Det skal du opleve lørdag d. 24 på CPH:DOX 2018!

Gå ikke glip af film, debat og middag om kvinder og integration, Final Party med Hot Chip, Team Hurricane-film med fernisering af en perleplademosaik, Soho Rezanejad-koncert, cykelfilm og koncert med Dan Deacon – og meget mere!

The Ancient Woods

Biodiversiteten i urskovene får nyt liv i en enestående, dialogløs film udviklet i samarbejde med biologer. Efter visningen d. 24/3 vil der være debat om naturpolitik og biodiversitet med et tværfagligt forsker- og ekspertpanel. 1630 i Aveny-T.


Dyrelivets mangfoldighed og biodiversiteten er efterhånden blevet usynlig for os i de industrialiserede landskaber, der omgiver de byer, hvor de fleste mennesker i dag bor. Så meget desto større grund til at lade sig forundre og forbavse over mylderet af liv i en film, som er udviklet i samarbejde med biologer og som – uden kommentarer eller anden menneskelig indblanding – bringer os helt ned i jordbunden i en baltisk skov. En videnskabeligt funderet og cinematisk enestående oplevelse på linie med værkerne fra Harvards Sensory Ethnography Lab. Urfuglens parringskamp er et aldrig overgået drama på liv og død i Mindaugas Survilas forskningsbaserede undersøgelse af de mest sjældne arter i den baltiske skov. ‘The Ancient Woods’ er en ode til skoven både som habitat og fantasi.

CPH:MEETINGS Kvinder og integration

Talk og fælles middag – se ‘Latifa – A Fighting Heart’ efterfulgt af talk med Latifa fra filmen og forfatteren Sara Omar. 16.00 på Bremen Teater.


Visning af filmen ‘Latifa – A Fighting Heart’ efterfulgt af en talk med to af vor tids mest omdiskuterede og modige kvinder: forfatteren Sara Omar (‘Dødevaskeren’) og den franske aktivist og hovedperson i filmen ‘Latifa – A Fighting Heart’. Begge kvinder har på hver sin måde besluttet sig for at gøre noget for udviklingen i vores samfund ved at bruge deres stemme. Bør integration i virkeligheden i langt højere grad være civilsamfundets ansvar? Og hvorfor er det i nogle tilfælde så svært at rykke ved tingene? Hvad skal der til, for at vi får flere af de positive historier, der gavner fællesskabet og den enkelte? Efter film og talk er der mulighed for at nyde et frisklavet, farverigt og velkrydret måltid mad fra Send Flere Krydderier – et socialøkonomisk spiseri, som tilbyder lækker mad med afsæt i etniske minoritetskvinders kogekunst. Prisen for en madbillet er 50 kr. og kan købes på forhånd via billetlinket. (Kom venligst i god tid på grund af sikkerhedstjek.)

Dreaming Murakami

På arbejde i tankens og drømmenes verden med Haruki Murakamis danske oversætter Mette Holm, hvor hvert ord bærer en hel verden i sig. 19.30 på Bremen Teater.


Mette Holm har oversat Haruki Murakamis bøger til dansk i årevis. Men at oversætte er en delikat praksis. Ikke mindst når man oversætter fra japansk – og når ens forfatter skriver mesterværker, der altid balancerer hårfint mellem det virkelige og det mulige. ‘Dreaming Murakami’ følger Holms arbejde med at oversætte Murakamis debutroman ‘Hør vinden synge’. Et arbejde, der leder hende til Tokyo og til samtaler med kolleger om det japanske sprogs rigdom af betydninger. Og til en sanselig og poetisk verden, hvor dagdrømme og fabeldyr kravler ud mellem linierne og lige ind i virkeligheden for øjnene af os. Filmskaberen Nitesh Anjaan nøjes nemlig ikke med at betragte Mette Holm i arbejde. I Murakamis ånd glider de to verdener – litteraturens og den virkelige – sammen i en kunstnerisk symbiose, hvor en enorm frø ser til fra sidelinien. En stemningsfuld beretning om lidenskaben for litteratur, og om det oversete arbejde med at gøre den tilgængelig på tværs af sprog.

Final party “Studio 54’ + Hot chip

Visningen af “Studio 54” d. 24/3 indleder vores Final Party, der i samarbejde med Natbar byder på et discoficeret dj-set ved selveste Hot Chip! Billet til film og fest: 90 kr. Gratis entre efter kl. 23. 21.30 på Bremen Teater.


Felix fra Hot Chip vender plader til årets Final Party efter spritny film om den legendariske natklub Studio 54.Og sidst, men absolut ikke mindst… Årets Final Party! Og det kunne nærmest ikke være bedre. Felix fra London-bandet Hot Chip har skræddersyet et disco-inspireret dj-set særligt til denne Natbar på Bremen Teater i anledning af vores særvisning af den helt nye film ‘Studio 54’ om den legendariske New York-natklub af samme navn. Studio 54 var i slutningen af 1970’erne verdens party-centrum nummer ét. Et ultra-hedonistisk og ultra-tolerant disco-paradis, og det i er den ånd, at vi inviterer alle til at lukke årets festival med et ordentligt brag af en fest i samarbejde med Natbar, der rundes af med de disco-venlig dj-set fra Mathias Mesteño.

The Raft

Tre måneder uden privatliv på en tømmerflåde. Historien om alle tiders mærkeligste sociale eksperiment – genfortalt af dem, der selv deltog i det. Mød instruktøren efter visningen! 14.00 på Charlottenborg.


I 1973 sejlede fem mænd og seks kvinder over Atlanten på en tømmerflåde. Et socialt eksperiment og et videnskabeligt studie i vold, aggression, sex og gruppeadfærd, ledet af en radikal, mexicansk antropolog. Alt blev filmet og ført i journal. Men én ting er teori, noget andet er praksis. Og uden at afsløre for meget gik eksperimentet mildest talt ikke helt efter planen. Over fyrre år senere bringer den svenske kunstner og filmskaber Marcus Lindeen for første gang besætningen sammen igen, på en tro kopi af tømmerflåden i et filmstudie, for at se tilbage på de tre intense måneder, de tilbragte sammen, isoleret og uden privatliv, på ‘The Sex Raft’, som pressen kaldte den. Et eksperiment, der på mange måder indkapsler de grænseløse 1970’ere, og som producerede et kuriøst væld af analog ‘big data’ om menneskelige relationer på smalfilm, statistisk og i dagbøger fra turen. Lindeens film om Acali-eksperimentet er et både dramatisk og psykologisk indsigtsfuldt værk, der bringer en sensationel, men næsten ukendt historie op til vor egen samtid uden at tabe nuancerne i det fatale eventyr af syne.

Wild Relatives

Biodiversitet og international politik fra Libanon til Svalbard i et originalt værk med perspektiver langt ud over menneskehedens egen fremtid. 14.00 på Charlottenborg.


Jumana Mannas originale og politisk sensitive, nye værk trækker linierne op mellem tre fjerne prikker på verdenskortet: Syrien, Libanon og Svalbard. Linierne optegner en rute og et komplekst netværk af relationer. ‘Wild Relatives’ kortlægger udvekslingen af økologisk valuta mellem to af verdens kornbanker, der er arkiver for landbrugets mindste grundbetingelse: frøkorn. Biodiversitet, konflikter og international politik er dele af et spil med perspektiver langt ud i den fjerneste fremtid – og giver anledning til en morsom og tankevækkende samtale mellem en præst og en videnskabsmand helt ude i ødemarken, hvor kragerne vender. Aktørerne i spillet om de dyrebare korn deler nemlig samtidig en fælles forståelse af perspektiverne i deres mission, som strækker sig ud over den uforudsigelige, politiske samtid, de selv er tvunget til at navigere i. Manna arbejder i feltet mellem dokumentarisme og en research-baseret, kunstnerisk praksis med et særligt blik for både de menneskelige og abstrakt, politiske relationer.

Team Hurricane

Annika Bergs neonfarvede ‘punk chick flick’ giver normer og traditioner en ordentlig fuckfinger. Til visningen d. 24/3 vil der være fernisering af en perleplademosaik skabt i fællesskab af unge samt 10 udvalgte teenvideoværker kurateret af professionelle, unge filmfolk, DJ-set af Eja Penelope fra Team Hurricane. Efterfølgende vil der være koncert med Soho Rezanejad, hvor filmens instruktør Annika Berg vj’er. 18.30 på Charlottenborg.


Annika Bergs debutfilm er et maximalistisk mash-up af dokumentar, fiktion og alt det, der ikke passer ind nogen steder. ‘Team Hurricane’ er skabt i tæt samarbejde med et crew af teenage-piger, som er castet på Instagram og som spiller sig selv i en vild collage af videodagbøger, neonfarvet 90’er-æstetik og tidlige chatroom-animationer. Rammen er fiktiv – ungdomsklubben skal lukke! – men nerven og følelserne er ægte, som de kun kan være i årene mellem 14 og 19. Fra bamseafbrænding til thrashing af en sodavandsfest, og fra sårbarhed til oprør: Det her er ungdomsfilmen, vi har ventet på siden vi selv var teenagere. Berg og resten af det unge team inviterer os helt ind i den verden – og det venskab – de selv har skabt i protest mod normer og regler. Køn, identitet og friheden til at være den man har lyst til er en fællesnævner, der leder mod en dadaistisk finale: En kunstudstilling, der markerer ungdomsklubbens sidste dag. Bergs ‘punk chick flick’ er den mest uregerlige og forfriskende danske film i årevis, og giver normer og traditioner en ordentlig fuckfinger.

Soho Rezanejad

Dunkel og avanceret electro-pop møder ‘Team Hurricane’-instruktørens debut som live-vj i et audiovisuelt eksperiment. Billet: 120kr. 21.00 på Charlottenborg.


Soho Rezanejad er blevet en urokkelig del af den københavnske undergrundsscene, både som en del af Lust for Youth, med EP’en ‘Idolatry’ og det dugfriske, selvudgivne og anmelderroste album ‘Six Archetypes’ fra i år. Her bevæger smukke ballader sig mellem eksperimenterende lydoptagelser og postpunk-hits, mens de holder dig fast i en melankolsk sindsstemning. Denne aften vil Rezanejads karakteristiske lyd blive indhyllet i et ekstra surrealistisk og drømmende univers, når vi matcher hende med filmskaberen Annika Berg (‘Team Hurricane’), der her debuterer som live-vj.

Le Fort des Fous

Virkelighed og drøm brydes i en postkolonial revolte i tre akter af den algeriske filmskaber bag CPH:DOX-vinderen ‘Bloody Beans’. Mød instruktøren til visningen d. 24/3 i Cinemateket. 14.00 i Cinemateket.


Algeriske Narimane Mari vandt hovedprisen på CPH:DOX i 2013 for den surreelle ‘Bloody Beans’ om en flok børns genopførsel af deres lands uafhængighedskamp. Maris nye film fortsætter det postkoloniale opgør (og oprør), men i en ny form i tre afsnit: To kollektive, performative og absurdistiske scenarier fra en militærbastion og fra den græske ø Kythira, og en lang samtale med en græsk anarkist og en kvindelig advokat i Athen, hvor filmen blev vist som en del af Documenta 14. Algeriets historie fortalt som en revolte med universel aktualitet i billeder, der brænder sig fast og bliver hos én som fragmenter af en drøm, og som fortsætter i nutidens Grækenland, hvor den økonomiske krise giver anledning til både utopiske eksperimenter og til ny, aktivistisk handlekraft midt i håbløsheden. ‘Le fort des fous’ er et radikalt, politisk manifest om modstand og frihed, og giver et komplekst emne en form, der genlyder af begge dele.

Shirkers

Hvordan Singapores første feministiske indie-horrorfilm forsvandt, dukkede op 20 år senere og blev til en vanvittigt underholdende doku-roadmovie! 19.15 i Cinemateket.


Singapore, 1992: Sandi Tan er en helt almindelig teenager, indtil hun opdager Jim Jarmusch og punk rock. Og så går hun og vennerne ellers i gang med at lave landets første feministiske indie-horror-film! En dubiøs, amerikansk filmprofessor går ‘all in’ på projektet, men ender med at napse filmspolerne og forsvinde sporløst. 20 år senere får Sandi ved et utroligt sammentræf fat på rullerne igen, og her starter en helt ny film – ‘Shirkers’! En kaleidoskopisk, twistet og virkeligt underholdende detektiv-roadmovie på tværs af både kontineneter, i en balstyrisk collage af filmformater, animation og håndskrevne breve.

Harmony

Fotografisk smuk og mørk film fra en tungindustriel udkant af Rusland, hvor de unge kæmper for at leve op til de maskuline og feminine idealer. Mød instruktøren efter visningen, samt tag til efterfest i Cinematekets Asta Bar med dj-set fra Arthur Delaney fra bandet HÆLOS, som har komponeret dele af filmens score. 21.30 i Cinemateket.


Med en af Ruslands mest industrielt brutale og forurenede byer som scene udforsker ‘Harmony’ selvforståelsen og kønsrollerne i den russiske ungdom gennem landets to stolte sportsgrene: Ishockey og rytmisk gymnastik. Frederick Paxton har en fotografs blik for sårbarheden i de unge kroppe og ansigter, når de sammenbidt kæmper for at leve op til sportens uhyre maskuline og feminine idealer, som ofte er deres eneste håb for en vej ud af Tjeljabinsk – en by på størrelse med København i Uralbjergene op mod Sibirien. Vinterkulden forvandler de tungindustrielle landskaber til en mørk og poetisk halvverden gennem Paxtons linse, og placerer filmen selv i feltet mellem vérité og visuel fotokunst. Men ‘Harmony’ er også et øjebliksbillede fra et Rusland, der på én gang lever i skyggen af fortidens storhed, men hvor en ung generation er på vej ind i en ukendt fremtid.

América

Et charmerende, mexicansk eventyr om tre umage brødre og deres 93-årige bedstemor i en film om familiebånd, der vil få både smil og tårer frem. Mød instruktørerne til premieren d. 21/3 i Cinemateket og til visningen d. 24/3 i Empire Bio! 15.15 i Empire Bio.


Tre halvvoksne, mexicanske brødre bringes sammen igen, da deres 93-årige farmor América en nat falder ud af sengen. Nu må de pludselig må stå for at passe på hende, mens deres far sidder i fængsel under en obskur anklage om at forsømme hende. Det bliver et eventyr for dem alle, som man skal være lavet af sten for ikke at lade sig rive med af. De tre umage brødre er frie, rastløse sjæle med smag for grøn tobak, yoga og meditation. Men konflikterne ulmer under den tilbagelænede og poetiske livsstil. Vil ansvaret for América bringe dem sammen? Og er América måske endda væltet ud af sengen med vilje for at samle familien? Det unge instruktørpar Erick Stoll og Chase Whiteside mestrer den sværeste kunst: At få det hele til at se let ud. Og sammen har de med den mest sensitive og naturlige lethed skabt en både komisk og gribende film om broderskab og om de pokkers familiebånd. Badet i støvede, solrige billeder og med en uimodståelig, aldrende matriark i hovedrollen.

Bisbee

En hel by konfronterer sin egen, mørke fortid i en meta-western og et episk rollespil, baseret på den mest voldsomme episode i USAs historie siden borgerkrigen. Mød instruktøren Robert Greene efter visningen d. 24/3 i Empire Bio. 19.00 i Empire Bio.


Bisbee, Arizona. Tidligere en westernby baseret på minedrift, og siden 1970’erne et hjem for hippier, kunstnere og excentrikere. Men også en by med en mørk fortid, der kaster lange skygger. For hundrede år siden blev 1200 immigrant-arbejdere nemlig med vold og magt fordrevet fra byen af deres kolleger, venner og familiemedlemmer til en sikker død i det røde ørkensand. På 100-årsdagen konfronterer byens indbyggere endelig fortidens spøgelser: De iscenesætter en episk ‘reenactment’ med sig selv i alle roller på begge sider af konflikten. Et rollespil og et socialt eksperiment, rammet ind i seks kapitler som en grandiøs meta-western af den amerikanske filmskaber Robert Greene, der i en række film har undersøgt forholdet mellem identitet, performance og dokumentarfilmens egen virkelighedsstatus i dag. Og som med ‘Bisbee ’17’ har lavet sit til dato mest ambitiøse og radikale værk: En historisk storfilm med hundredevis af deltagere, der alle har deres egne dæmoner at konfrontere.

Caniba

En japansk kannibal giver audiens i grænseoverskridende, ny film af de visionære skabere af CPH:DOX-vinderen ‘Leviathan’. Mød instruktørerne til visningen d. 24/3 i Empire. 19.30 i Empire.


Den japanske kannibal Issei Sagawa blev i 1981 fængslet i Paris for at have dræbt og delvist spist en kvindelig medstuderende. Udvist til Japan og løsladt på en teknisk fejl, hvorefter han indledte en karriere som sushi-kritiker, tv-stjerne, pornoskuespiller og manga-tegner. I dag lammet i en kørestol med sin jaloux bror som plejer. En grotesk historie, som det nyskabende instruktørpar bag den skelsættende CPH:DOX-vinder ‘Leviathan’ (2012) langsomt og med en nærmest fænomenologisk kompromisløshed borer sig dybt ind i. Véréna Paravel og Lucien Castaing-Taylor starter med emnet og finder derefter en kunstnerisk form, der passer til det. ‘Caniba’ konfronterer os med et menneskeligt mørke, der nærmest er hinsides fatteevnen, og gør det ved simpelthen at lytte til og betragte Sagawa, der fra sin næsten paralyserede position indvier os i sin tankeverden og i sin drøm om selv at blive fortæret af et menneske. Vær advaret – den her er seriøst ikke for folk med sarte nerver. En på alle måder uforglemmelig film fra nogle af vor tids mest avancerede filmskabere.

Gambling, Gods and LSD

En af de sidste femten års mest storslåede og visionære dokumentarfilm er et monument over ekstase som kilde til lykke – og til ny viden. 23.15 i Gloria.


Hvis man ikke så Peter Mettlers mesterværk på den allerførste udgave af CPH:DOX i 2003 har man chancen i år, hvor vi fejrer verdenspremieren på hans og Emma Davies ‘Becoming Animal’ med en særvisning af filmen, der satte nye, visionære standarder for dokumentarisk originalitet. ‘Gambling, Gods and LSD’ handler om at nå lykken og en dybere indsigt gennem ekstase. En billedskøn, cinematisk rejsedagbog fra Amerika over Europa til Indien. Og fra filosofi og religion over rave parties, til en samtale med Albert Hofmann – kemikeren, der opfandt LSD. Mettlers jordomrejse starter i hjembyen Toronto hos en kristen kult, der danser og synger sig ind i de øvre luftlag, og ender med et besøg hos en grineklub i Mumbai. En happy ending? Rejsen er turens egentlige mål for Mettler, der med en helt usædvanlig åbenhed tager imod, der hvad der kommer hans vej. Tre timers tankevækkende storhed, der i sig selv vil efterlade én opløftet, måske endda ekstatisk – og helt sikkert med en ny viden om den store, skøre verden, vi lever i.

Ghost Hunting

Palæstinenske ex-fanger mødes i et exorcistisk ritual, i en minial kopi af et israelsk fængsel. Et brutalt rollespil med intens, psykologisk dybde. 14.20 i Grand Teatret.


Ramallah, Palæstina. I en minimalistisk teaterkulisse, der er en kopi af det berygtede, israelske Moskobiya-fængsel i Jerusalem, deltager en gruppe mænd i et rollespil. De har svaret på en annonce indrykket af instruktøren Raed Andoni og de er alle tidligere fanger – også Andoni selv. Nogle spiller fanger, andre fangevogtere, i et eksorcistisk ritual, hvor den formørkede brutalitet står i kontrast til de scener af intens refleksion, som Andoni og gruppen deler i den kunstige setting. En mesterlig, psykologisk film, inspireret af den brasilianske teoretiker Augusto Boals principper for ‘the theatre of the oppressed’. Over syv tusind palæstinensere – mænd, kvinder og børn – sidder lige nu fængslet på ubestemt tid i Israel, og over 750.000 har siddet fængslet siden 1967.

Julian Schnabel

Et privat portræt af en af vor tids største kunstnere gennem hans værk, hans venner og ifølge ham selv. 16.30 i Grand Teatret.


Uanset om han arbejder med malerier, skulpturer eller film laver Julian Schnabel altid værker, der er lige så store – og lige så generøse – som hans personlighed og karisma. Den amerikanske kunststjerne har i over fyrre år været en centrifugal skaberkraft i den internationele kunstverden, men nu stiller han selv op til et privat portræt. Og det er et udadvendt menneske, vi møder. Siden han slog igennem på Manhattans kunstscene i 80’erne har Schnabel samlet venner som Lou Reed, Al Pacino og Willem Dafoe – og ikke mindst sine mange børn – omkring sig, og de nuancerer billedet af mennesket bag de gule solbriller og den karakteristiske pyjamas-jakke. Med film som ‘Basquiat’ og ‘Dykkerklokken og sommerfuglen’ har Julian Schnabel udvidet sit virke og fundet et nyt publikum uden at miste den konstante reference til de virkelige mennesker, som altid er den vigtigste inspiration i hans kunst.

Westwood

Vivienne ifølge Westwood. Den ultimative film om en af den moderne modeverdens mest nytænkende og farvestrålende personligheder! Visningen d. 24/3 præsenteres i samarbejde med Chateau Motel, som inviterer til gratis fashionfest for filmbillet-indehavere. 21.30 i Grand Teatret.


Mode-ikonet Vivienne Westwood har været den engelske modeverdens ukronede punkdronning, siden hun opfandt Sex Pistols’ anarkistiske outfits i 70’erne. Men Westwood er aldrig blevet stående ét sted, og hun er utroligt nok aldrig løbet tør for nye idéer. Man kan genkende en Westwood-kreation på miles afstand, og det er også meningen! Excentrisk og original som ingen andre, men med et blik for den mindste detalje i alt hun lægger navn til. Westwood er en avantgarde-kunstner, for hvem tøj er mere end stil, og med sin øko-aktivistiske dagsorden er hun fortsat forrest i feltet efter fyrre år i branchen. Westwood er kompromisløs – også i filmen, hvor hun lukker os helt ind i sine tanker om sit liv og værk, og om de mange mennesker hun har mødt undervejs. En film for alle, der har brug for et skud kreativ energi.

Dan Deacon vs. Time Trial

På med førertrøjen! Toptunet cykelfilm med score af Dan Deacon fulgt af psykedelisk electro-koncert med Baltimore-musikeren selv. Billet – film + koncert: 180 kr. (ex. gebyr) Billet – kun koncert: 130 kr. (ex. gebyr). 20.00 i Hotel Cecil.


Den hyperaktive, elektroniske musiker Dan Deacon gæster i år CPH:DOX, og med i bagagen har han soundtracket til filmen ‘Time Trial’ om den tidligere cykelrytter David Millars kamp for at vende tilbage til Tour De France efter mange år i doping-kulden. Efter filmen skifter vi gear, når Dan Deacon kommer slutspurtende ind fra Baltimore og indtager scenen med et af sine publikumsinddragende og højenergiske live-shows. OBS: spontane dansekonkurrencer kan forekomme! Med et væld af både catchy og komplekse udgivelser har Deacon skabt sig en stor fanskare med sin mesterlige sans for at kombinere soniske teksturer på altid nye måder.

Min tro

Fire børn med fire forskellige religioner i en film om, hvad religion i det hele taget er for noget mærkeligt noget. Efter filmen vil instruktøren fortælle om hendes tanker bag filmen og svare på spørgsmål fra publikum. 11.00 i uKirke.


Hvad tror du på? Og hvad betyder din tro for dig? I serien ‘Min tro’ kan du i fire afsnit møde fire forskellige børn, der alle tror på Gud – men en Gud, der har vidt forskellige navne. Fra en pige, der er Jehovas Vidne til en anden, der er heks, viser serien børnenes forhold til deres religion og ikke mindst, hvad det betyder for dem personligt at have en tro at læne sig op ad. Som Natalie siger i første afsnit: ”Min tro er på en måde min bamse”.