De nominerede til Dox:Award 2018 er..

12 film er nomineret i CPH:DOXs hovedkonkurrence Dox:Award i 2018, der udgør festivalens bud på årets bedste, internationale dokumentarfilm.

Filmene fordeler sig på otte verdenspremierer og fire internationale premierer. De udmærker sig ved et stærkt, personligt udtryk, ved deres filmiske kvaliteter, og ved at insistere på dokumentarfilmens plads i biografmørket. Og så er det ikke mindst film, der udvider mediets muligheder for at forholde sig til virkeligheden udenfor.

Vinderen af Dox:Award bliver fundet fredag den 23. marts ved CPH:DOXs prisuddeling på Kunsthal Charlottenborg, og modtager 5.000 euro. Spilletider, billetsalg og mere information finder du her.

Last Year in Utopia

Katharina Knust & Jana Magdalena Keuchel, World Premiere, (Tyskland)

Bertolt Brecht møder Big Brother i rekonstruktionen af et reality tv-show, der gik i opløsning. Stilsikkert, gådefuldt og med tysk humor.

Deltagerne fra et reality tv-show, der kollapsede under optagelserne, mødes igen ud i den skov, hvor de for et år siden boede sammen og skulle udvikle et utopisk samfund i et socialt eksperiment for rullende kamera. Alt gik galt. Men hvad der skete går først op for én, efterhånden som filmens rekonstruktion folder sig ud som en kinesisk æske. Gensynet er nemlig gådefuldt, elegant og meget morsomt iscenesat i en legesyg form, hvor Bertolt Brecht møder Big Brother. Og hvor rollerne mellem deltager og tilskuer er vendt om af hvidsminkede dobbeltgængere, minimalistiske kulisser og et live band.

Becoming Animal

Emma Davie & Peter Mettler, World Premiere (Schweiz og Storbritannien)

Et visionært field trip i Wyomings vilde og vidtstrakte natur, der tager vores forhold til verden omkring os op til filosofisk revision.

Forholdet mellem mennesket og de andre arter, som vi deler planeten med, har åbnet op for nye måder at begribe vores egen plads i verden. ‘Becoming Animal’ er et forsøg på at give nogle af disse nye tanker en filmisk form. Et essay med afsæt i et ‘field trip’ i Wyomings vilde natur, i selskab med bio-filosoffen David Abram og de to visionære filmskabere Emma Davie og Peter Mettler. Og med et væld af bisoner, elge og fugle. Både form og tænkning er fri i en film, der ender med at bevæge sig (langt) ud over menneskets selvcentrerede blik på naturen, og ind i en nærmest psykedelisk åbenhed over for verden omkring os.

América

Erick Stoll & Chase Whiteside, International Premiere (United States)

Et charmerende, mexicansk eventyr om tre umage brødre og deres 93-årige bedstemor i en film om familiebånd, der vil få både smil og tårer frem.

Tre halvvoksne, mexicanske brødre bringes sammen igen, da deres 93-årige farmor América en nat falder ud af sengen. Nu må de pludselig må stå for at passe på hende, mens deres far sidder i fængsel under en obskur anklage om at forsømme hende. Det bliver et eventyr for dem alle, som man skal være lavet af sten for ikke at lade sig rive med af. De tre umage brødre er frie, rastløse sjæle med smag for grøn tobak, yoga og meditation. Men konflikterne ulmer under den tilbagelænede og poetiske livsstil. Vil ansvaret for América bringe dem sammen? En både komisk og gribende film om de pokkers familiebånd, badet i støvede, solrige billeder.

Lost Warrior

Nasib Farah & Søren Steen Jespersen, World Premiere  (Denmark, Somalia, Kenya & United Kingdom)

Fra radikaliseret islamist til statstløs familiefar. En ung, somalisk mands mørke fortid kaster skygger over den kærlighed, han endelig har fundet.

Lost Warrior er historien om en ung somalisk mand, Mohammed, der er opvokset i England, og som udvises til Somalia som 19-årig, hvorefter han lader sig hverve af Al- Shabab. Da Mohammed finder ud af, at Al-Shababs kamp mest går ud over uskyldige civile, fortryder han sit valg og flygter. Mohammed har mødt sin kone Fathi i Somalia og de to har fået en lille søn, som han aldrig har set. Fathi er engelsk statsborger og er rejst tilbage. Filmen følger det unge pars forsøg på at blive forenet som familie og skabe en fremtid for dem selv og deres søn. Men Fathi og Mohammed er ikke kun fanget af den herskende verdenspolitik, Mohammed lever som jaget vildt under radaren uden pas. Hvor skal han tage hen? Og hvad har han af muligheder?

Central Airport

Karim Aïnouz, International Premiere (Germany, France & Brazil)

Suverænt observeret storfilm fra et moderne Babylon – en nedlagt lufthavn i Berlin, som i dag er et hjem for migranter som 18-årige Ibrahim.

Tempelhof var en grundsten i Hitlers planer. I dag er landingsbanerne omkring den nedlagte berlinerlufthavn en park med byhaver og liv. Men siden 2015 har lufthavnen også været et midlertidigt hjem for over 3000 asylansøgere. En af dem er den 18-årige syrer Ibrahim, og hans liv i det tyske limbo er kernen i Karim Aïnouz’ rigt detaljerede og allestedsnærværende film fra den menneskelige undtagelsestilstand i et babylonisk mikrokosmos. Der er håb, varme og humor i Aïnouz’ suverænt observerede film, som med en nærmest arkitektonisk sans for både de store linier og de mindste detaljer gør status over flygtningekrisen i Europa.

Welcome to Sodon

Christian Krönes & Florian Weigensamer, World Premiere  (Østrig)

Mørk og sensorisk film fra en losseplads i Ghana, hvor elektronisk affald fra Vesten bliver genbrugt. En uafrystelig oplevelse, fortalt af arbejderne selv.

Over 250.000 tons elektronisk affald bliver hvert år sejlet illegalt til Ghana for at blive genbrugt under nærmest apokalyptiske forhold. Her arbejder tusindvis af både børn og voksne med at splitte fladskærme, telefoner og laptops ad under åben himmel i et kunstigt og endeløst landskab af skrammel, mens andre udvinder kobber ved at smelte gamle kabler over åben ild. ‘Welcome to Sodom’ (som er titlen på en rapsang i filmen) placerer os lige midt i stedets mørke hjerte. Men det er arbejdernes stemmer, der fører os rundt i det infernalske Sodom og sætter ord på forholdene. En film i traditionen fra CPH:DOX-vinderen ‘Workingman’s Death’.

Hale County This Morning, This Evening

RaMell Ross, International Premiere (United States)

Sundance-hittet fra hjertet af det sorte Amerika, hvor en fotografisk mosaik af indtryk danner en kunstnerisk og politisk nytænkende helhed.

En film er mere end summen af sine billeder. Den helhed af indtryk, der samler sig til en film i ens tanker, er noget andet og mere end filmen selv. En idé, som Sundance-succesen ‘Hale County This Morning, This Evening’ inviterer én til at opleve i en fri, impressionistisk og ind imellem næsten surreel montage af cinematiske snapshots fra Hale County, Alabama. Men også i en genialt klippet, dagsaktuel reportage fra hjertet af det sorte Amerika, der gennem billeder taler om racismen i USA og om den sorte selvopfattelse lige her, lige nu. Det handler nemlig ikke kun om hvad vi ser, men også hvordan. Kritisk og kunstnerisk eminent.

The Raft

Marcus Lindeen, World Premiere, (Sweden, Denmark, United States & Germany)

Tre måneder uden privatliv på en tømmerflåde. Historien om alle tiders mærkeligste, sociale eksperiment – genfortalt af dem, der selv deltog i det.

I 1973 sejlede fem mænd og seks kvinder over Atlanten på en tømmerflåde. Et socialt eksperiment og et videnskabeligt studie i vold, aggression, sex og gruppeadfærd, ledet af en radikal, argentinsk antropolog. Alt blev filmet og ført i journal. Men én ting er teori, noget andet er praksis. Og uden at afsløre for meget gik eksperimentet mildest talt ikke helt efter planen. Over fyrre år senere bringer den svenske kunstner Marcus Lindeen for første gang besætningen sammen igen, på en tro kopi af tømmerflåden i et filmstudie, for at se tilbage på de tre intense måneder, de tilbragte sammen på ‘The Sex Raft’, som pressen kaldte den.

Bisbee ‘17

Robert Greene, International Premiere (United States)

En hel by konfronterer sin egen, mørke fortid i en meta-western og et episk rollespil, baseret på den mest voldsomme episode i USAs historie siden borgerkrigen.

Bisbee, Arizona. Tidligere en westernby baseret på minedrift, og siden 1970’erne et hjem for hippier, kunstnere og excentrikere. Men også en by med en mørk fortid, der kaster lange skygger. For hundrede år siden blev 1200 immigrant-arbejdere nemlig med vold og magt fordrevet fra byen af deres kolleger, venner og familiemedlemmer til en sikker død i det røde ørkensand. På 100-årsdagen konfronterer byens indbyggere endelig fortidens spøgelser: De iscenesætter en episk ‘reenactment’ med sig selv i alle roller på begge sider af konflikten. Et rollespil og et socialt eksperiment, rammet ind af Robert Greene som en grandiøs meta-western.

Extinction

Salomé Lamas & Stanislav Danylyshyn, World Premiere (Portugal)

Dystert og hypnotisk billedværk fra det tidligere Soviets flydende grænser, af den portugisiske kunstner Salomé Lamas.

Spørgsmålet om, hvor landegrænserne drages i de territorier, der tidligere hørte under Soviet, har vist sig at være en tidsindstillet bombe. ‘Extinction’ er en mørk meditation over national identitet og ulmende konflikter. Kolya er en ung mand fra Moldova med en erklæret loyalitet over for Transnistrien – et land, der ikke officielt eksisterer. Salomé Lamas’ hypnotiske, sort/hvide billedværk følger ham ind i den melankolske og skyggefulde zone mellem grænser og fortidens henfaldne monumenter. Og mellem virkelighed og drøm. En film med en intensitet som et stykke symfonisk drone-metal.

The Great Game

Andreas Dalsgaard, World Premiere (Danmark)

Familiekrønike og episk eventyr i ét. Tre generationer af fædre og sønner drager på en opdagelsesrejse i deres fælles fortid.

Michael og hans far, den tidligere hofmarskal Søren Haslund-Christensen, er på loftet for at finde skjulte skatte fra fortiden. Michaels bedstefar Henning var en berømt opdagelsesrejsende og indsamler af kulturarv blandt mongolske stammer, og Michael har hørt rygter om, at farfaren levede et hemmeligt dobbeltliv som britisk agent og våbensmugler. Og nu vil han finde ud af, om det er sandt. Han får lokket sin aldrende far med på eventyr, og sammen rejser de i farfarens fodspor mod Asien – en rejse, der bringer dem på sporet af et storslået spionkomplot omkring Anden Verdenskrig.

Giants and the Morning After

Alexander Rynéus, Malla Grapengiesser & Per Bifrost, World Premiere, (Sverige & Finland)  

Velkommen til det svenske Twin Peaks. En atmosfærisk og underspillet morsom film fra udkants-Sverige, hvor jætter og trolde rumsterer i de dybe skove.

Tilbage i urtiden skabte jætterne de bjerge og dybe skove, der i dag omgiver lillebyen Ydre – det svenske svar på Twin Peaks, der ikke kunne have haft et mere rammende navn. Omringet af søer, tåge og tårnhøje grantræer i Sveriges mindste kommune, og med et indbyggertal på et par tusind, som den søde, idealistiske borgmester følger meget nøje. Affolkning og den store verdens mange problemer truer, så han står klar med gaver, hver gang et barn kommer til verden. Imens passer unge og gamle livets gang. Urmyter, fabler og hverdagsrealisme møder varm komik i en stemningsfuld og nærmest mirakuløst allestedsnærværende fresco af en film.