CPH:DOX vender tilbage for fuldt blus i 2022 med en ny visuel identitet, leveret af det unge, dansk-svenske brand studio Barkas – i tæt samarbejde med kunstneren Caroline Vang og fotografen Anne Krogh.
CPH:DOX er på trapperne, og nu kan vi løfte sløret for årets visuelle identitet. Som noget helt nyt har Barkas samarbejdet med kunstneren Caroline Vang og fotografen Anne Krogh om det visuelle udtryk, der får os til at se på virkeligheden med et andet blik.
Caroline Vang arbejder med bevægelige 3D-genstande, opsigtsvækkende realistiske teksturer og abstrakte former i den digitale sfære. Resultatet er en smuk, skulpturel form, der indtager en central plads i Anne Kroghs fotografier.
”Det artwork, der er skabt for CPH:DOX, kan kun eksistere i kraft af dets omgivelser. Med dets organiske form, gennemsigtige materiale og reflekterende overflade bliver omgivelserne både afspejlet og forvrænget,” siger Caroline Vang.
Samarbejdet med kunstnere bliver et fast koncept
Ifølge Hilda Edith Holmdahl, der er designer hos Barkas, er planen fremover hvert år at invitere en ny kunstner med i processen: ”Vi vil skabe en tidløs frame, der begunstiger kunstnerisk frihed til at fortolke et givet tema,” fortæller hun.
Barkas stod også bag CPH:DOX’ visuelle identitet i hhv. 2020 og 2021, og der er på alle måder tale om et godt match.
”Det er fantastisk at arbejde med en organisation som DOX, som både har modet og troen på at udfordre gennem visuel kommunikation og reflektere, hvad der er vigtigt i vores samfund” siger Mike Wittrup, der er co-founder hos Barkas.
Den visuelle identitet vil kunne opleves i byrummet i København og på CPH:DOX’ digitale platforme i løbet af de kommende måneder og under årets festival fra 23. marts til 3. april 2022.
Se tre eksempler på den nye visuelle identitet herunder.