Søg

CPH:DOX afslører årets musikprogram

Premiere på ny imponerende Nick Cave-dokumentar. Et rørende portræt af Sinéad O’Connors vej til berømmelse og eksil fra mainstream-pop. Historien bag Leonard Cohens megahit ‘Hallelujah’. Et album komponeret af kunstig intelligens og en ny koncertfilm med den folkekære Lars H.U.G. Det er nogle af højdepunkterne i musikprogrammet Sound & Vision, der kan opleves i biografen under årets CPH:DOX. Billetsalget bliver skudt i gang i dag!

 

Der er store navne og stærke historier i Sound & Vision-programmet på årets CPH:DOX, der byder på 18 spritnye dokumentarfilm, der på forskellig vis udforsker musikkens magiske univers. Det store musikprogram kan opleves på CPH:DOX fra d. 23. marts til d. 3. april 2022 – i biografer og på særligt udvalgte venues.

”Årets musikprogram er Absolute Music på en cocktail af LSD, rødvin og bland-selv-slik, strukket ud i fire dimensioner og udsat for den samme centrifugalkraft, som har vendt op og ned på hele vores forståelse af musikkens verden i det nye årtusinde. Der er døde hvide mænd, der er farverige feministiske aktivister, og der er helt ukønnet kunstig intelligens. Sound & Vision-programmet er et rytmisk og ikke-algoritmisk kaninhul, hvor du kan møde Leonard Cohen og Leonard Bernstein, Stockhausen og XXXTENTACTION, Sinead O’Connor og et über-cool feministisk metalband fra Libanon – samt vor tids største stjerne: computeren,” siger Niklas Engstrøm, kunstnerisk leder af CPH:DOX.

Giganterne Leonard Cohen og Nick Cave på programmet
I over 40 år har folk sunget med på Leonard Cohens kæmpehit ‘Hallelujah’. Et hit, der på grund af en kontrær pladeselskabschef floppede, da det udkom for første gang i 1984. Dokumentaren ’Hallelujah: Leonard Cohen, A Journey, A Song’ fører os gennem Cohens karriere og tilblivelsen af ’Hallelujah’, som han arbejdede på i syv år.

Nick Cave er også på programmet i koncert- og dokumentarfilmen ‘This Much I Know To Be True’, hvis omdrejningspunkt er en intim optræden i en industriel bygning af sange fra Nick Caves seneste to album. Filmen giver også et interessant indblik i Caves samarbejde med sin faste kompagnon og kreative partner, Warren Ellis, og præsenterer en anden af musikerens passioner: at lave skulpturer af djævelen.

Store personligheder i musikken
Årets musikprogram byder også på historien om 90’er-ikonet Sinéad O’Connor. ‘Nothing Compares’ følger den banebrydende musikers vej fra verdensberømt til at søge eksil fra mainstream-poppen, alt imens hun gjorde op med religion, kønsidentitet og den mandsdominerede musikbranche – meget forud for sin tid.

Look at Me!’ udforsker, hvordan teenageren Jahseh Onfroy blev SoundCloud-rapperen XXXTENTACTION, en af de mest streamede kunstnere i verden. Familie, venner, romantiske partnere og hidtil uset arkivmateriale maler et forstyrrende, men også følsomt billede af en artist, hvis voldshandlinger, rå musikalske talent og åbenhed om sine mentale problemer efterlod et stort aftryk på en hel generation, før rapperens alt for tidlige død i en alder af 20 år.

Beach Boys-frontfigur Brian Wilsons liv har budt på stofmisbrug, usunde forhold og dødsfald, og så er han desuden diagnosticeret med skizofreni. ’Brian Wilson: Long Promised Road’ er en følsom historie om overlevelse og om at finde styrke i musikken.

Anonymous Club’ følger den egenrådige, australske singer-songwriter Courtney Barnett gennem tre år af hendes liv on the road. Filmen tegner et ærligt portræt af en kunstners kreative proces, koncertoplevelser, angst og usikkerhed.

Kunstig intelligens, libanesisk metal og genopstandelsen af rock ’n roll
Gennem gamle hjemmevideoer kommer vi helt tæt på bands som The Strokes, Yeah Yeah Yeahs, LCD Soundsystem, Interpol og TV On The Radio gennembrud i New York omkring årtusindskiftet. Her fortælles historier om stofmisbrug, sexisme men også om det musikalske sammenhold, der banede vejen til indierockens største penetrering af hitlisterne. ’Meet Me In the Bathroom’ er et hidtil uset indblik i genopstandelsen af rock ’n roll på Manhattans Lower East Side, der sætter spot på 00’ernes allerstørste spillere.

For den amerikanske popgruppe YACHT handler det om hele tiden at forny sig og eksperimentere med massevis af musikalske udtryk. I ’The Computer Accent’ lægger bandet hele deres kreative proces i hænderne på teknologien ved at lave et album udelukkende ved brug af kunstig intelligens. Men kan en computer skrive et album?

Mellemøstens første all-female metalband går på scenen i ’Sirens’, hvor drømmene er store, men mulighederne begrænsede. Filmen følger de kvindelige bandmedlemmers jagt på at blive rockstjerner, mens de samtidig kæmper med både venskab, kærlighed og den en voldelig revolution, der bryder ud i Beirut.

Billetsalget til CPH:DOX’ Sound & Vision-program er netop skudt i gang HER.

Se det fulde SOUND & VISION-program herunder – og lyt til musikken på vores CPH:DOX 2022-playliste.

SOUND & VISION 2022

A Sound Of My Own (Rebecca Zehr, Tyskland)
Efter sin fars død følger Marja i hans fodspor og bliver den nye frontfigur for den legendariske gruppe Embryo. Marja er i dilemma mellem at finde sin egen stemme i musikken og være tro mod sin afdøde far.

Anonymous Club (Danny Cohen, Australien)
På landevejen med slacker-dronningen Courtney Barnett i et cinematisk postkort af en film om alt fra 30-årskrise til sceneskræk – smukt og sanseligt fanget på analog 16mm film.

Bernstein’s Wall (Douglas Tirola, USA)
Gennem interviews, tv-optrædener, hjemmevideo og breve får vi et omfattende portræt af en af de største amerikanske komponister, Leonard Bernstein.

Brian Wilson: Long Promised Road (Brent Wilson, USA)
Frontfigur for Beach Boys, Brian Wilson, ser tilbage på sit liv med stofmisbrug, usunde forhold, dødsfald i familien og en skizofreni diagnose.

Dream Diver (Jonas Bang, Danmark)
Medlemmerne i bandet Dream Diver kender alle hinanden fra Skovemoseskolen, en skole for børn med særlige behov. Med vejledning fra deres lærere har de fundet passion og glæde ved at udtrykke sig gennem musikken.

Freakscene (Philipp Virus, Tyskland / USA)
En følelsesmæssig, tragikomisk og støjende hyldest til et af den amerikanske østkysts mest indflydelsesrige bands, Dinosaur Jr.

Hallelujah: Leonard Cohen, A Journey, A Song (Dan Geller & Dayna Goldfine, USA)
Gennem hidtil uset arkivmateriale fra koncerter, radio og tv-interviews følger vi Leonard Cohen og tilblivelsen af storhittet ’Hallelujah’.

L.A.R.S.T. H.U.G. Vega Koncert – G.R.E.A.T.E.S.T L.I,V.E (Danmark)
Lars H.U.G’s allersidste koncert den 1. september 2016 i Vega er blevet til en spektakulær koncertfilm med musik, der strækker sig over et repertoire fra hele hans karriere.

Licht – Stockhausen’s Legacy (Oeke Hoogendijk, Holland)
Den hollandske nationalopera, Holland Festival og det kongelige konservatorium i Haag opsætter operaen ’Licht’ af den verdenskendte komponist Karlheinz Stockhausen. Resultatet er et operamarato, der løber over 7 dage.

Look at Me! (Sabaah Folayan, USA)
Vold, et råt musikalsk talent og store mentale problemer. Et følsomt portræt af SoundCloud rapperen XXXTENTACION, som efterlod et stort aftryk på sin generation før sin alt for tidlige død i en alder af blot 20 år.

Meet Me in the Bathroom (Dylan Southern & Will Lovelace, Storbritannien)
Med bands som The Strokes, Yeah Yeah Yeahs, LCD Soundsystem, Interpol, TV On The Radio m.fl. giver ’Meet Me in the Bathroom’ et ikke før set indblik i det, der er blevet kaldt genopstandelsen af rock ’n roll på Manhattans Lower East Side.

Mija (Isabel Castro, USA)
Doris Munoz er en ambitiøs, ung musikmanager, hvis immigrantfamilie er afhængig af hendes evne til at lancere popstjerner. Da hun mister sin største musiker, må Doris finde nyt talent, og finder Jacks – en anden datter af immigranter, for hvem ”at slå igennem” ikke bare er en drøm, det er en nødvendighed.

Nothing Compares (Kathryn Ferguson, USA / Irland)
Et intimt portræt af musik-ikonet Sinéad O’Connor, der gik fra verdenskendt til at søge eksil fra mainstream-poppen. Med fokus på hendes banebrydende og udfordrende adfærd fra 1987 til 1993, reflekterer filmen over arven fra den frygtløse musiker.

Sirens (Rita Baghdadi, Libanon)
I udkanten af Beirut kæmper Lilas og Shery, medstiftere af og guitarister i mellemøstens første kvindelige metalband, med venskab, seksualitet og vrede i deres jagt på at blive metal rockstjerner.

Rewind & Play (Alain Gomis, Frankrig / Tyskland)
En stor kunstner, som kun lever og ånder for sin musik, bliver hvirvlet ind i en overfladisk mediemaskine. Et portræt af den amerikanske jazzpianist Thelonious Monk.

The Computer Accent (Sebastian Pardo & Riel Roch-Decter, USA)
Hvordan lyder musik komponeret af kunstig intelligens? Den amerikanske synthpop-gruppe YACHT kaster sig ud i et radikalt kreativt eksperiment: At lade en computer skrive deres næste album.

The Subharchord – A Future that Never Happened (Ina Pillat, Norge / Tyskland)
Subhardchorden blev opfundet i 50’ernes DDR som et symbol på teknologikapløbet mellem Øst og Vest. Da Berlinmuren faldt, blev subhardchorden dog glemt, og opfinderen, Gerhard Steinke, forsøger nu at finde ud af, hvad der er blevet af de sidste eksemplarer af hans opfindelse.

This Much I Know To Be True (Andrew Dominik, Storbritannien)
Besvarelse af fanmails, skulpturer af djævlens liv og en intim koncertoplevelse. En ny dokumentar om Nick Cave og hans kreative samarbejde med Warren Ellis.


For yderligere information:
Sune Blicher, kommunikationschef for CPH:DOX, +45 3122 2661, *****@cphdox.dk