Her er de nominerede til F:ACT Award 2018

I 2013 indstiftede CPH:DOX sammen med Dansk Journalistforbund den internationale konkurrence F:ACT Award, en pris dedikeret til film, der bevæger sig i feltet mellem dokumentarisme, dybdeborende journalistik og social aktivisme. I år er IMS, International Media Support, der støtter mange af de internationale filmskabere, også medafsendere af konkurrencen.

I år er 10 film nomineret i den prestigefyldte konkurrence, fordelt på 4 verdenspremierer, 5 internationale premierer og en europæisk premiere. Vinderen af F:ACT Award bliver fundet fredag den 23. marts ved CPH:DOXs prisuddeling på Kunsthal Charlottenborg, og modtager 5.000 euro. Spilletider, billetsalg og mere information finder du her.

Tidligere vinder af F:ACT inkluderer:
2013, Dirty Wars, United Kingdom, Richard Rowley
2014, E-Team, United States, Katy Chevigny & Ross Kauffman
2015, Among the Believers, Pakistan, Hemal Trivedi & Mohammed Ali Naqvi
2017, Radio Kobani, Netherlands, Reber Dosky

False Confessions

Katrine Philp, Denmark, Germany (World Premiere)

Trænede forhørsledere kan få uskyldige til at tilstå nærmest hvad som helst i USA. En dansk advokat arbejder for retfærdighed i et hårrejsende og kynisk system.

Under et forhør i USA er det både lovligt og almindeligt at bruge særlige, psykologiske teknikker for at få den tiltalte til at tilstå, hvad enten den sigtede er skyldig eller ej. I et lukket rum kan trænede forhørsledere ikke bare få hvem som helst til at tilstå hvad som helst – de kan også få uskyldige mennesker til at tro, at de faktisk har begået forbrydelser som mord og overgreb på børn. I New York arbejder den danskfødte forsvarsadvokat Jane Fisher-Byrialsen for at forhindre falske tilståelser, så færre uskyldige ender i fængsel. En juridisk thriller om justismord, etik og en kvindes kamp for at få sandheden frem.

The China Hustle

Jed Rothstein,  European Premiere (United States)

Wall Streets eventyr i Kina i kølvandet på finanskrisen, optrævlet i no bullshit-interviews med både journalister og spekulanter.

Nedsmeltningen på det globale finansmarked i 2008 sendte chokbølger rundt i hele verden. Men blev Wall Street klogere af katastrofen? Ikke ifølge ‘The China Hustle’, som optrævler en chokerende, men helt ukendt historie fra tiden efter krakket, hvor spekulanterne vendte blikket mod øst: Kina. Her stod tvivlsomme finansfolks klar til at oprette kunstige firmaer for at suge nye investeringer. Firmaer, som buldrede frem på papiret, men som i virkeligheden var ren Olsen Banden. Opskriften: ‘short selling’. Prisen: almindelige menneskers opsparinger. En doku-thriller i sporet fra ‘Inside Job’.

Weapon of Choice

Fritz Ofner, Eva Hausberger, International Premiere (Østrig)

Et mørkt studie i den amerikanske våbenkultur, der ender med en utrolig true crime-historie om lejemordere og milliardsvindel.

Våben er big business i USA. Men den amerikanske våbenkultur viser sig ikke desto mindre fra sine mørkeste sider i ‘Weapon of Choice’, som starter med et enkelt våben og ender med en helt utrolig historie om lejemord og milliardsvindel. Glock-pistolen er ikke bare verdens mest populære håndvåben. Den er en popkulturel reference i alt fra gangsterrap til actionfilm. Men Glock-imperiet selv er lukket land, og manden bag er et mysterie, som filmen langsomt graver sig ind på. Et dunkelt spor af magt, penge, vold og politik, der fører til Glocks tidligere skatterådgiver, nu fængslet på 13. år for mord.

Alt-Right

Adam Bhala Lough, International Premiere (USA)

Nazister, jihadister og voldelige autonome. En tidligere højreekstremist undersøger hvilken pris det har at bryde med en ekstremistisk fortid.

Hvordan bliver man ekstremist? Og hvordan slipper man ud af et lukket og voldeligt miljø igen med livet i behold? Den norske filmskaber Karen Winther har selv taget turen. Med sin fortid som højreekstremist opsøger hun andre afhoppere i USA, Tyskland og Danmark, hvor hun møder den tidligere venstrefløjsaktivist Søren Lerche. Jihadister, nynazister og voldelige autonome: Alle har de brudt med deres fortid og lever nu med konsekvenserne. ‘Exit’ er en undersøgende førstehåndsberetning om ekstremisme og radikalisering og den hårde exit, der efterlader de involverede med det samme spørgsmål: Hvorfor mig?

Exit

Karen Winther, World Premiere (Norway)

Nazister, jihadister og voldelige autonome. En tidligere nynazist undersøger hvilken pris det har at bryde med en ekstremistisk fortid.

Hvordan bliver man ekstremist? Og hvordan slipper man ud af et lukket og voldeligt miljø igen med livet i behold? Den norske filmskaber Karen Winther har selv taget turen. Med sin fortid som nynazist opsøger hun andre afhoppere i USA, Tyskland og Danmark, hvor hun møder den tidligere venstrefløjsaktivist Søren Lerche. Jihadister, nazister og voldelige autonome: Alle har de brudt med deres fortid og lever nu med konsekvenserne. ‘Exit’ er en undersøgende førstehåndsberetning om radikalisering og den hårde exit, der efterlader de involverede med det samme spørgsmål: Hvorfor mig?

Our New President

Maxim Pozdorovkin, International Premiere (United States, Russia)

Sådan blev Donald Trump valgt, set udelukkende gennem russisk propaganda. Lige dele syrlig satire og skræmmende aktuel journalistik.

Der er ingen tvivl om, hvem Rusland helst så vinde det amerikanske valg i 2016. Og der er heller ingen tvivl om, hvordan det gik. Men hvordan det gik til er en anden sag, som stadig deler vandene. ‘Our New President’ opruller Trumps valgsejr udelukkende gennem klip fra russisk propaganda. Absurditeten er knivskarpt doseret i Maxim Pozdorovkins virtuost klippede film, der balancerer mellem satire og indsigtsfuld, journalistisk analyse af det system af fake news og misinformation, som bragte hele verden en ny og komplet utilregnelig præsident.

Laila at the Bridge

Elissa Mirzaei, Gulistan Mirzaei, World Premiere (Canada)

Til kamp mod den afghanske heroin-mafia med den mest ‘badass’ kvinde i Kabul. En bomstærk film om en kvinde, der er viljestyrke i sin reneste form.

Hun truer korrupte ministre uden at blinke, skyder overfaldsmænd med en shotgun i sit soveværelse og har dedikeret sit liv til Afghanistians utallige narkomaner. Mød den – med egne ord – mest badass kvinde i Kabul. Afghanistan er nemlig det land i verden, som har den største opiumsproduktion. Under en bro i Kabul er hundredevis af mænd og kvinder overladt til sig selv under ubeskrivelige forhold. Og dag efter dag er Laila ude for at trække dem op og ind på sit afvænningscenter, hvor de med iskolde bade, fællesbøn og moderlige formaninger skal hive sig selv ud af deres misbrug. Oppe mod alt fra taliban til regeringen, men med en vilje af granit.

A Woman Without a Name

Farzad Khoshdast, World Premiere (Iran)

Fire unge kvinder lukker os ind i deres tanker fra kvindefængslet i Teheran, i en film rig på både nuancer og kontraster.

Bag de solide betonmure i kvindefængslet Gharchak i Irans hovedstad, Teheran, åbner fire unge kvinder døren til deres liv og inderste tanker. Om deres vej ud i stofmisbrug og hård kriminalitet, der førte til et liv bag tremmer. Alle fire er idømt årelange straffe for overfald og mord. Børnene leger på det grå stengulv i fængslet, hvor kvindernes eneste kontakt til omverdenen går gennem en mønttelefon. Voldtægt, tvang, overgreb og seksuelle krænkelser er en gennemgående årsager til, at de unge kvinder brød med omverdenens forventninger til korrekt, kvindelig opførsel – og ofrede deres liv på det.

A Mother Brings Her Son To Be Shot

Sinéad O’Shea, International Premiere (Irland, Storbritannien)

Sinéad O’Shea kommer utroligt tæt på en forstyrret familiesituation i det nordlige Irland, hvor urolighederne, der officielt fik sit endeligt i 1998, har store eftervirkninger på samfundet den dag i dag.

En sen nattetime fik det moderen, Majella O’Donnell, til at ofre sit dyrebareste eje; sin søns velbefindende, da hun fik borgere i byen til at skyde sønnen i begge ben. Både søn, mor og pistolmand bor i samme ekstraordinære by, Derry, og med Sinéads O’Sheas hjælp, kommer vi tættere på spørgsmålet om, hvad der skal til, før du lader din søn blive skudt i benene. Og hvordan livet går videre efterfølgende i dette chokerende portræt af et post-konfliktiøst-samfund.

Kailash

Derek Doneen, International Premiere (USA)

Kailash Satyarthi har reddet over 85.000 børn fra et liv i slaveri. Den indiske aktivist og Nobelpris-modtager har gennem sine mange år som frontmand for den globale ‘Save the Childhood Movement’ viet sit liv til at bekæmpe et forfærdeligt fænomen, som mange troede hørte fortiden. Det gør det bare ikke. Og det er med livet selv som indsats, når Satyarthi erklærer krig mod den ultra-kyniske, men profitable udnyttelse af børns arbejdskraft overalt i verden. Inspirerende, gribende og med en intensitet som en actionfilm, når Satyarthis folk raider endnu et uhumsk og livsfarligt fabrikslokale. Fra produceren af ‘En ubekvem sandhed’.