THE DEPARTING IMAGES + LEVITATE + A PIECE OF WORK
The Departing Images
Ana Edwards / Chile, France / 2023 / 11 min / World Premiere
Grænserne mellem selvet og verder er porøse i Ana Edwards’ mageløst smukke, korte filmværk fra en mapuche-families hjemegn i det sydlige Chile.
En hund, der drikker af vandet fra en sø. Åndedrættet fra en sovende krop. Månen mellem skyerne. Ana Edwards stilfærdigt overvældende og dragende smukke film fra det sydlige Chile omslutter én som fragmenter af en mørk og fjern erindring. Vi er på besøg hos en Mapuche-familie, der lever side om side med deres dyr i et træhus omgivet af bjerge og træer. En mand taler om at drømme, at grænsen mellem selvet og omgivelserne udviskes, mens Edwards stiller en række øjebliksbilleder an i en gådefuld sekvens, der bevæger sig frit mellem netop virkelighed og drømmeri, og mellem immaterielle og fysiske planer, med en organisk naturlighed. ‘The Departing Images’ er en af de sjældne film, der på en nærmest bevidsthedsudvidende måde opleves som meget længere end dens beskedne længde indikerer. En komplet verden, fremmanet i billeder og lyd.
Levitate
Iván Argote / Italy, Spain, France / 2023 / 25 min / World Premiere
Performativt og interventionstisk værk, der kiler sig ind i debatten om statuer fra kolonitiden med en selvbiografisk refleksion over kunstnerens eget ophav.
Hvad skal vi stille op med alle de statuer og andre monumenter fra kolonitiden, der stolt hæver sig over pladser og parker i de europæiske storbyer? Man kan gøre som den colombianske kunstner Iván Argote: Leje en kran, iføre sig kedeldragt og simpelthen fjerne dem fra deres sokler. Det gjorde han i Paris, hvor han midlertidig fjernede en statue af militærofficeren Joseph Gallieni og i samme gestus omdannede stedet selv til en arena for (gen)forhandling af historien midt i det offentlige rum. Med aktioner i Rom, Madrid og Paris er videoværket ‘Levitate’ ikke blot en dokumentation af Argotes praksis, men også en selvbiografisk refleksion over dens betingelser med udgangspunkt i hans egen ankomst til Europa. Mens monumenterne svæver i luften over deres sokler rejser Argote spørgsmålet ikke blot om vores fælles historie(r) og værdier, men også om det offentlige rum som det sted, hvor det demokratiske drama fortsat udspiller sig.
A Piece of Work
Deniz Eroglu / Denmark, Türkiye / 2023 / 30 min / World Premiere
Vittig og intelligent metafilm, hvor den dansk-tyrkiske kunstner i en performativ reenactment lader indspilningen af en af sine tidligere film gentage sig for at belyse den kunstneriske proces fra nye vinkler.
For fem år siden lavede den dansk-tyrkiske kunstner Deniz Eroglu kortfilmen ‘A Vacation’ i Tyrkiet om en vens fængelsophold, med hjælp fra venner og familie. Dette nye og selvstændige værk – som er lige dele komedie, sociologisk feltstudie og kunstnerisk selvkritik – er en performativ reenactment af processen med at indspille den første film. En ‘making of’ (eller snarere ‘un-making of’), som med kunstneren og hans far i rollerne som sig selv ironiserer over de mange lavpraktiske problemer, der er forbundet med at lave en film. Men også over de kulturelle sammenstød mellem den udefrakommende kunstner og de lokale i den lille bjerglandsby, hvor indspilningerne finder sted. Filmen-i-filmen kredser om Huseyin, der spillede hovedrollen i den oprindelige film og som dengang netop var blevet løsladt, og som her i opfølgeren er vores evigt uheldige antihelt. Begge film er baseret på virkelige hændelser, blot med den forskel at kameraet i den sort-hvide ‘A Piece of Work’ ved nærmere eftersyn viser sig at være en skulptur af træ: En totem, rundt om hvilken alle (u)virkelighedens små og store dramaer udfolder sig.