Søg

INSERT SONG + FAT TO ASHES + PACIFIC CLUB + NOTHING RUNS LIKE A DEERE

Insert Song

Insert Song

Kamil Dossar / Denmark / 2023 / 11 min / World Premiere

Et partitur med en enkelt node angiver den åbne og horisontalte struktur i Kamil Dossars abstrakte, audiovisuelle arrangement af billede, lyd, objekter og kroppe.

Enhver filmfestival burde have en pris for årets mest abstrakte kærlighedsfilm (for hvad er mere abstrakt end kærlighed?) og hvis vi selv havde én, ville den gå til Kamil Dossar for ‘Insert Song’ – et elliptisk og meget smukt videoværk, der starter på scenen i en tom koncertsal og med svævende kameraføring bevæger sig gennem et fotolaboratorium og videre ud i en frodig park, hvor et ungt par sidder og kysser ved vandet. ‘Insert Song’ er et arrangement. En sammenstilling af billeder, lyd og objekter med performative interventioner, der med enkle greb forskyder ens forventninger til de motiver, vi overværer. En sanger klædt i hvidt, der synger en ballade med en stemme, der ikke er hans. En trold i fuld krigsuniform. Hjerteformede balloner. Et partitur med en enkelt node angiver horisontaliteten i den åbne og non-lineære struktur, som Dossar ikke desto mindre forfølger med præcision.

Fat to Ashes

Fat to Ashes

Pauline Curnier Jardin / United Kingdom / 2023 / 21 min / World Premiere

Transcendens og hedonisme er to af de indre modsætninger, vi oplever i nye, konceptuelle konstellationer i et værk dedikeret til kollektive ritualer i Europas offentlige rum.

Grænsen mellem ophøjet, religiøs ekstase og frivol folkelighed er porøs. Den kollektive krop er grænseløs, og overskrider alle andre grænser – imaginære såvel som reelle – under de festivaler, karnevaller og andre ritualer rundt om i verden, hvor folk fejrer sig selv og hinanden i det fælles, offentlige rum. Billedkunstner Pauline Curnier Jardin undersøger ekstasens indre modsætninger i helt nye konceptuelle konstellationer på tværs af Europa, fra den sicilianske St. Agatha-festival til karnevallet i Köln. Den offentlige arena udgør et tvetydigt grundmotiv i europæisk civilisation: Et sted, hvor demokratiske triumfer fejres, men samtidig et brutalt sted for voldsomme, spektakulære optrin fra slagsmål til slagtninger. ‘Fat to Ashes’er en altomsluttende rejse ind i folkemængden af kroppe, latter, sang og bøn. Et værk, der selv fejrer grænseløsheden og magien i den kollektive opløsning af hierarkier og autoriteter.

Pacific Club

Pacific Club

Valentin Noujaïm / France, Qatar / 2023 / 16 min / World Premiere

En natklub i en futuristisk forstad til Paris blev i 80’erne et fristed for byens arabiske unge. Den glemte historie om Pacific Club får nyt liv i et smukt, elliptisk filmværk.

I 1979 åbnede diskoteket Pacific Club i en kælder i La Défense, det nyopførte businessdistrikt, der med sin egen futuriske triumfbue ligger i linje fra Champs Élysées, og stadig er lige så 80’eragtigt som en hvid Lamborghini. Pacific Club var den første natklub for arabere fra de parisiske forstæder. En parallelverden af dans, sved, unge elskende og éngangsromancer. Azedine var én af dem, og han fortæller den glemte historie om klubben og om en generation, der drømte om at blive intergreret i Frankrig, men som i stedet kom til at stå ansigt til ansigt med racisme, AIDS og en heroin-epidemi. Klubben lukkede. I mellemtiden er natklubber til gengæld på ny blevet laboratorier for politiske og sociale idéer, der afprøves på dansegulvet, men giver genlyd i verden udenfor. Valentin Noujaïms smukke, elliptiske filmværk fremkalder fortællingen om Pacific Club i nattens romantiske mørke, så man kan mærke både den pulserende bas og løftet om frihed.

Nothing Runs Like a Deere

Nothing Runs Like a Deere

Max Göran / Sweden / 2023 / 17 min / World Premiere

Gonzo-antropologisk feltstudie i den svenske raggar-kultur, hvor teenagers i de afsides provinser mødes på parkeringspladserne og hænger ud i deres tunede Volvoer.

Henover en varm sommeraften mødes teenagerne i en afsidesliggende, svensk provinsby ude på parkeringspladserne for at hænge ud i deres biler. Man kender den mytiske scene fra ‘Rebel Without a Cause’ og tråden til 1950’ernes hotrod- og rockabillykultur. Men i den sejlivede, svenske raggar-kultur kører man Volvo, og gerne nogen man selv har bygget om til rullende diskoteker i områder, hvor der er langt mellem ungdomsklubberne. Kunstneren Max Göran genbesøger sit eget ophav i et dokumentarisk videværk, der starter som et stykke gonzo-antropologi og ender i magisk realisme. Bilerne er tunet ned til traktor-tempo på 30 km/t i tilfælde af, at polisen viser sig, men med et tryk på en hemmelig kan de helt unge bilister på ned til 16 år omdanne deres køretøjer til rigtige biler – et objekt med sin egen selvmodsigende, symbolske og subkulturelle historie fra James Dean til i dag.