfilm mødes i NORDIC:DOX AWARD. Feltet spænder fra det poetiske til det politiske, og præsenterer unge instruktører med både mod og kunstneriske ambitioner. Vinderen af årets NORDIC:DOX er ’Land of the Free’ af danske Camilla Magid, et sensitivt og menneskeklogt billede af en hård, social virkelighed i det udsatte South Central Los Angeles.

Juryen udtaler: “NORDIC:DOX Award-juryen var dybt bevægede af en film, der tager os med ind i den menneskelige skrøbeligheds dybder. Dens veludvalgte og gribende historier spejler hinanden på stærkeste vis. Karakterernes konturer blander sig med hinanden, og adskillige portrætter flyder sammen til ét. På denne måde vises det, hvor let livet kan tage en forkert drejning, men også hvordan nyt håb kan findes i noget så simpelt som at genopdage smagen af kaffe. Med dens stærke protagonister formår filmen at opnå en utrolig intimitet og forbliver loyal over for dens filmiske valg. Prisen giver i en hæder til dette elegante arbejde, der har resulteret i et mesterværk”.  ’Land of the Free’ bliver vist d. 26/03 i Empire Bio kl. 12.30 – billetter.

 

Special mention: “Modig, fordybende og engagerende film”

Juryen giver en special mention til ’69 Minutes of 86 Days’ af Egil Håskjold Larsen, der følger en 3-årig pige og hendes families lange rejse fra et græsk flygtningecenter til Uppsala i en bevægelse, der giver tragedien både form og ansigt.

Juryen udtaler: “NORDIC:DOX-juryen har den store glæde at give Special Mention til en modig, fordybende og engagerende film, der bruger dens filmiske midler til at tackle et kendt emne på en måde, så det fremstår friskt og nyt. Den utrolige cinematografi, den formfuldendte redigering, det kreative lyddesign og musikken smelter sammen til en yderst medrivende oplevelse. Selve filmens rytme imiterer det farlige hav, som er startpunktet for en rejse, der fokuserer på Lean – en uforglemmelig 3 år gammel pige. Denne lille pige kropsliggør både håb og mod i en tid, hvor det er allermest nødvendigt. Cadeau til Egil Håskjold Larsen som instruerede, skød og redigerede sin første spillefilm 69 Minutes of 86 Days”. ’69 Minutes of 86 Days’ bliver vist d. 26/03 i Park Bio kl. 21.30 – billetter.  

 

NEW:VISION AWARD: “Dyb ambivalent konfrontation”

NEW:VISION AWARD er der, hvor fremtidens filmsprog skabes. Grænserne mellem kunstneriske refleksioner og dokumentarisme afprøves, og der gives plads til filosofiske grænseudflugter ud over virkelighedens grænser. Vinderen af årets NEW:VISION er Life Imitation’ af Zhou Chen, en mørk og futuristisk drøm af en film fra en virtuel virkelighed, hvor scener fra Kinas undergrund smelter sammen med pixellerede shoot-outs.

Om ’Life Imitation’ udtaler juryen: “NEW:VISION-prisen går til en film, hvor både det virtuelle og det reelle er udgangspunkt for fascination og fiasko. Med dyb ambivalens skaber filmen et intimt portræt af ​​selvets optræden og performance i en hypermedieret verden, mens den roligt kaster et insisterende blik på skiftende erfaringer af socialitet, køn og teknologi. Dens slående brug af lyd og billeder skaber et selvsikkert ordforråd, gennem hvilket filmskaberen konfronterer vores virkeligheds glitches”. ’Life Imitation’ bliver vist d. 26/03 på Kunsthal Charlottenborg klokken 16.00 – billetter.

 

Special mention: “Exceptionel udførelse”

En special mention går til ’The Lost Dreams of Naoki Hayakawa’ af Ane Hjort Guttu & Daisuke Kosugi, der følger art directoren Naoki Hayakawis (dag)drømme og opløser grænserne mellem farverig drøm og grå virkelighed i et absurd komisk kaos midt i et miljø af hierarkisk kontrol. Om filmen siger juryen: “At skabe film er en kunst, der handler om samarbejde, og ikke om et enkelt geni. Juryens special mention går til et unikt samarbejde, der udforsker det personlige i en umiddelbart genkendelig global kontekst, hvor selv vores drømme er til salg. Funderet i en exceptionel udførelse er denne film både formmæssigt skarp og legende surrealistisk”. ’The Lost Dreams of Naoki Hayakawa’ bliver vist d. 26/03 på Kunsthal Charlottenborg klokken 18.30 – billetter

 

NEXT:WAVE Award: “Et køligt velkommen til den nye tidsalder”

Take a walk on the wild side! Vores nye pris NEXT:WAVE er dedikeret til unge, originale filmskabere og nye talenter med modet til at tænke film på nye måder. Prisen blev indstiftet i 2017. Vinderen af NEXT:WAVE er ’1996 Lucy and the Corpses in the Pool’ af Marcos Migliavacca & Nahuel Lahora, som er Richard Linklater møder Lisandro Alonso i en argentisk lofi-hybrid optaget på et VHS-bånd, om en ung kvindes weekendtur til en musikfestival i en vens hus.

Om vinderen siger juryen: “Vinderfilmen kombinerer forskellige lag af nyere historie og udfordrer samtidig udfordrer vores antagelser om tid og rum, hukommelse og nostalgi. I filmen ankommer vi til et post-samfund, mens der kommenteres på aktuelle ungdomskulturer – på inertien og hvordan de isolerer sig fra de nuværende politiske anliggender – men også på de uløste konflikter, som forældregenerationen efterlader sig. Filmen er realiseret i en ubesværet stil, og med stor kærlighed til den gamle teknologis kornethed. Filmen er et åbent rum, som beskueren kan hænge ud i (eller: som med sin bugtende fortælling tager seeren med på en tur) uden et reelt fortløbende narrativ. Et køligt velkommen til den nye, nye tidsalder med en spændende debut-spillefilm af to talentfulde filmelskere, der aldrig stopper med at overraske”. ‘1996 Lucy and the Corpses in the Pool’  bliver vist d. 25/03 på Cinemateket kl. 21.00 – billetter

 

Special mention: “En rørende fortælling”

En special mention går til ’Phantom of Illumination’ af Wattanapume Laisuwanchai, der er som en drøm fanget på kamera med overnaturlige antydninger i en mørk og melankolsk, thailandsk film om en mands sidste dage i ruinen af en forladt biograf. Om filmen siger juryen: “En rørende fortælling om en mands identitet, der fordamper i kløften mellem urbaniseringens nye “ikke-muligheder” og fremmedgørelsen fra sine egne landsby-rødder. Biografkulturen dør, og dermed bliver det gloriøse skærmlivs spøgelse deporteret tilbage til det mondæne familieliv – tabt i den tågede grænse mellem natur og kultur, Hollywood-modernitet og gamle traditioner. Fortalt i medrivende billeder af spøgelsesagtige refleksioner, ensomhed, afbrydelse, forskydning. Og en defekt DVD-afspiller, der sprænges af metaforer og kulturelle implikationer”. ’Phantom of Illumination’ bliver vist d. 26/03 Cinemateket kl. 18:30 – billetter.

 

POLITIKENS PUBLIKUMSPRIS: Stærk journalistisk film om Syrien

Publikum har igennem festivalen kunne stemme blandt 10 film i Politikens Publikumspris, udvalgt af CPH:DOX i samarbejde med Politiken. De 10 nominerede film er udvalgt ud fra det kriterium, at de enten handler om kunstnere, der kæmper for frihed, eller selv er kunstneriske udsagn, der forsøger at sætte frihed på dagsordenen. Film som City of Ghosts og Peshmerga giver begge en kunstnerisk dimension til deres skildringer af ægte aktivister i kamp mod frihedens værste fjender i ISIS. The Trial og Burma Storybook følger politiske kunstnere, der bliver ramt af autoritære regimers vrede – og i The Trial er det den fængslede, ukrainske dokumentarist Oleg Sentsov, der får Ruslands vrede at føle. Portrætfilmen Beuys om den revolutionerende, tyske kunstner Joseph Beuys havde premiere i konkurrence på Berlin filmfestivalen, og får international premiere på CPH:DOX. Kirsten Johnson kritikerroste selvportræt som filmfotograf i Cameraperson er en dybt humanistisk film om det ansvar, der er forbundet med at dokumentere andres liv. Yance Fords Strong Island er en bidende, personlig kritik af den manglende frihed på tværs af hudfarve i Guds eget land – og så er der jo også vores eget gennemregulerede kapitalistiske samfund, hvis frihedsgrader film som The Free Lunch Society, DRIB og Barndom sætter spørgsmålstegn ved.

Publikum har stemt festivalen igennem og prisen går til ‘City of Ghosts’ af Matthew Heineman. ‘City of Ghosts’ følger en gruppe civile journalister fra Syrien, der rapporterer fra ISIS-højborgen Raqqa under mediet ‘Raqqa Is Being Slaughtered Silently’. ‘City of Ghosts’ havde sin internationale premiere i onsdags i Bremen, og modtog stående ovationer da instruktøren Matthew Heineman og to af protagonisterne i filmen, der arbejder på ’Raqqa is Being Slaghtered Silently’, til stor overraskelse viste deres tilstedeværelse i teatret. City of Ghosts bliver vist d. 25/03 Grand Teatret kl. 19.00 – billetter.

ALLE VINDERNE

DOX:AWARD

Vinder: ‘De sidste mænd i Aleppo’ af Feras Fayyad. Co-instrueret af Steen Johannessen.

Special mention: ’Gray House’ af Austin Lynch & Matthew Booth samt ’The John Dalli Mystery’ af Jeppe Rønde.

F:ACT Award

Vinder: ‘Radio Kobanï’ af Reber Dosky.

Special mention: ’Trophy’ af Shaul Schwarz & Christina Clusiau.

NORDIC:DOX Award

Vinder: ‘Land of the Free’ af Camilla Magid.

Special mention: ’69 Minutes of 86 Days’ af Egil Håskjold Larsen.

NEW:VISION Award

Vinder: ’Life Imitation’ af Zhou Chen

Special mention: ’The Lost Dreams of Naoki Hayakawa’ af Ane Hjort Guttu & Daisuke Kosugi

NEXT:WAVE Award

Vinder: ’1996 Lucy and the Corpses in the Pool’ af Marcos Migliavacca & Nahuel Lahora

Special mention: ’Phantom of Illumination’ af Wattanapume Laisuwanchai.

POLITIKENS PUBLIKUMSPRIS

‘City of Ghosts’ af Matthew Heineman.

 

OM PRISERNE

Priserne blev uddelt fredag d. 24. marts på Kunsthal Charlottenborg i København. Alle vinderne af DOX:AWARD, F:ACT AWARD, NORDIC:DOX og NEW:VISION modtager 5000€. Vinderen af Politikens Publikumspris vinder 50.000 DKK (ca. 6500€), mens vinderen af NEXT:WAVE Award modtager 2.000€.

OM JURYERNE

Årets DOX:AWARD-jury bestod af Laura Kim (SVP, Filmmarkedsføring, Participant Media), Caroline Libresco (Senior Programmer, Sundance Institute) Marie-Pierre (CEO & Producer, MPM Film), Joshua Oppenheimer (Final Cut for Real) og Renata Santoro (Venice Film Festival).

F:ACT Award juryen bestod af Peter Jäger, (CEO, Jaeger Creative), Zaradasht Ahmed (Instruktør, Ten Thousand Images), Erika A. Kiss (Associate Research Scholar & Founding, Direktør of the Film Forum), Jemma Desai (Programmedarbejder, British Film Institute) og Ole Tornbjerg (Producer, Chili Film)

Juryen for NORDIC:DOX bestod af Mehrad Oskouei (Filminstruktør), Martijn De Pas (Programchef, IDFA – International Documentary Film Festival Amsterdam), Nanna Frank Rasmussen (Filmanmelder, Jyllandsposten), Martin Horyna (Programmedarbejder, Karlovy Vary International Film Festival), Shirley Abraham (Filminstruktør)

NEW:VISION-juryen bestod af Toke Lykkeberg (Kurator), Erika Balsom (Lektor I filmvidenskab og kunst, King’s College London), Eduardo Williams (Filminstruktør & kunstner), Ali Cherri (Kunstner) og Jacqui Davies (Producer & kurator).

NEXT:WAVE juryen bestod af Inge De Leeuw (Programmedarbejder og salgsagent, International Film Festival Rotterdam), Mohammedreza Farzad (Filminstruktør), Eva Marie Rødbro (Filminstruktør), Ewa Szablowska (Programmedarbejder, T-mobile New Horizons IFF) og Ralf Christensen (Musik- & filmanmelder, Dagbladet Information).