Søg

VANITAS + KILLING KIDDING COLLIDING + TIME AFTER TIME + ΔX = X_F – X_0 + DARK RADIANCE + THE WORLD IN ITSELF

Vanitas

Vanitas

William Andreas Wivel, Jules Fischer / Denmark / 2023 / 13 min / World Premiere

Barok danseperformance, der fører sit publikum ind i en mørk og drømmende verden befolket af queerkroppe i konstant forandring.

Til lyde af en skiftende collage af popmusik bevæger tre dansende queerkroppe sig rundt i sparsomt belyste rum, hvor skrøbelige vægge er ved at falde fra hinanden. Væggenes forgængelighed, dansernes forfængelighed, de chiaroscuro-belyste billeder, og filmens titel fragter os tilbage til 1600-tallet og den barokke malekunst, hvor vanitas-begrebet blev brugt om stilleben, der via elementer som frugter og blomster refererede til livets forfængelighed. ’Vanitas’ er et musikalsk danseværk i en faldefærdig, drømmende verden fuld af skrøbelighed og usikker intimitet i en konstant vekslen mellem at være alene og være en del af noget.

Killing Kidding Colliding

Killing Kidding Colliding

Freja Sofie Kirk / Denmark / 2023 / 8 min / World Premiere

En fragmenteret fortælling om glas set igennem en fugls flygtige liv og efterfølgende død, og en mekanisk undersøgelse af forbindelserne mellem arkitektur, billedfremstilling og magt.

En fugl fragter os hastigt igennem tomme lobbyer og kontorer i en bank i Frankfurt, indtil den kolliderer med en glasfacade og falder til gulvet. På den måde viser ’Killing Kidding Colliding’ glas som både et materiale og et ideologisk symbol, der bevæger sig mellem gennemsigtighed og refleksion og gør ting synlige men umulige at berøre. Ved at bevæge sig mekanisk mellem bankens forskellige rum gør opmærksom på sin egen teknik, samtidigt med den kigger nærmere på den magt og ideologi den moderne arkitektur repræsenterer, og hvordan arkitekturens umiddelbare åbenhed, gennemsigtighed og glathed også indeholder en underliggende og usynlig voldelighed.

Time after Time

Time after Time

Peter Lind / Denmark / 2023 / 4 min / World Premiere

En otte år lang montage-roadmovie, der ikke fører nogen som helst steder hen, skudt gennem forruden på en bil.

Der kan ske meget på otte år. Der kan også ske ingenting. Men tilsyneladende kan der også både ske noget og ikke noget på samme tid. ’Time After Time’ er årets korteste film. Den er også en otte år lang roadmovie, der ikke bevæger sig ud af flækken. Fortalt via stillbilleder taget ud igennem en bils forude fra nogenlunde det samme sted på vejen, viser Peter Linds hypnotiske film, hvordan ét hus forsvinder og et nyt opstår, mens en mekanisk fortællerstemme akkompagnerer og tidsstempler hvert eneste billede og fører sin tilskuer til et nyt land, hvor tiden går, selvom alt står stille.

Δx = x_f - x_0

Δx = x_f – x_0

Keiria Hissabu / Denmark / 2023 / 8 min / World Premiere

Et konceptuelt videoværk fra boligområdet Mjølnerparken, der undersøger det komplekse forhold mellem gentrificering og marginalisering.

Med udgangspunkt i de nylige nedrivninger af bygninger i Mjølnerparken i Københavns nordvest og udsættelserne og udvisninger af de familier, der bor der, undersøger Keiria Hissabus videoværk ’Δx = x_f – x_0’ forholdet mellem gentrificering og marginalisering i boligområdet. Med en titel, der med matematisk præcision analyserer det komplekse forhold, og gennem verbale gentagelser og variationer over opførelsen af et stillads, bliver filmen samtidig en komprimeret meditation over cinematiske aksiomer som bevægelse, position, længde og tid.

Dark Radiance

Dark Radiance

Rikke Benborg / Denmark / 2023 / 16 min / World Premiere

Perkussionistisk improvisation og meditation over optiske og soniske fænomener, smukt skudt på analog 16mm-film.

Hun gnubber, drejer, kradser og slår på sine instrumenter, perkussionisten Ying-Hsueh Chen. Og via de ukonventionelle, dyriske angreb på sine bækkener og trommer opstår en uhyggelig verden af overtoner, der blander sig med aparte lyde og udefinerede rytmer. Skudt på 16mm celluloidfilm, holdt i sort og hvid og med konstant skift i perspektiver udvikler ’Dark Radiance’ sig til en dyb meditation over optiske og soniske fænomener og dokumentation over et musikalsk eksperiment. Et sted hvor strålerne får polerne til at smelter sammen, så glød og skygge, angst og sindsro, brutalitet og elegance bliver en og samme ting.

The World In Itself

Jeppe Lange / Denmark / 2023 / 6 min / World Premiere

Eksperimentalfilm om farver, perception og subjektivitet, hvor impressionistiske malerier konstant opløses og flyder sammen i rene farver og penselstrøg.

Hundredvis af malerier flyder sammen og afløser hinanden en efter en. Værkerne kommer alle fra impressionismen, som begyndte i Frankrig omkring 1870. Perioden er kendetegnet ved sine naturnære farve- og lysbehandling. Tilsammen danner de hundredvis af penselstrøg én detaljeret, naturtro helhed. ’The World In Itself’ udfordrer den fotografiske virkelighed og tilbyder i stedet et blik uden kategorisering. Langsomt kommer nye mønstre og motiver til syne, og malerierne skaber nye indtryk og nye stemninger. Kunstnerduoen Jeppe Lange og Simon Brinck, som stod bag sidste års festivalhit ’Abyss’, er tilbage med et nyt værk om farver og blikke.