For første gang slog CPH:DOX dørene op i marts måned – med nyt samlende festivalpalæ på Kunsthal Charlottenborg, et publikumstal der slår rekord-året fra 2015, samt en 20% stigning i antallet af internationale branchegæster.

Siden CPH:DOX for første gang så dagens lys i 2003 har festivalen ikke blot været med til at sprænge grænserne for, hvad en dokumentarfilm(festival) kan og skal – CPH:DOX har også år efter år slået sin egen publikumsrekord.

Og 2017 er ingen undtagelse. Hele 97.500 publikummer blev det til i festivalens første forårsudgave – et betragteligt ryk fra de 91.400 solgte billetter i CPH:DOX 2015. Ligesom tidligere dækker en mindre del af tallet over online visninger, i år nåede 8.925 at se festivalens 5 film, der blev gjort tilgængelige online i samarbejde med Politiken, i 48 timer i umiddelbar forlængelse af festivalens sidste dag.

På blot 14 år er CPH:DOX vokset sig til at være en af de største og vigtigste dokumentarfilmfestivaler i verden, og med festivalens nye festivalpalæ på Kunsthal Charlottenborg, som har modtaget stor ros – både fra internationale journalister og gæster samt garvede CPH:DOX-gængere – har festivalen katapulteret sig selv ind i en helt ny liga.

Festivaldirektør Tine Fischer udtaler:

“Det er naturligvis et sats at rykke datoerne for en stor, international kulturbegivenhed som CPH:DOX, der ellers har ligget fint og fast i november. Men den nye placering i foråret har været en ubetinget succes. Publikum har taget godt imod de mange nye initiativer på årets festival, og som vi havde håbet, er den internationale branche strømmet til i langt større omfang end nogensinde før. Og den feedback vi får fra den internationale branche er overvældende. På den baggrund tør jeg godt konkludere, at det var en rigtig beslutning at rykke væk fra det festivaltunge efterår, og så ind i forårssæsonen, hvor CPH:DOX nu står som den første og vigtigste festival for dokumentarfilm.”

Hvor går kunsten hen, når verden går i stykker?

CPH:DOX 2017 var et svar på hvor kunsten går hen, når verden som vi kender den, går i stykker for øjnene af os. Et svar i form af et program med over 200 film, heraf 75 verdenspremierer, et ambitiøst nyt talk-program, visuelle koncerter, interaktive udstillinger, en VR- og sofa-biograf, et nyt børneprogram, et særfokus om populisme, et nyt science-tema, et særprogram kurateret af Anohni og et spritnyt festivalpalæ på Kunsthal Charlottenborg.

Og især Kunsthal Charlottenborg var et af de helt store trækplastre på årets festival. Kunsthallen var blevet ombygget i samarbejde med CPH:DOXs hovedsponsor, Normann Copenhagen, og bød bl.a. på en VR-biograf, to interaktive udstillinger og en kunstudstilling med titlen ’Welcome Too Late’ kurateret af Toke Lykkeberg – alt med gratis indgang i festivalens elleve dage. Foruden naturligvis Københavns første sofabiograf, Social Cinema, præsenteret i samarbejde med Normann Copenhagen, Everydays workshop og talk-room Blue Room, en fem-dages konference arrangeret i samarbejde med Documentary Campus (med bl.a. Oscar-vinderen Ezra Edelman), pop-up på Frederik Bille Brahes nye restaurant Apollo, samt et væld af yderst velbesøgte fester, koncerter og alternative events.

Film om Syrien blev publikumsfavoritter og prismodtagere

Blandt CPH:DOXs internationale konkurrencer løb hele tre film om Syrien spektakulært med sejren i de store konkurrencer. DOX:AWARD-vinderen blev den delvist danske producerede film ’De sidste mænd i Aleppo’, der også blev årets mest sete film, mens det stærke portræt ’Radio Kobanï’ løb med prisen for bedste journalistiske film, F:ACT Award. Endelig vandt Raqqa Is Being Slaughtered Silently-portrættet af den Oscar-nominerede instruktør Matthew Heineman, City of Ghosts, Politikens Publikumspris – filmen indtager også pladsen for den tiende mest sete film på festivalen.

Blandt de 10 mest sete film på festivalen er også tre danske film at finde: ‘The John Dalli Mystery’ af Jeppe Rønde stryger ind på en sjetteplads, ‘…når du kigger væk’ af Phie Ambo følger efter på en syvendeplads og endelig er ‘The Unforgiven’ af Lars Feldballe den niende mest sete film på festivalen. Publikum har også taget overordentlig godt imod CPH:DOXs nye børneprogram – den franske børnefilm ‘Swagger’ blev den tredjemest sete film på festivalen, kun overhalet af det færøske drama ‘The Island & The Whales’.

CPH:DOX – en international branchebegivenhed

Men CPH:DOX er ikke blot en massiv publikumssucces. CPH:DOX har i løbet af sine første fjorten år udviklet sig fra at være en lokal filmfestival til i dag at være en af de største og mest nytænkende dokumentarfestivaler i verden. Med især finansieringsplatformen CPH:FORUM har CPH:DOX sat sig på en væsentlig del af det internationale branchemarked. I 2017 deltog ikke færre end 1784 delegerede internationale og nationale branchegæster, heraf godt 300 journalister, hvilket er et spring på godt 20% fra de 1499 branchegæster som gæstede festivalen i 2015.

Det strategiske dato-skift til marts gav CPH:DOX mulighed for at indgå nye partnerskaber omkring tre store internationale aktiviteter, som blev bragt til København for første gang, og som har støttet op om de kreative vækstlag i København. I samarbejde med filmfestival-giganterne Berlinale og Rotterdam Int’l Film Festival søsatte CPH:DOX projektet Propellor, der er blevet sat i verden for at gentænke filmindustrien og skabe nye forretningsmodeller særligt for filmens distribution.

2017 var også året hvor Britdoc Foundation afholdt deres store live-event af det globale Good Pitch program i samarbejde med og under CPH:DOX, som også bliver en fremadrettet løftestang for CPH:DOXs videre arbejde med at opdyrke et frugtbart landskab af fonde og organisationer i Danmark og Norden med en dedikeret interesse i dokumentarfilmens forandringspotentiale. Endelig valgte den internationale organisation Documentary Campus at samarbejde med CPH:DOX om den 5 dage lange branche-konference CPH:CONFERENCE, der blev afholdt under festivalen, som bl.a. havde besøg af den Oscar-vindende instruktør Ezra Edelman.

 

Top 10 over de mest sete film på CPH:DOX 2017

  1. Last Men In Aleppo
  2. The Islands & The Whales
  3. Swagger
  4. Voyage of Time
  5. DRIB
  6. The John Dalli Mystery
  7. …når du kigger væk
  8. Citizen Jane
  9. The Unforgiven
  10. City of Ghosts

 

Publikumstal på CPH:DOX

  • 2017: 97.500
  • 2015: 91.400
  • 2014: 83.900  
  • 2013: 70.100
  • 2012: 51.800
  • 2011: 47.300
  • 2010: 45.400
  • 2009: 37.738
  • 2008: 33.093
  • 2007: 25.867
  • 2006: 24.100
  • 2005: 20.178
  • 2004: 16.500
  • 2003: 11.706