En aften kurateret af Bat for Lashes, fest med Olof Dreijer fra The Knife og spritnye, stærke dokumentarfilm om PJ Harvey, Aurora og Michael Jackson er blandt højdepunkterne i dette års musikprogram på CPH:DOX.

Se hele line-uppet af koncerter og film nederst.

Mellem den 20. og 31. marts indtager dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX landets biografer, gallerier og ikke mindst spillesteder med 11 dages dokumentarfilm, kunst, debatter, talks, events – og musik.

Det fulde program offentliggøres 1. marts, men allerede i dag er festivalen klar med musikprogrammet 2019, der både tæller 18 musikfilm i serien SOUND & VISION og 23 koncerter i den kuraterede koncertrække AUDIO:VISUALS, hvor film og visuel kunst møder live-koncerter med danske stjerneskud og internationale ikoner.

I samarbejde med Normann Copenhagen fejrer CPH:DOX offentliggørelsen i aften (fredag den 15. februar) i Empire Bio med en visning af den nye PJ Harvey-film ‘A Dog Called Money’ og efterfest på RUDO. Den ene sal er komplet udsolgt, men der er netop åbnet for endnu en visning kl. 22.

Bat For Lashes kuraterer særlig aften

En af årets kuraterede aftener på CPH:DOX byder på film, talk og dj-set sammensat af – og i selskab med – en af den alternative pops heltinder. Britisk-pakistanske Natasha Khan, der blev kendt under navnet Bat For Lashes for 13 år siden, står bag fire succesfulde album og er blevet sammenlignet med navne som Kate Bush og Björk. Under CPH:DOX har hun skræddersyet en særlig aften på Bremen Teater, hvor hun giver en modereret talk og præsenterer uddrag fra filmklassikere som ‘Night of The Hunter’ og ‘Troldmanden fra Oz’ samt fra nyere kultfilm som ‘A Girl Walks Home Alone At Night’ og ‘Mandy’, der har inspireret hendes kommende roadtrip-tematiske album.

Natasha Kahn udtaler: “I’m excited to explore some of my favourite moments in cinema, themes that cover the hero’s journey, surrealism and phenomena in film, and the relationship between music and visual art. I’m looking forward to also sharing some new film work and talking about my journey in to directing.”

Efter arrangementet vil Bat For Lashes stå bag dj-pulten til efterfest i Bremens foyer med Natbar.

Internationale ikoner & danske stjerneskud

Den svenske elektro-pioner Olof Dreijer fra The Knife gæster også festivalen med dj-set og talk til en spektakulær åbningsfest på Kunsthal Charlottenborg. Her lægger Dreijer ud med en talk om feminisme, queerness og den politiske situation i Europa anno 2019, hvorefter han overtager dj-pulten med et af sine kalejdoskopiske dj-sets, der modigt blander genrer fra hele verden.

Et andet af de mange højdepunkter i koncertprogrammet AUDIO:VISUALS, er også filmen ‘ZONA / 3OHA’, der vises i samarbejde med Boiler Rooms filmplatform 4:3. Filmen undersøger ungdomskulturen i nutidens Rusland gennem interviews med modedesignere, gaderappere, kunstnere og kulturaktører, og efter filmen er der blandt andet koncert med artisterne bag soundtracket, singer-songwriter og cellist Lucinda Chua og komponist Alex Epton.

Programmet byder desuden på audiovisuelle koncerter med en række velkendte danskere. Den elektroniske musiker Bjørn Svin har flere gange samarbejdet med multimediekunstner Carl Emil Carlsen om at skabe innovative og ekspressive værker, hvor elektronisk musik fusioneres med abstrakte visuals, og under CPH:DOX er de – som duoen Silicium – klar til at uropføre deres nyeste projekt. Også den danske sangskriver og musiker Bisse besøger festivalen i forbindelse med filmen ‘GadeJørgen’ om den aarhusianske gademusikant af samme navn, der ligeledes giver koncert til filmvisningen.

Øvrige koncerter tæller blandt andet Invisible Hands med Adam Bishop og hans tre unge, egyptiske musikere, ambient-komponisten Roger Eno og den sofistikerede Nick Drake-inkarnation Hjalte Ross. Derudover gæster den danske komettrio CHINAH festivalen, hvor de vil fremføre deres nyeste album ‘Anyone’ visualiseret af en dansk instruktør-trio.

Nye musikfilm om alt fra Thomas Buttenschøn til Michael Jackson

Filmsektionen SOUND & VISION er dedikeret til årets bedste musikfilm. I år præsenterer programmet blandt andet dokumentarfilmen ‘Doin’ My Drugs’ om danske Thomas Buttenschøns rørende arbejde med AIDS i Zambia. Også legendariske navne som Johnny Cash, New Order, Beth Gibbons fra Portishead, Leonard Cohen og Suede er alle aktuelle i nye film på festivalen til marts.

Helt eksklusivt kan CPH:DOX også præsentere forpremieren på den medieombruste dokumentarfilm ‘Leaving Neverland’ om Michael Jacksons påståede sexmisbrug af unge drenge med besøg af filmens instruktør Dan Reed, der vil være til stede for at svare på spørgsmål fra publikum. Visningen finder sted allerede den 7. marts, som nedtælling til årets festival.

CPH:DOX 2019 finder sted fra 20. til 31. marts i København. Det fulde festivalprogram offentliggøres 1. marts.

Koncerterne i AUDIO:VISUALS er sat i salg, mens billetsalget til musikfilmene i SOUND & VISION starter 1. marts. Se det fulde line-up herunder.

 

AUDIO:VISUALS 2019 (koncerter)

This Is Not This Heat (UK), 5+6/3, ALICE

Omar Souleyman (SYR) 9/3, Den Grå Hal

Fleurie vs. Mina Paasche (US) 20/3 Hotel Cecil

ML Buch + support: GEL (DK) 20/3, ALICE

Roger Eno (UK) 21/3, Musikcaféen

Eivør (FO) 21/3, Bremen Teater

An Evening With Animal Collective & Coral Morphologic (US) 22/3, Aveny-T

An Evening With Bat For Lashes (UK) 23/3, Bremen Teater

Chelou (UK) 23/3, Musikcaféen

GAS (DE) + support: Yuri (DK) 23/3, Aveny-T

Hjalte Ross + support: Bona Fide (DK) 23/3, Loppen

Blue Note Records: Beyond the Notes: Film + Koncert (DK) 23/3, Charlottenborg

Fribytterdrømme (DK) 24/3, Aveny-T

The Invisible Hands: Film + koncert (EG/US) 25/3, ALICE

CPH:DOX & Boiler Room 4:3: ZONA / 3OHA + Alex Epton (US) & Lucinda Chua (UK) 28/3, Aveny-T

Chinah vs. exner.kaldan.jansson: ‘Anyone’ (DK) 29/3, VEGA

Tunde Adebimpe (TV on the Radio) performing ‘A Warm Weather Ghost’ (US) 29/3, AVENY-T

Silicum: ‘Primordial’ (Bjørn Svin vs. Carl Emil Carlsen) (DK) 30/3, Charlottenborg

Josiah Konder + First Flush (DK) 30/3, ALICE

Alex Zhang Hungtai (RC) vs. Lau Lindqvist (DK) 30/3, Hotel Cecil

Datarock (NO) 31/3, Hotel Cecil

The Black Nothing vs. Jeppe Lange (DK) 31/3, Mezzaninen, Charlottenborg

GadeJørgen: Film + Bisse koncert (DK) 31/3, Aveny-T

 

 

SOUND & VISION 2019 (musikfilm)

The Gift: The Journey of Johnny Cash (Thom Timmy)

Med den berømte optræden fra Folsom Prison som omdrejningspunkt får vi et ærligt billede af præriehistoriens største musiker og de turbulente landevejsrejser der farvede hans liv.

Suede: The Insatiable Ones (Mike Christie)

Fra britpop til breakup: ’Suedes’ vilde rutschebane-karriere over svimlende opture og hjerteskærende nedturer.

Marianne & Leonard: Words of Love (Nick Broomfield)

Leonard Cohen og hans norske muse i en romantisk film om det mytiske kærlighedsforhold, der blev til sange som ‘Bird on a Wire’.

Blue Note Records: Beyond the Notes (Sophie Huber)

Jazzet coolness møder nutidens selvbevidste, sorte musikscene i en film om det visionære pladeselskab bag de legendariske covers.

PJ Harvey: A Dog Called Money (Seamus Murphy)

PJ Harveys cinematiske dagbog fra den rejse gennem tre konfliktzoner, der blev til de gnistrende sange på hendes nyeste album.

Fribytterdrømmen (Søren Frederiksen)

Vennerne bag Danmarks bedste liveband (ifølge dem selv!) går i fantomfart fra Udkantsdanmark til Roskilde Festival.

Rudeboy: The Story of Trojan Records (Nicolas Jack Davies)

Tag med til party i 70’ernes England, hvor to ungdomskulturer mødtes i et anti-racistisk rabalder af reggae, ska og punk.

Indus Blues (Jawad Sharif)

En musikalsk rejse til lyden af melodierne fra Pakistans dybe fortid, som er det eneste fælles sprog langs Indus-floden.

The Heart Is a Drum (Jacob Frössén)

Den forliste kærlighedshistorie bag motorik-beatet, der gennem NEU! fik indflydelse på Joy Division, Iggy Pop og David Bowie.

Once Aurora (Stian Servoss & Benjamin Langeland)

Få et indblik i Auroras forunderlige verden, mens hun kæmper med at lave den svære 2’er og at holde gejsten på sin lange verdensturné.

New Order: Decades (Mike Christie)

’Blue Monday’ er lagt på hylden, når New Order gentænker hele deres karriere i et banebrydende visuelt koncert-eksperiment på Manchester Festival.

Henryk Górecki: Symphony No. 3 (feat. Beth Gibbons) (Michał Merczyński)

Se Portishead-sangerinden Beth Gibbons fremføre sit første nye soloalbum i 17 år – med et stort polsk orkester i ryggen.

Leaving Neverland (Dan Reed)

Kan man nogensinde lytte til Michael Jacksons musik på samme måde igen efter denne afslørende dokumentar om sex-misbrug?

Doin’ my Drugs (Tyler Q Rosen)

Thomas Buttenschøn blev født med HIV. Nu tager han til Zambia på oplysnings-tour for at udbrede kendskabet til den livsgivende medicin.

The Men’s Room (Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen)

Et herligt norsk mandekor gør sig klar til varme op for Black Sabbath – og til at synge sidste vers for deres dirigent.

The Revenge of the Diva (Emelie Jönsson & Gustav Ahlgren)

En aldrende svensk operadiva sætter alt ind på sit comeback, i en varm og vanvittigt morsom film i tre akter om berømmelsen og dens bagside.

Everybody in the Place (Jeremy Deller)

Acid house-kulturen i 90’ernes England genlæst som politisk og kulturel prisme, i en performativ filmforelæsning af kunstneren Jeremy Deller.

Berlin Bouncer (David Dietl)

Berlins vilde natteliv er vævet sammen med byens turbulente historie, fortalt her af tre af dens karismatiske dørmand.

 

‘Ingen Dykker Uden Åbne Øjne’ – premierearrangement med koncert og filmvisning

Lydkollektivet NEWCLEAR og filminstruktøren Anders Morre Pedersen har sammen skabt dette audiovisuelle værk, som har premiere på CPH DOX i KU.BE på Frederiksberg. 

‘Ingen Dykker Uden Åbne Øjne’ er en audiovisuel abstraktion over døden, som tager sit udgangspunkt i fortælling om livet; om to unge menneskers tanker omkring døden, efterlivet og reinkarnation sat i scene på en køretur gennem Vestjylland.
Med Vesterhavet og det vestjyske landskab som scene udfoldes fortællingen. Naturscenariet blandes med dokumentarisk arkivmateriale af det tibetanske begravelsesritual Sky Burial og MR-scanninger iscenesat med musikalske kompositioner, sang og manipulerede reallyde.Værket er en undersøgelse af hvordan man kan skabe film, hvor fortællingen primært bæres af lyden, mens billederne skaber et rum for beskueren at befinde sig i, mens der reflekteres over døden og vores måde at tale om den.

Tid og sted: 23. marts kl 20:00, KU.BE, Dirch Passers Allé 4, 2000 Frederiksberg