Med hele 110.500 deltagere på årets festival har CPH:DOX igen sat publikumsrekord og er for første gang nået over den magiske grænse på 100.000. Dokumentarfilmfestivalen hører i dag til blandt verdens største og mest anerkendte inden for sit felt.

Sidste år flyttede dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX fra november til sine nye datoer i foråret for at få mere plads til udvikle sig i det internationale festival-landskab. Den rigtige beslutning på det rigtige tidspunkt, hvilket afspejles i at festivalen i 2018 har slået ny publikumsrekord med hele 110.500 besøgende – omtrent 10 gange så mange som da festivalen startede i 2003. Heraf er hele 13.500 børn og unge, der deltog i festivalens skole- og gymnasievisninger. Ligesom tidligere udgøres en mindre del af tallet af online visninger: i år nåede 10.369 at se festivalens 5 film, der i samarbejde med Politiken blev gjort tilgængelige online i 48 timer i umiddelbar forlængelse af festivalens sidste dag. Årets samlede tal markerer en fremgang på 13.000 sammenlignet med sidste år.

Med sine nye datoer i marts og sit festivalcentrum på Kunsthal Charlottenborg har CPH:DOX i år cementeret sin status som en af verdens førende dokumentarfilmfestivaler for både publikum og branche. Festivalen tiltrak over 1900 internationale filmskabere og branchegæster til et program på over 200 nye film, hvoraf over 100 fejrede deres premiere på CPH:DOX.

Med over 100 filmvisninger i 30 kommuner over hele landet er CPH:DOX desuden blevet en landsdækkende kulturbegivenhed. Festivalens nye koncept DOX:DIREKTE indbød biblioteker og kulturhuse over hele landet til at tage del i tre simultanvisninger af helt nye dokumentarfilm fulgt af live-transmitteret debat. DOX:DIREKTE blev en stor publikumssucces, hvilket understreges af, at alle de tre film, der blev vist på denne måde, landede i årets Top 10 over mest sete film.

Det gælder bl.a. den mest populære film overhovedet i år, danske Nitesh Anjaans film ‘Dreaming Murakami’. I det hele taget er danske dokumentarfilm meget populære. Halvdelen af årets Top 10 udgøres således af film med et dansk produktionsselskab bag sig, heriblandt vinderen af Politikens Publikumspris, Katrine Philps ‘False Confessions’, og Emil Næsby Hansens debutfilm ‘Skjold & Isabel’, der blev et overraskende stort publikumshit, ikke mindst takket være en række fantastisk flotte anmeldelser. Også vinderen af hovedprisen Dox:Award, svenske Marcus Lindeens ‘The Raft’, der kommer i dansk biografdistribution til september, fik en flot start ved akkurat at klemme sig ind på årets Top 10.

De danske film formåede generelt både at begejstre publikum og kritikere. At dansk dokumentarfilm fortsat står stærkt i det internationale landskab blev desuden understreget, da årets priser blev uddelt. Lasse Lau modtog således Nordic:Dox-prisen for sin Grønlandsfilm ‘Lykkelænder’, Politikens Publikumspris gik til ‘False Confessions’ og en række danske film fik hædrende omtale af juryerne. Hovedprisen gik til den svenske film ‘The Raft’, som også var en co-produktion med Danmark – samt Tyskland og USA.

Gæstestjerner og fremtidens samfund til debat

Blandt de absolutte højdepunkter i årets program var London-gruppen The xx, der havde valgt film til et program lavet særligt til festivalen og som åbnede festivalens første weekend med en stor fest på Kunsthal Charlottenborg. Også superstjernen M.I.A. lagde vejen forbi festivalen med en ny film og en live talk, ligesom også bestsellerforfatteren Jonathan Safran Foer besøgte festivalen med filmen ‘Eating Animals’, baseret på hans bog ‘Om at spise dyr’.

Den politiske side af CPH:DOX’ motto om at være den bedste festival i og for verden manifesterede sig samtidig gennem det nye initiativ CPH:Meetings, som gennem film og debat i bl.a. Nørrebrohallen satte fokus på samfundet og på emner som integration, radikalisering og kønsroller. Festivalens åbningsgalla på det Kongelige Teater stod i #metoo-bevægelsens tegn – et spor, som også en lang række kønspolitiske film i årets program, samt ikke mindst et par stærke live-arrangementer med den svenske musiker Jenny Wilson, fortsatte i.

Det vigtigste nye tiltag på årets CPH:DOX var film- og debatprogrammet JUSTICE, der satte fokus på retsstaten og de basale frihedsrettigheder og institutioner, der i stigende grad er under pres. Temaet vakte genklang hos både presse og publikum, hvilket understreges af at hele to af Justice-filmene – programmets åbningsfilm ‘Pre-Crime’ og publikumsprisvinderen ‘False Confessions’ – endte på publikums Top 10. Det er festivalens ambition at fortsætte med og ekspandere Justice-programmet i 2019.

Årets festival satte desuden fokus på FNs sytten mål for verden frem mod år 2030 med film, talks og arrangementer i temaet Verden 2030. Sidst, men ikke mindst har CPH:DOX i år fortsat med at udvikle sit store fokus på videnskab i sektionen CPH:Science, med ambitioner om at blive verdens førende i feltet mellem forskning og filmisk formidling.

CPH:DOX samler den internationale filmbranche i København

CPH:DOX er ikke blot en massiv publikumssucces, men også en international branchebegivenhed, der i år tiltrak 1914 delegerede branchegæster, herunder 273 journalister.

Det veletablerede finansieringsforum CPH:FORUM tiltrækker producenter, instruktører og finansiører fra hele verden til pitch af over 30 nye danske og internationale filmprojekter, der søger finansiering til at blive realiseret. Parallelt med festivalen samler CPH:MARKET distributører og producenter om køb og salg af nye film.

Den fem dage lange CPH:CONFERENCE præsenterede fem selvstændige dagsprogrammer med fokus på blandt andet videnskab, nye medier og kunst, hvor man blandt andet kunne møde Netflix’ direktør for dokumentarfilm, Benjamin Cotner, og den indiske Nobelprisvinder Suguta Mitra, samt en lang række andre højtprofilerede gæstetalere og eksperter.

CPH:DOX satte desuden stort fokus på nye og interaktive formater på Kunsthal Charlottenborg med en virtual reality-biograf og interaktive installationer, samt med udstillingen #Whatif, der fortsat kan opleves på Kunsthal Charlottenborg frem til 20. maj.

 

Nøgletal 2018

210 film (237 film inklusive kortfilm). 1914 akkrediterede branchegæster. 273 akkrediterede journalister

Top 10 over de mest sete film i 2018

1. Dreaming Murakami
2. Matangi / Maya / M.I.A.
3. Eating Animals
4. Den nat vi faldt
5. Skjold & Isabel
6. Exit
7. Pre-Crime
8. False Confessions
9. The Work
10. The Raft

Fakta: Publikumstal på CPH:DOX

2018: 110.500
2017: 97.500
2015: 91.400
2014: 83.900
2013: 70.100
2012: 51.800
2011: 47.300
2010: 45.400
2009: 37.738
2008: 33.093
2007: 25.867
2006: 24.100
2005: 20.178
2004: 16.500
2003: 11.706

Tusinde tak for i år – vi ses 20. til 31. marts 2019!