Søg

DEAR DARKNESS + ECHODROM + WE KNEW HOW BEAUTIFUL THEY WERE, THESE ISLANDS

Dear DarknessAntoinette Zwirchmayr / Austria / 2022 / 30 min / International Premiere

Et graciøst og teatralsk værk, som i en performativ iscenesættelse bringer tre tidligere veninder tilbage i hinandens selskab efter 20 år.

En af den kontemporære kunstfilms fremmeste æsteter er tilbage på festivalen med et nyt værk, der indfrier alle forventninger. Antoinette Zwirchmayrs graciøse iscenesættelse og dedikation til analog film er en signatur, som i ‘Dear Darkness’ etablerer et lukket, analytisk univers rundt om historien om tre tidligere veninder, der mødes igen efter 20 år. En stiliseret performance og et kammerspil, der i intensitet vækker minder om Fassbinders melodramatiske kvindeportrætter, men som er rundet af en ceremoniel sensibilitet, der er Zwirchmayrs umiskendeligt egen. Her er konstruktionen af et korthus og indtagelsen af en dekadent middag bestående af vindampede værlinge ritualer, der med sagte brutalitet konfronterer de tre kvinder med de illusioner, som vores selvfortællinger (også) er. Også selvom alt på overfladen ser ud til at være under kontrol.

EchodromGudrun Krebitz / Austria / 2022 / 17 min / World Premiere

En bevidsthedsstrøm og et bevægeligt maleri, malet i de mørkeste toner under månens skær.

Gudrun Krebitz’ mørke og romantiske ‘Echodrom’ er et delirisk mixed media-værk, der knap lader sig rumme af billedfeltets rammer. Med biograflærredet som sit kanvas maler hun sin film i pastose lag på en sort baggrund, mens et dystert og polyfont kor af stemmer messer deres somnambulistiske budskaber badet i rumklang. Månen er de søvnløses sol, og i dens blålige skær drages vi dybt ind i filmens bevidsthedsstrøm, hvorfra der ikke er nogen nødudgange i sigte. I en collage af håndmalede animationer, smalfilmsoptagelser og en altsomsluttende lag-på-lag-lydside er ‘Echodrom’ uden tvivl et af de mest enigmatiske og forjættende værker på dette års festival. Et bevægeligt maleri med en hjemsøgende kraft.

We Knew How Beautiful They Were, These IslandsYounes Ben Slimane / Tunisia, France / 2022 / 21 min / World Premiere

Et mørkt og enigmatisk ritual, hvor en ensom skikkelse bevæger sig på en gravplads i ørkenen. De efterladte genstande taler deres eget tavse sprog.

En ensom skikkelse graver en grav i ly af natten. Uden dialog – og uden anden lyd end vinden, den knitrende lyd af et bål og skovlens skraben mod den tørre jord – konfronteres vi med et mørkt og mystisk, muligvis forbandet, univers, hvor hvert objekt synes hjemsøgt af en betydning, man knap aner – men hvor de bange anelser står så meget desto stærkere. Hovedet af en gammel dukke, en kam, en læbestift. Relikvier, hvis tavse sprog taler om deres tidligere ejeres endeligt. På havet, i ørkenen. Younes Ben Slimanes foruroligende smukke og melankolske billedværk er badet i mørke og i en gylden chiaroscuro, kun oplyst af stjernernes og pandelampens skær.