Nationalisme og globalisering i Europa

Siden kommunismens spøgelse faldt sammen med Berlin-muren i 1989, har to andre spøgelser gjort deres entré i Europa: Globaliseringens og nationalismens. Fænomenerne hænger på kompleks vis sammen og danner modpoler i en social, økonomisk og politisk kamp, der danner grobund for nye bevægelser og ændrer politiske standpunkter.

Med udgangspunkt i den krise, som EU’s vision om et liberalt, fælleseuropæisk projekt i disse år befinder sig i vil vi skabe åben, konstruktiv debat om retningen for EU: Er unionen et værn mod globaliseringen eller en aktiv del heraf? Skal EU trækkes i retning af et Nationernes Europa? Eller skal krisen tværtimod bruges som redskab til (gen)opfindelsen af en europæisk identitet – og er det overhovedet muligt?

Det er spørgsmål som disse, vi her skaber offentlig debat om, gennem en lang række arrangementer, der bringer danske og internationale politikere, eksperter og tænkere i dialog med et bredt publikum.

Ud over de mange offentlige arrangementer, indeholder projektet et stort undervisningstiltag, der inkluderer filmvisninger, debat og undervisningsmaterialer målrettet grundskole og gymnasier.

Projektet er venligt støttet af Europa-Nævnet.

EuroTrump

Hollandske Geert Wilders har mere end håret til fælles med Donald Trump. Ligesom Trump har han tilsyneladende politiske superkræfter, og en evne til at splitte folk. Er den kontroversielle politiker en populistisk galning eller det europæiske demokratis frelser? Islamofob eller frihedskæmper? Og hvad driver ham egentlig? ‘EuroTrump’ er den første film, der spørger kritisk ind til, hvem mennesket, islamkritikeren, idolet, demagogen – og slet og ret fænomenet – Geert Wilders er bag facaden. Kun én ting er sikkert: Wilders er et symptom på et politisk opbrud langt ud over landets grænser.

A Good Week for Democracy

Det idylliske Almedalen på Gotland har siden 1968 været hjem for det svenske svar på Folkemødet. Her mødes tusindvis af politikere, pressefolk og ikke mindst PR-folk hver sommer for at diskutere, hvad der optager folket. Og for at blive set. For politik handler (også) om iscenesættelse, og vi er med både foran og bag kulissen i en skarp, morsom og indsigtsfuld film om det moderne demokratis tvivlsomme tilstand i en tid med nationalisme og fake news. For kameraet kigger videre når alle andre kigger væk, og får øje på både absurditeten i den perfekte overflade og på det ægte engagement hos de folkevalgte.

Golden Dawn Girls

”Blod, ære, Gyldent Daggry!” Det højreekstreme parti Gyldent Daggry er Grækenlands tredjestørste, og partiet pryder sig med hårde slagord og fascistoide symboler, mens de træner våben og kæmper for et racerent Grækenland. Bag partiets ledende alfahanner står tre kvinder – en mor, en kone og en datter – der loyalt må træde i karakter i partiet, mens deres mænd er blevet fængslet efter mordet på den anti-fascistiske rapper, Pavloss Fyssas. ‘Golden Dawn Girls’ følger kvindernes indsats, mens den nysgerrigt undersøger, om disse kvinder mon kan være nøglen til bedre at forstå fascismens psykologi?

The Other Side of Everything

En af dørene i familien Turajlics lejlighed i Beograd har været lukket lige så længe nogen kan huske. I dag bor filmskaberen Milas mor, den tidligere professor og kloge politiker Srbijanka, stadig kun i den ene halvdel af sit rummelige hjem, som blev delt i to, da kommunisterne tog magten efter krigen i 1945. Gennem samtaler mellem mor, datter og familiens venner forvandles lejligheden til et mikrokosmos over Serbiens (og Europas) turbulente historie i en tid, hvor nationalismen på ny vinder frem i øst. Men hvad er der på den anden side af den lukkede dør? Vinder af hovedprisen på IDFA-festivalen i Amsterdam.

The White World According to Daliborek

Daliborek bor hos sin mor i en trist boligblok og arbejder på en bilfabrik. Og så er han nynazist og 40 år gammel. Et stolt medlem af den hvide race, men som har udsigt til en ordentlig overraskelse for enden af en tragikomisk og semi-surreel film, der starter i udkants-Tjekkiet og ender i Auschwitz. Daliborek lukker os nemlig helt ind i en kitschet underverden af (selv)had og ekstreme holdninger med rødder i et parallelsamfund på nettet, hvor radikaliserede europæere som han selv ikke har andet til fælles end deres had til resten af samfundet.

Our New President

Der er ingen tvivl om, hvem Rusland helst så vinde det amerikanske valg i 2016. Og der er heller ingen tvivl om, hvordan det gik. Men hvordan det gik til er en anden sag, som stadig deler vandene. ‘Our New President’ opruller Trumps valgsejr udelukkende gennem klip fra russisk propaganda. Absurditeten er knivskarpt doseret i Maxim Pozdorovkins virtuost klippede film, der balancerer mellem satire og indsigtsfuld, journalistisk analyse af det system af fake news og misinformation, som bragte hele verden en ny og komplet utilregnelig præsident.

Central Airport THF

Tempelhof var en grundsten i Hitlers planer. I dag er landingsbanerne omkring den nedlagte berlinerlufthavn en park med byhaver og liv. Men siden 2015 har lufthavnen også været et midlertidigt hjem for over 3000 asylansøgere. En af dem er den 18-årige syrer Ibrahim, og hans liv i det tyske limbo er kernen i Karim Aïnouz’ rigt detaljerede og allestedsnærværende film fra den menneskelige undtagelsestilstand i et babylonisk mikrokosmos. Der er håb, varme og humor i Aïnouz’ suverænt observerende film, som med en nærmest arkitektonisk sans for både de store linier og de mindste detaljer gør status over flygtningekrisen i Europa.

Latifa: A Fighting Heart

Latifa Ibn Ziaten mistede sin søn, der var soldat, i terror-angrebet i Toulouse i 2012. Et frygteligt tab og en uforståelig tragedie, som hun med overmenneskelig styrke har vendt mod ekstremismen og intolerancen selv. Forvandlingen fra sønderknust mor til aktivist og ildsjæl er historien om en kvinde, der mistede alt og som har rejst sig for at gøre en forskel. Gennem sine utallige og utrættelige dialogmøder med udsatte unge i de franske forstæder har hun sat racisme, integration og lighed på dagsordenen – og taget kampen op mod de hadefulde kræfter, som dem, der kostede hendes søn livet.

Giants and the Morning After

Tilbage i urtiden skabte jætterne de bjerge og dybe skove, der i dag omgiver lillebyen Ydre – det svenske svar på Twin Peaks, der ikke kunne have haft et mere rammende navn. Omringet af søer, tåge og tårnhøje grantræer i Sveriges mindste kommune, og med et indbyggertal på et par tusind, som den søde, idealistiske borgmester følger meget nøje. Affolkning og den store verdens mange problemer truer, så han står klar med gaver, hver gang et barn kommer til verden. Imens passer unge og gamle livets gang. Urmyter, fabler og hverdagsrealisme møder varm komik i en stemningsfuld fresco af en film om globaliseringens indtog i Europas udkanter.

Recruiting for Jihad

Radikale netværk tilbyder fællesskaber for frustrerede og vrede, unge mænd. En af dem er Ubaydullah Hussein, leder af den jihadistiske gruppe Profetens Ummah, der rekrutterer unge nordmænd til hellig krig og offentligt støtter terror uden at blinke. Filmholdet selv har været i juridisk modvind undervejs i de tre år, de fulgte den unge ekstremist, der aldrig selv kunne drømme om at forlade sit trygge Norge i profetens navn. For hvordan håndterer et frit samfund sine radikale modstandere uden at give køb på sine egne grundlæggende frihedsprincipper? En kontroversiel og højaktuel debatskaber af en film.

Exit

Hvordan bliver man ekstremist? Og hvordan slipper man ud af et lukket og voldeligt miljø igen med livet i behold? Den norske filmskaber Karen Winther har selv taget turen. Med sin fortid som højreekstremist opsøger hun andre afhoppere i USA, Tyskland og Danmark, hvor hun møder den tidligere venstrefløjsaktivist Søren Lerche. Jihadister, nynazister og voldelige autonome: Alle har de brudt med deres fortid og lever nu med konsekvenserne. ‘Exit’ er en undersøgende førstehåndsberetning om ekstremisme, radikalisering og den hårde exit, der efterlader de involverede med det samme spørgsmål: Hvorfor mig?

A Mother Brings Her Son to be Shot

Mange håbede at den bitre konflikt var fortid i Nordirland, hvor de stridende parter endelig indgik en fredsaftale i 2008. Men uroen ulmer blandt de lyssky, paramilitære undergrundsgrupper, som filmskaberen Sinéad O’Shea har brugt fem år på at arbejde sig ind på livet af. I midten af det hele en ufattelig historie om en desperat mor, hendes stofafhængige teenagesøn og en republikansk modstandsgruppe, der alle sammen bor dør om dør i Derry. En understrøm af vold og bitre minder truer i undergrunden i en uafrystelig film, der ikke for ingenting er executive produceret af Joshua Oppenheimer.

Doel

Der bor 26 mennesker i Doel, og de har ikke tænkt sig at flytte nogen steder. Heller ikke selvom alle andre har travlt med at fortælle dem, hvor håbløs deres elskede spøgelsesby er. Doel er klemt inde mellem en industrihavn og et atomkraftværk, og siden 1960’erne har regeringen villet jævne byen med jorden for at skaffe plads til en containerpark i globaliseringens navn. Alligevel giver de sidste indbyggere ikke op. Frederik Sølbergs stemningsrapport fra udkants-Europa er et portræt af en spøgelsesby og dens 26 stædige indbyggere, der forsøger at holde fast i drømmen om, at deres by er en by, og deres hjem er et hjem.

Abel Ferrara’s Piazza Vittorio

Abel Ferrara er flyttet fra NYC til Rom, og hans nye film er en hyldest til det notoriske Piazza Vittorio. Et torv i midten af byen, som emigranter, prostituerede og lommetyve har kaldt for hjem siden tidernes morgen, men som er kendt for sin store tolerance og for at være en multikulturel smeltedigel midt i den italienske hovedsted. Med andre ord, den perfekte hjemmebane for Ferrara, hvis stil er lige så rock n’ roll, kaotisk og åbensindet som stedet selv.

Faces Places

Hvis der fandtes en Nobelpris for niceness, ville den gå til Agnès Varda – men en æres-Oscar kan også gøre det. Den dybt charmerende 89-årige filmskaber har både fantasien og overskuddet i behold, og i sin nyeste film har hun allieret sig med den unge fotograf JR. Sammen tager de på roadtrip rundt i Frankrig for at møde folk, fotografere dem og klistre portrætterne op i kæmpeformat på husfacaderne, hvor folk bor. Et socialt eksperiment og et generøst projekt, som i en tid præget af splittelse og krise samler folk og giver håb. ‘Faces Places’ er en af årets mest elskede film.

The Image You Missed

Konflikten i Nordirland strakte sig fra slutningen af 1960’erne og 30 år frem, men var resultatet af århundreders bitter strid mellem katolikker og protestanter. Instruktørens nu afdøde far var selv filmskaber, og dokumenterede ‘The Troubles’ – en konflikt, som han personligt var involveret i. Hans rå og uforglemmlige optagelser af maskerede og bevæbnede IRA-medlemmer i Belfasts dunkle gader lægger deres billeder til Donel Foremans cinematiske brev til den far, der forsvandt ud af hans liv. En historisk, men højaktuel film om nationalisme, identitet og billedpolitik.

The Distant Barking of Dogs

Simon Lereng Wilmonts prisvindende film fra Donetsk-regionen i det østlige Ukraine lader os opleve urolighederne i området gennem et år i den 10-årige Olegs liv. Krigen rumler, og bomber eksploderer i det fjerne. Oleg bor hos sin bedstemor, og selvom de fleste andre har forladt området, har de ingen planer om at flygte. Med sin bedste ven og fætter, Yarik, driver Oleg omkring i den vilde og billedskønne natur, der omgiver landsbyen. En coming-of-age-film af den sjældne slags, optaget midt i en region, hvor den geopolitiske uro giver genlyd langt ud over områdets egne grænser.

Visitor

Flygtningekrisen er et ord, der bliver absurd, når man har hørt det nok gange. Og det har de fleste nok. Hvad betyder det? Og hvordan rummer det de lidelser, vi ved, at det refererer til, og som vi ikke har et bedre ord for? Sebastian Cordes’ film er et forsøg på at besvare disse spørgsmål, bare i billeder. Cordes er en fremmed – en besøgende – på den græske ø Chios, hvor ‘krisetegnene’ er overalt. ‘Visitor’ er tættere på fotografi end film, og hvert billede lader sin sum af tegn, forskelle og mulige betydninger stå, til verden uden for billedfeltet bliver synlig for én.

Waiting for Barcelona

Barcelonas labyrintiske gader er indbegrebet af romantisk storbyliv – bare ikke hvis man bor på dem. Og det gør 27-årige Mou, der forlod sit hjemland som 12-årig og siden har levet som hjemløs omkring Ramblaen. Men Mou er ikke bare ‘streetwise’, han er også populær og sine venners ven. En kærlighedsaffære med en spansk kvinde giver håb om et nyt liv – og en happy ending? – men fortiden og det mentale pres fra en umulig situation haler samtidig ind på hans ellers så positive ånd. En upbeat film om et af Europas usynlige liv, optaget i gadehøjde og i grafisk sort/hvid. Politisk og personligt i forholdet 1:1.

Foreigners Out! Schlingensief’s Container

I år 2000 inviterer den tyske kunstner Christoph Schlingensief tolv asylansøgere til at deltage i et reality-show. Et show, der foregår i en container fuld af videokameraer midt i Wien og sendes live til internettet, hvor publikum kan stemme deltagerne ud af landet, én hver dag. Vinderen får lov at blive. Reaktionen er voldsom og øjeblikkelig: Journalister, aktivister, ekstremister og borgere fra begge sider stimler sammen på den propfyldte plads i en ophedet, kaotisk og på sin egen radikale måde dybt demokratiske reaktion på Schlingensiefs projekt – og på den højredrejning, han kritiserer, og som i dag er mainstream.

Le fort des fous

Algeriske Narimane Mari vandt hovedprisen på CPH:DOX i 2013 for ‘Bloody Beans’ om en flok børns genopførsel af deres lands uafhængighedskamp. Maris nye film fortsætter det postkoloniale opgør (og oprør), men i en ny form i tre afsnit: To kollektive, performative og absurdistiske scenarier fra en militærbastion og fra den græske ø Kythira, og en lang samtale med en græsk anarkist og en kvindelig advokat i Athen, hvor efterdønningerne af finanskrisen har ramt landets demokrati særligt hårdt. Et radikalt, politisk manifest om modstand og frihed, og giver et komplekst emne en reflekterende form.

Eating Animals

Ved du, hvordan en chicken nugget bliver til? Du har ikke lyst til at vide det. Men vil man alligevel gerne inspireres til at tænke over hvad man spiser, så er filmatiseringen af Jonathan Safran Foers bestseller et godt sted at starte. Foer forsøger nemlig ikke at omvende nogen. Han får os til at tænke et skridt videre – og til at konfrontere os selv med den industrielle kødproduktions konsekvenser ikke blot for dyrene, men også for os selv og den planet, vi lever på. Både Danmark og resten af Europa er udfordret på det område – landbruget – der historisk har været en kerne-industri og en del af vores kulturelle selvforståelse.

The Green Lie

Hvad betyder øko, fair trade og bæredygtighed egentlig? Holder fødevareindustrien hvad den lover én, når man står i supermarkedet og skal vælge rigtigt? Og kan man redde planeten gennem shopping? Det rejser en skeptisk Werner Boote – Østrigs eget svar på Michael Moore – og hans tyske kollega Kathrin Hartmann verden rundt for at undersøge. Og virkeligheden viser sig ofte at være lige så langt fra markedsføringen, som konsekvenserne af ‘den grønne løgn’ er katastrofale. Fra Bali til Brasilien og til Noam Chomskys kontor: Der er mere på spil end penge, hvis de velvillige forbrugere først bliver forført af det gode budskab.

The Milk System

Fra små, familiedrevne gårde til nutidens ultra-produktive fabriksfarme. Landbruget har ændret sig radikalt over de sidste 30 år, og det samme har produktionen af mælk, der fortsat er en grundingrediens i fødevarer verden over – og en stor del af Danmarks eksportøkonomi. Men er industrielt vokseværk virkelig mælkeproduktionens fremtid? Og skal fremtiden virkelig se sådan ud? Fra Danmark til Kina møder vi fagfolk fra de stridende lejre, der kæmper om forbrugernes penge og samvittighed. En fascinerende rejse ud af mælkevejen, hvor dilemmaet om økonomi og økologi blot er begyndelsen.

The Third Industrial Revolution

Den tredje industrielle revolution er over os. Eksperimenter med vedvarende energi, nye produktionsmåder og internettets forbindelseskraft er ved at revolutionere vores liv, arbejde og forbrug. Men det er et kapløb med tiden, hvor menneskeskabte klimaforandringer samtidig eskalerer og hvor hensynet til profit stadig afgør hvilke beslutninger, der bliver taget for klodens fremtid. Men hvis man synes, at det kniber med solide, teoretiske fremtidsvisioner, så er der lys i mørket hos den nytænkende, amerikanske økonom og data-analytiker Jeremy Rifkin, der her lægger alle sine mest visionære idéer på bordet.

The Cleaners

Hvilket ansvar har Facebook, Google og YouTube for hvad der bliver postet på deres sider? Og hvilken magt har de til at forme den offentlige samtale gennem censur? To spørgsmål, der lige nu optager lovgivere og politikere, og som EU arbejder med på højtryk. Hvem er de mennesker, der faktisk gør rent på internettet? Mød fem filippinske ‘content moderators’ med det utaknemmelige job at støvsuge de sociale medier for (fra)stødende indhold, men som samtidig arbejder fuldtid i en juridisk og etisk gråzone mellem ytringsfrihed, censur og kommercielle interesser. ‘The Cleaners’ fører os med ind i internettets underverden, hvor debatten raser.

Click edit button to change this text.

Børn og undervisning:

Ahmads hår

Ahmad og hans familie er flygtet fra Syrien, og Ahmad føler sig både hjemme og velkommen i Holland – selvom det er svært at huske, hvordan man spørger, om man må være med på hollandsk. Ahmad vil gerne give noget tilbage, og det bedste han har, er sit lange, krøllede hår. Det kan man sy en paryk af til syge børn, og derfor venter Ahmad tålmodigt på, at håret vokser sig langt nok til, at det kan klippes af og doneres væk. Filmen er en hjertevarm fortælling om en handlekraftig dreng, der er meget mere end sin status som flygtning, og som vil hjælpe andre, ligesom han selv er blevet hjulpet.

Ferie på flygtningeøen

Da Alvin bader med sin far i det græske øhav, finder han en lille, orange redningsvest. Alvin forstår, at den har tilhørt et barn, og det bliver startskuddet til ‘Ferie på flygtningeøen’, der nysgerrigt udforsker flygtningesituationen på Samos. På samme måde oplever vi i ‘Hello Salaam’ en flygtningelejr på naboøen Lesbos, hvor de to drenge Sil og Merlijn opdager, at man sagtens kan forstå hinanden, selvom man ikke taler samme sprog. Filmene udgør tilsammen en renhjertet rejse ind i flygtningekrisens smeltedigel af menneskeskæbner set fra et både umiddelbart og åbensindet børneperspektiv.

Hello Salaam

Da Alvin bader med sin far i det græske øhav, finder han en lille, orange redningsvest. Alvin forstår, at den har tilhørt et barn, og det bliver startskuddet til ‘Ferie på flygtningeøen’, der nysgerrigt udforsker flygtningesituationen på Samos. På samme måde oplever vi i ‘Hello Salaam’ en flygtningelejr på naboøen Lesbos, hvor de to drenge Sil og Merlijn opdager, at man sagtens kan forstå hinanden, selvom man ikke taler samme sprog. Filmene udgør tilsammen en renhjertet rejse ind i flygtningekrisens smeltedigel af menneskeskæbner set fra et både umiddelbart og åbensindet børneperspektiv.

Falling Forward

Alle elsker Maher. Den 20-årige syriske flygtning har skabt sig et nyt liv i den lille, norske by Løkken, langt fra krigen i sit hjemland, Syrien. Han taler norsk, går i skole, spiller trompet i byens orkester – eller gør i hvert fald sit bedste. Men Maher drømmer om friheden til at bevæge sig over landegrænser uden at være på flugt og en skønne dag at kunne flyve tilbage til Syrien som uddannet pilot. ‘Falling Forward’ er en film om at starte forfra i et nyt land, når krigens rædsler lurer i baghovedet, og kravene til at høre til er ekstra hårde. Også selvom Maher er ukuelig optimist.

Flygtningene kommer

Hvem vil du give asyl? Det er det spørgsmål, vi stiller sammen med Levende Menneskerettigheder, når vi inviterer indenfor til det interaktive dilemmaspil ‘Flygtningene kommer’. Her er det en selv, der – via mobiltelefonen – får rollen som repræsentant for de danske myndigheder, når der skal træffes beslutninger i en asylproces. Vi møder vi Farhad, der er flygtet fra Iran. Hvor skal han bo? Hvad skal han lave? Hvad er hans asylmotiv? Mens vi oplever Farhads historie på det store lærred, får vi gennem spillet indsigt i flygtningekrisens vanskelige dilemmaer.