Søg

NIGHT SPLITTER
SHADOW CODEX
LOOK AT ME

Tre korte videoværker af samtidskunstnerne Kaari Upson, Saara Ekström og Christian Falsnaes.

Night Splitter
Kaari Upson / USA, Tyskland / 2019 / 16 min / Festivalpremiere

Kaari Upsons ‘Night Splitter’ tilhører en gruppe værker centreret om kunstnerens barndomshjem i San Bernardino – en forfalden forstad øst for Los Angeles – og om det gamle træ, der skyggede over familiens grund. I en nærmest exorcistisk performance optræder Upson både som sig selv og som sin egen dobbeltgænger, i en grotesk forklædning skabt med ansigtsmaling og parykker. Den ildevarslende fordobling finder samtidig udtryk i en rablende, trance-inducerende monolog, hvor gentagelserne danner mantra-agtige mønstre. Det synes at være dag og nat på samme tid, mens vi overværer træet fra hendes barndom blive fældet og kløvet, og mens Upson (og hendes dobbeltgænger) vandrer hvileløst rundt i de californiske bylandskaber. Et hjemsøgende værk af en næsten okkult kraft, hvor selvet er reduceret til et medium for besættelser og frygtfantasier.

Shadow Codex
Saara Ekström / Finland / 2021 / 13 min / Verdenspremiere

Graffitien på de grå betonvægge i det nedlagte fængsel i Turku står som hulemalerier fra en fortabt civilisation i den finske kunstner Saara Ekströms ‘Shadow Codex’, der i et umiddelbart enkelt, men overvældende suggestivt greb lader tekst, tegninger og de slidte pinup-plakater tale deres eget sprog om indespærring og institutionaliseret straf. Den enkelte celle er et galleri, et indeksikalsk aftryk af de anonyme indsattes sind i en fortid, som de tidløse sort/hvide 16mm-billeder maner frem med en dyster melankoli, der grænser op til vanvid. Men overvågningsapparatet, arkitekturen og de mange lag af indgraveringer taler samtidig til os om et samfund, der i sit forsøg på at opretholde gældende lov og orden skaber monumenter over sine egne skyggesider til lyden af John Cages ‘Perilous Night’.

Look at Me
Christian Falsnaes / Danmark / 2020 / 40 min / Festivalpremiere

Autoritet, autonomi og ens egen delagtighed er elementer i de grænseoverskridende situationer, som kunstneren Christian Falsnaes etablerer i ‘Look at Me’, hvor han i et samarbejde med skuespilleren Minni Katina Mertens dirigerer forskellige grupper af mennesker på en natklub, et galleri og en open-air festival. Grænsen mellem subjekt og objekt – og mellem tilskuer og deltager – er flydende, indtil man til sidst også selv bliver kaldt ind på scenen. Der er imidlertid hele tiden én instruktør. Når Falsnaes og Mertens på skift kommanderer med både de andre og hinanden, sker det i et spil, hvor dominans og underkastelse er konstanter. ‘Look at Me’ legemliggør de former for blød og hård autoritet, vi mere eller mindre bevidst er genstand for overalt i det moderne Vesten, og er skat både som en dokumentation og et videoværk i sin egen ret.