Søg

PRISM

Rosine Mbakam, An van Dienderen, Eléonore Yameogo / Cameroon, Belgium, Burkina Faso / 2021 / 78 min / European Premiere

Kameraer er længe blevet kalibreret og optimeret til hvid hudfarve. Tre kunstnere fra Burkina Faso, Cameroun og Belgien undersøger hvordan filmteknologiens usynlige bias er forbundet med historisk ulighed.

Billeder er ikke neutrale. Kameraer, lys og linser har gennem filmhistorien været kalibreret efter den hvide hudfarve. I deres kollektive filmværk undersøger de tre instruktører Eléonore Yameogo fra Burkina Faso, Rosine Mbakam fra Cameroun og An van Dienderen fra Belgien mediets iboende teknologiske bias og dets relation til historiske uligheder og magtforhold. I en virtuel dialog med performative interventioner – og med teknologien selv som prisme – dekonstruerer de tre kunstnere hvidheden som standardnorm og udfordrer myten om teknologisk og fotografisk objektivitet. Et tankevækkende kunstværk, der taler til både følelser og intellekt, og som udfordrer selve grundlaget for det medium, det selv er skabt i.