Søg

CPH:DOX offentliggør konkurrenceprogrammet for 2021

CPH:DOX løfter i dag sløret for de nominerede film i festivalens fem internationale konkurrencer samt konkurrencen for danske film. I alt 64 film er udtaget til konkurrenceprogrammet, der vender blikket ud mod verden for at inspirere os, gøre os klogere og give os mulighed for at lytte til nye stemmer.

CPH:DOX er klar med årets konkurrenceprogram. 64 film er nomineret til festivalens fem priser DOX:AWARD, NEW:VISION AWARD, F:ACT AWARD, NORDIC:DOX AWARD, NEXT:WAVE AWARD og POLITIKEN DANISH:DOX AWARD.Tine Fischer, direktør for CPH:DOX, siger:

“Vi har glædet os helt afsindigt til at præsentere årets konkurrencefilm. Vi står midt i en global pandemi, og sulten efter nye film, der kan udvide vores verdensbillede, mens vi har tilbragt næsten et år i bobler, er virkelig stor. Vores konkurrenceprogram indeholder film, der zoomer ind på tidens allervigtigste spørgsmål – det gælder  tech-giganternes dominans, repræsentation og diversitet, de nye demokratiske bevægelser og kampen for klimaet. Vi viser film, der nedbryder fordomme, giver nye perspektiver og går bag om ellers velkendte konflikter. Film, der tilbyder løsninger og giver taletid til nogle af de stemmer, som ellers aldrig får lov til at komme til orde.”

Kvinder bag størstedelen af filmene
CPH:DOX’ konkurrenceprogram består i år af 64 nye dokumentarfilm, heraf 47 verdenspremierer, 9 internationale premierer og 6 Europa-premierer. Programmet inkluderer både veletablerede, internationale og prisvindende instruktører såvel som nye, danske talenter. I årets program er et historisk højt antal kvindelige instruktører repræsenteret: 58% af de nominerede film (eller 37 film) er instrueret af en eller flere kvinder (66% hvis man medtæller film med både en kvindelig og en mandlig instruktør).

Det er også i høj grad de kvindelige instruktører, der dominerer årets danske dokumentarfilm-line up. Alle tre danske film i årets hovedkonkurrence er instrueret af kvinder, herunder åbningsfilmen ‘70/30’ instrueret af Phie Ambo og Sundance-vinderen ´President´ af Camilla Nielsson.

Hybridfestival med stort digitalt program
Pga. COVID-19 bliver CPH:DOX i år afviklet som en hybridfestival. Festivalens populære hjemmebiograf fortsætter og vil give borgere i hele landet mulighed for at se nogle af verdens bedste dokumentarfilm, deltage i debatter og møde toneangivende filmskabere, forskere og meningsdannere. Samtidig er CPH:DOX klar til at vise film på det store lærred, hvis biograferne er åbne under festivalen.

“Lige nu venter vi i spænding og krydser fingre for, at vi kan vise film i biograferne i slutningen af april. Samtidig står vi klar med en stærk og visionær digital festival, hvor vi på vores streamingplatform kommer til at give publikum mulighed for at møde filmskabere, tage aktiv del i debatter og selvfølgelig se nogle af verdens bedste dokumentarfilm. Vi glæder os til at dele det hele med et større og mere mangfoldigt publikum end nogensinde før,” siger Tine Fischer.

Det fulde festivalprogram bliver offentliggjort i slutningen af marts.

Se den fulde liste over konkurrencetitler nedenfor.

 

DOX:AWARD

15 film, der fordeler sig på 10 verdenspremierer, 4 internationale premierer og 1 europæisk premiere.

70/30 (Phie Ambo, Danmark, Verdenspremiere)
Årets åbningsfilm skildrer vor tids største udfordring i tilblivelsen af den danske klimalov og de unge aktivisters kamp for en grøn fremtid.

A Man and a Camera (Guido Hendrikx, Holland, Verdenspremiere)
Den bedste måde at se denne film på, er ikke at vide noget om den i forvejen. Se den, før den ser dig!

Children of the Enemy (Gorki Glaser-Müller, Sverige/Danmark/Qatar, Verdenspremiere)
En mands stædige kamp for at få sine syv svenske børnebørn ud af Al-Hol-fangelejren i Syrien sætter en uforglemmelig fortælling ind i et brændende politisk dilemma.

Frihed, håb og andre synder (Our Memory Belongs to Us) (Rami Farah & Signe Byrge Sørensen, Syrien/Danmark/Frankrig/Palæstina, Verdenspremiere)
På 10-året for den syriske revolution mødes tre borgerjournalister fra Daraa i eksil til et gensyn med optagelser fra opstandens udbrud.

Gabi, Between Ages 8 and 13 (Engeli Broberg, Sverige/Norge, Verdenspremiere)
Fem år i et barns liv i en enestående film om ikke at genkende sig selv i de to køn, der er at vælge imellem – med en uforglemmelig Gabi i midten.

In the Same Breath (Nanfu Wang, Kina/USA, International premiere)
Klarsynet og kritisk, kinesisk storfilm om corona-pandemien som politisk tragedie på global skala, men med modet til at se fremtiden i øjnene.

Life of Ivanna (Renato Borrayo Serrano, Rusland/Norge/Estland/Finland, Verdenspremiere)
Fra det hårde nomade-liv på den arktiske tundra til en uvis fremtid med fem børn. Fire år i en stærk kvindes liv bliver til vital, fysisk filmkunst. (Præsenteret i samarbejde med Hot Docs).

Lost Boys (Sadri Cetinkaya & Joonas Neuvonen, Finland, International premiere)
Rejse til nattens ende gennem Thailand og Cambodia i en voldsom film, der udvikler sig fra en narkotisk videodagbog til et kulsort mordmysterium. 

Passion (Maja Borg, Sverige/Spanien, Verdenspremiere)
Kristendom møder BDSM-ritualer i Maja Borgs mørke og dybt personlige film om heling og forsoning, som med teatralsk intensitet forener krop og spiritualitet.

Præsidenten (President) (Camilla Nielsson, Danmark/USA/Norge/Zimbabwe, Europæisk premiere)
Episk og medrivende storfilm om magtens spil og drømmen om frihed i Zimbabwe, i ugerne omkring landets første demokratiske valg efter diktaturet.

Skál (Cecilie Debell & Maria Guldbrandsø Tórgarð, Danmark/Færøerne, Verdenspremiere)
Den kristne tro går nye tider i møde på Færøerne, hvor to veninder kaster sig ud i deres eget ungdomsoprør med respekt for traditionerne.

The Last Shelter (Ousmane Samassekou, Mali/Frankrig/Sydafrika, Verdenspremiere)
På kanten af ørkenen i Mali ligger Migranternes Hus, hvor en filmskaber møder de rejsende i en sanselig film om eksilets melankoli. 

The Mushroom Speaks (Marion Neumann, Schweiz, Verdenspremiere)
Økologisk science fiction og naturfilosofi i en smuk og generøs film om svampe – og om hvad vi kan lære, hvis vi lytter til naturen. (Præsenteret i samarbejde med Visions du Réel).

The United States vs. Reality Winner (Sonia Kennebeck, USA, International premiere)
En 25-årig whistleblower bliver Trump-administrationens fjende nummer ét, da hun lækker et dokument om, hvordan Rusland blandede sig i det amerikanske valg.

White Cube (Renzo Martens, Holland/Belgien/Congo-Kinshasa, International premiere)
Et provokerende opgør med kolonialismen i Congo i både kunstens og kapitalens navn, der vender udbytning og udnyttelse på hovedet.

 

NEW:VISION AWARD

12 korte film- og videoværker af samtidskunstnere.

All of your Stars are but Dust on My Shoes (Haig Aivazian, Libanon, International premiere)
En spekulativ kortlægning af Beirut, Paris og New York, hvor offentlig belysning og social kontrol analyseres gennem internet-footage og mobiloptagelser.

Best Year Ever (James Kienitz Wilkins, USA, International premiere)
Børnebogklassikeren ‘Best Busy Year Ever’, filmatiseret i en enkel og original gestus, der står i kontrast til det sidste års virkelighed. 

Industries of Freedom (Freja Sofie Kirk & Esben Weile Kjær, Danmark, Verdenspremiere)
Privilege er verdens største EDM-natklub. Et hedonistisk paradis på Ibiza, hvor danserne udlever deres fantasier i en kunstig verden.

Listen to the Beats of our Images (Maxime Jean-Baptiste & Audrey Jean-Baptiste, Fransk Guyana/Frankrig, International premiere)
Baseret på de audiovisuelle arkiver fra det nationale center for rumstudier på Fransk Guiana, re-aktiveret som et historisk spejl på koloniale overmagtsdrømme.

Look at Me (Christian Falsnæs, Danmark, Festivalpremiere)
En undersøgelse af magtrelationerne mellem performer, tilskuer og kamera, iscenesat af kunstneren Christian Falsnaes.‍

my favorite software is being here (Alison Nguyen, USA, Europæisk premiere)
Et videoværk centreret om en computergenereret avatar baseret på kunstnerens egen fysik og psykologi. 

Night Splitter (Kaari Upson, USA, Festival-premiere)
Et performativt værk centreret omkring kunstnerens barndomshjem i San Bernardino, en udsat forstad en time øst for Los Angeles.

Re-dit-en-un-in-learning (Laure Prouvost, Frankrig/Storbritannien, Verdenspremiere)
Nyt videoværk af den Turner-prisvindende samtidskunstner Laure Provoust. CPH:DOX co-præsenterer Kunsthal Charlottenborgs kommende udstilling med Provoust.

Shadow Codex (Saara Ekström, Finland, Verdenspremiere)
Primitive graffiti-tegninger står tilbage som hulemalerier fra en kollapset civilisation på væggene i et nedlagt fængsel.

Shelly Belly inna Real Life (Cecilia Bengolea, Frankrig/Argentina, Verdenspremiere)
Optaget i Jamaica mellem 2015 og 2019 af kunstner og etnograf Cecilia Bengolea i samarbejde med Dancehall-scenen i Kingston og Bog Walk. 

Summer Night by the Beach (Kirsten Astrup & Maria  Bordorff, Danmark/Norge, Verdenspremiere)
Kunstnerduoen Astrup & Bordorffs farverige filmkabaret udspiller sig i et parallelt, hedonistisk univers baseret på livet ved Kongshavn-badene og Sommerscenen i Oslo.‍

Two Minutes to Midnight (Yael Bartana, Israel/Tyskland, Verdenspremiere)
Hvad hvis kvinderne styrede verden? Yael Bartanas iscenesættelse tager spørgsmålet op i en performativ setting, der spejler det maskuline ‘War Room’ i ‘Dr. Strangelove’.

 

F:ACT AWARD

12 film, der fordeler sig på 8 verdenspremierer, 2 international premiere og 2 europæiske premierer.

All Light, Everywhere (Theo Anthony, USA, International premiere)
Et svimlende hightech-essay om teknologi og magt, der stiller skarpt på hvordan de nye midler også giver nyt liv til gamle fordomme.

Behind the Headlines (Daniel Sager, Tyskland, Verdenspremiere)
Oplev journalistik i verdensklasse, når to tyske graverjournalister får nys om en politisk skandale, der ender med at vælte en europæisk regering.

Invisible (Marianna Kakaounaki, Grækenland, Verdenspremiere)
Løse anklager om terrorsympatier får et tyrkisk ægtepar fra Gülen-bevægelsen til at flygte med fatale konsekvenser, til et nyt liv under radaren.

Room without a View (Roser Corella, Tyskland/Østrig, Verdenspremiere)
Ussel løn, manipulation og et værelse uden vinduer. Libanons utallige stuepiger svarer igen i en undersøgelse af det moderne slaveris mekanismer.

Sabaya (Hogir Hirori, Sverige, Europæisk premiere)
På fronten under højintense redningsaktioner for at befri yazidiske kvinder, holdt som sexslaver af IS. Men hvilket liv venter dem på den anden side?

The Gig is Up (Shannon Walsh, Canada/Frankrig, Verdenspremiere)
Bag om den globale gig-økonomi i en film, hvor det nye app-proletariet af Uber-chauffører og cykelbude også selv tager ordet.

The Other Side of the River (Antonia Kilian, Tyskland/Finland, Verdenspremiere)
Efter hård træning i den kurdiske kvindehær og krig mod IS har 19-årige Hala en ny mission: at befri sine yngre søstre fra arrangerede ægteskaber.

The Tiger Mafia (Karl Ammann & Laurin Merz, Schweiz/Kenya, Verdenspremiere)
Undercover på det sorte marked for truede dyrearter. Ni års rystende optagelser med skjult kamera fra en livsfarlig underverden.

Too Fast to be True (Anna Thyrri & Stine Uldbjerg Hansen, Danmark, Verdenspremiere)
Afsløringen af et omfattende internationalt cover-up i en elitesportsverden, hvor udholdenhed og hurtighed er alt.

When a City Rises (Han Yan Yuen, Cathy Chu, Iris Kwong, Ip Kar Man, Huang Yuk-kwok, Jenn Lee & Evie Cheung, Hongkong, Verdenspremiere)
Protesterne i Hong Kong skildret indefra af de unge aktivister, i en modig film om en hel generations sidste chance for en demokratisk fremtid.

Writing with Fire (Rintu Thomas & Sushmit Ghosh, Indien, Europæisk premiere)
På arbejde med Indiens eneste nyhedsmedie drevet af kvinder. En inspirerende film om, hvordan håb vokser ud af handling.

As I Want (Samaher Alqadi, Egypten/Frankrig/Norge/Palæstina/Tyskland, International premiere)
Kvindernes oversete oprør under det Arabiske Forår i en reflekterende film om frihed, moderskab og instruktørens egen skyggefulde fortid.

NORDIC:DOX AWARD

12 film, der fordeler sig på 11 verdenspremierer og 1 international premiere.

How to Kill a Cloud (Tuija Halttunen, Finland, Verdenspremiere)
Hun har tre år til at få det til at regne i ørkenen. Men for hvilken pris? En finsk kvinde i et dilemma mellem forskning, finansiering og frihed.

Julia&I (Nina Hobert, Sverige/Danmark, Verdenspremiere)
Venskabet mellem to unge kvinder, der lever på kanten i København, skildret af den ene over fire vilde, voldsomme og vigtige år i deres liv.

Min bror, mit hjem (Follow You Home) (Kathrine Ravn Kruse, Danmark, Verdenspremiere)
Efter 9 års adskillelse er to flygtningebrødre blevet forenet i Danmark. Med et præstepar på sidelinjen kæmper Popal for ikke at miste sin bror igen.

Oh, It Hertz! (Gunnar Hall Jensen, Norge, Verdenspremiere)
En musikolog følger tråden fra nazisternes manipulations-fantasier til al den musik, vi lytter til i dag. Er der faktisk noget om den obskure teori?

Raising a School Shooter (Frida Barkfors & Lasse Barkfors, Danmark/Sverige/Frankrig/ Belgien, Verdenspremiere)
Tre forældre til amerikanske unge, der har begået skoleskyderier, taler ud i en film, som sætter ord på et ubegribeligt traume.

Seyran Ateş: Sex, Revolution and Islam (Nefise Özkal Lorentzen, Norge, Verdenspremiere)
Imam, feminist og fortaler for en ny seksuel revolution. Mød ildsjælen Seyran Ateş, der sætter livet på spil i tolerancens hellige navn.

Skyggebarn (He’s My Brother) (Cille  Hannibal & co-instr. Christine Hanberg, Danmark, Norge, Verdenspremiere)
Hvad vil det sige at give sit liv til en anden?

Solutions (Pernille Rose Grønkjær, Danmark, Verdenspremiere)
Nogle af verdens førende forskere isolerer sig i 10 dage i New Mexicos ørken. Målet: at udvikle reelle løsninger på verdens mest akutte problemer.

The Banality of Grief (Jon Bang Carlsen, Danmark, Verdenspremiere)
Et impressionistisk kærlighedsbrev til hans elskede kone efter hendes bortgang, skrevet med kameraet som pen af dansk films store eventyrer.

The Hero’s Journey to the Third Pole – A Bipolar Musical Documentary With Elephants (Andri Magnason & Anní Ólafsdóttir, Island, International premiere)
Et umage islandsk par på rejse i Nepal i en herlig, tragikomisk og hjertevarm doku-musical om mental sundhed – og elefanter. 

Thyland (Elsewhere) (Vibeke Bryld, Danmark, Verdenspremiere)
Sansemættet hybriddokumentar, der puster magien og mystikken tilbage i den danske natur nord for Limfjorden.

Trust Me (Emil Trier, Norge, Verdenspremiere)
Den utrolige røverhistorie om den norske storsvindler, der tog alle ved næsen fra Oslo til Los Angeles. En storfilm med en pokkers god historie.

 

NEXT:WAVE AWARD

12 film, der fordeler sig på 10 verdenspremierer og 2 europæiske premierer.

A Story of One’s Own (Amandine Gay, Frankrig, Verdenspremiere)
Oplevelsen af at være adopteret, sanseligt og ærligt fortalt af nogle vidt forskellige mennesker, der selv skal skabe deres egen fortælling.

All-In (Volkan Üce, Belgien/Holland/Frankrig, Verdenspremiere)
En stilsikker og morsom coming-of-age-komedie fra et absurd ferieparadis i Tyrkiet, hvor to unge mænd skal finde sig til rette i deres nye job.

Kim Kanonarm og rejsen mod verdensrekorden (Cannon Arm and the Arcade Quest) (Mads Hedegaard, Danmark, Verdenspremiere)
Kan Kim Kanonarm slå verdensrekorden og spille arkadespil i 100 timer uden pause? En dansk feelgood-film om venskaber, drømme og high scores.

Captains of Zaatari (Ali El Arabi, Egypten, Europæisk premiere)
To unge syriske fodboldtalenter får deres livs chance, da en professionel scout besøger den flygtningelejr, hvor de har boet i årevis.

Klub Kranium (Dark Blossom) (Frigge Fri, Danmark, Verdenspremiere)
Det dybe venskab mellem tre unge, gotiske outsidere trues, da en af dem forelsker sig og ser en mulig vej ud af den jyske provins.

Eastwood (Alireza Rasoulinejad, Iran, Verdenspremiere)
En iransk Don Quixote på udkig efter Clint Eastwood i en vittig og varm satire over Hollywoods kulturelle dominans – også i den Islamiske Republik.

Fiasco (Nicolas Khoury, Libanon/Holland, Verdenspremiere)
Med åbenhjertig humor begår instruktør Nicolas Khoury et filmisk oprør mod sin families og samfundets forventninger til det korrekte liv.

Holgut (Liesbeth de Ceulaer, Belgien, Verdenspremiere)
Stødtanden fra en mammut forbinder dyb fortid og en apokalyptisk nutid ude på den sibiriske tundra, hvor myter og tidsaldre smelter sammen. (Præsenteret i samarbejde med Visions du Réel).

Reconciliation (Marija Zidar, Slovenia/Serbia/Montenegro/Kosovo, Verdenspremiere)
Kan tilgivelse bryde den onde cirkel i en bitter slægtsfejde i de albanske bjerge, hvor ældgammel lov stadig gælder? Et episk drama om had og soning.

So Foul a Sky (Álvaro F. Pulpeiro, Colombia/Spanien/Storbritannien/Venezuela, Verdenspremiere)
Mørk og sensorisk road-movie gennem Venezuela, baseret på Joseph Conrad. En visionær stemningsrapport fra et land på randen af kollaps.

Soldaten (The Soldier) (Nikolaj Møller, Danmark, Verdenspremiere)
En dansk krigsveteran med ar på sjælen rejser ind i Amazon-junglen for at finde sig selv med naturmedicin og ayahuasca-trips.

You and I (Fanny Chotimah, Indonesien, Europæisk premiere)
Et usædvanligt, livslangt forhold mellem to ældre kvinder når sin ende i en enkel, smuk og dybt rørende indonesisk debutfilm.

 

POLITIKEN DANISH:DOX AWARD

De nominerede til Politikens pris til bedste danske film er udvalgt på tværs af det øvrige program.

70/30 (Phie Ambo, Danmark, Verdenspremiere)
Årets åbningsfilm skildrer vor tids største udfordring i tilblivelsen af den danske klimalov og de unge aktivisters kamp for en grøn fremtid.

Kim Kanonarm og rejsen mod verdensrekorden (Cannon Arm and the Arcade Quest) (Mads Hedegaard, Danmark, Verdenspremiere)
Kan Kim Kanonarm slå verdensrekorden og spille arkadespil i 100 timer uden pause? En dansk feelgood-film om venskaber, drømme og high scores.

Klub Kranium (Dark Blossom) (Frigge Fri, Danmark, Verdenspremiere)
Det dybe venskab mellem tre unge, gotiske outsidere trues, da en af dem forelsker sig og ser en mulig vej ud af den jyske provins.‍

Præsidenten (President) (Camilla Nielsson, Danmark/USA/Norge/Zimbabwe, Europæisk premiere)
Episk og medrivende storfilm om magtens spil og drømmen om frihed i Zimbabwe, i ugerne omkring landets første demokratiske valg efter diktaturet.

Raising a School Shooter (Frida Barkfors & Lasse Barkfors, Danmark/Sverige/Frankrig/ Belgien, Verdenspremiere)
Tre forældre til amerikanske unge, der har begået skoleskyderier, taler ud i en film, som sætter ord på et ubegribeligt traume.

Skál (Cecilie Debell & Maria Guldbrandsø Tórgarð, Danmark/Færøerne, Verdenspremiere)
Gammel kristen tro går nye tider i møde på Færøerne, hvor to veninder kaster sig ud i deres eget ungdomsoprør med respekt for traditionerne.

Soldaten (The Soldier) (Nikolaj Møller, Danmark, Verdenspremiere)
En dansk krigsveteran med ar på sjælen rejser ind i Amazon-junglen for at finde sig selv med naturmedicin og ayahuasca-trips.

Too Fast to be True (Anna Thyrri & Stine Uldbjerg Hansen, Danmark, Verdenspremiere)
Afsløringen af et omfattende internationalt cover-up i en elitesportsverden, hvor udholdenhed og hurtighed er alt.

Elsker, Elsker Ikke (Andrine Moland, Caroline Mathilde Salic, Kathrine Skibsted, Danmark, Verdenspremiere)
Ærlige samtaler om kærlighed, følelser og forventninger med 20 unge københavnere i en film, hvor alle nok vil genkende tanker fra deres eget liv.

Fra det vilde Hav (Robin Petré, Danmark)
Forholdet mellem mennesker og dyr set fra dyrenes vinkel i en film fra de europæiske kyster, hvor frivillige kæmper for at redde naturen.‍

Uddybende detaljer om de udvalgte konkurrencefilm vil blive offentliggjort i slutningen af marts.