Fiction for Real præsenterer 11 nye spillefilm, der gennem fiktionen rækker ind i virkeligheden omkring os. Filmene indledes og diskuteres af en række danske kunstnere og forfattere – mød bla. Carsten Jensen, Morten Pape, Simi Jan, Thomas Blachman og Ane Cortzen

Dokumentaren har en særlig forpligtelse på virkeligheden, men fiktionen henter også en god del grundstof samme sted og har sine  egne muligheder for at stille spørgsmål til verden omkring os. Og lige dér, hvor fiktionen kaster sit kunstneriske blik på aktuelle problemer, sociale konstruktioner og psykologiske processer, får vi nye, spændende billeder af verden.

De billeder bliver fra i år en del af CPH:DOX. Med programserien Fiction for Real inviterer festivalen fiktionsfilmen indenfor og præsenterer 11 nye spillefilm, der hver på deres vis rækker ud over fiktionen for at fortælle os noget, om virkeligheden.

For at understrege skæringspunktet mellem kunst og virkelighed bliver filmvisningerne fulgt op af samtaler mellem filmens instruktør og en dansk forfatter/kunstner om fælles temaer og interesser.

Krig, science fiction og surrealisme

Programmet kommer vidt omkring. Kendte dokumentarister som Soudade Kaadan, Ognjen Glavonic og Matthew Heineman kommer til København med deres første spillefilm, der alle er personlige beretninger om krig i Syrien og Serbien og for Heinemans vedkommende om krigsreporteren Marie Colvin. Hans film ‘A Private War’ er en faktuel skildring af Colvins frygtløse liv, og mens hovedpersonen skildres af Hollywoodstjernen Rosamund Pike, spilles bipersonerne af overlevende fra de konflikter i verdens brændpunkter, Colvin dækkede. Matthew Heineman vil efter filmen tale med TV 2-journalist og forfatter Simi Jan om modet, motivationen og modstanden, udsendte journalister møder.

Andre film søger til en nær fremtid for at spejle bekymringen for vores nutid. Det gælder brasilianske ‘Divine Love’ og franske ‘Jessica Forever’, der begge kommer til CPH:DOX med masser af roser fra den netop overståede filmfestival i Berlin. Og det gælder en af årets mest imødesete danske debutfilm, Ulaa Salims ‘Danmarks sønner’. Salims film udspiller sig i morgendagens mulige Danmark, i et valgår, hvor et ekstremt højrefløjsparti står til en jordskredssejr, og hvor den stadig skarpere polarisering mellem ‘dem’ og ‘os’ får fatale konsekvenser. Instruktøren vil efter filmen tale med forfatter Morten Pape om deres fælles baggrund og om kunstens italesættelse af en politisk virkelighed.

Og så er der film, som søger ind i fiktionen selv for at afdække nye sandheder. Som svenske Johannes Nyholms surrealistiske ‘Koko-di Koko-da’, der med Peter Belli i en af hovedrollerne blander slapstick, animation og psykologisk horror i en historie om sorgbearbejdelse. Eller monumentet ‘La Flor’, der på sin vis indrammer hele serien og gennem seks historier og en spilletid på 14 timer vokser til en film om at skabe og se film. Om skuespillets kunst og fiktionens forunderlige muligheder.

Film og gæster i serien

Danmarks sønner. Instr.: Ulaa Salim, Danmark 2019.

Efter visningen 22/3 taler instruktør Ulaa Salim og forfatter Morten Pape om deres fælles baggrund og referencer, og om at skildre en politisk virkelighed gennem kunsten. Moderator: Ane Cortzen.

Billetter kan købes her.

 

The Day I Lost My Shadow. Instr.: Soudade Kaadan, Syrien 2018

Efter visningen 24/3 taler instruktør Soudade Kaadan og forfatter og politisk rådgiver Jakob Sheikh om livet i Syrien i dag for civilbefolkningen. Moderator: Ane Cortzen.

Billetter kan købes her.

 

Divine Love. Instr.: Gabriel Mascaro, Brasilien 2019

Visningen 31/3 introduceres af sognepræst og forfatter Flemming Pless

Billetter købes her.

 

Jessica Forever. Instr.: Caroline Poggi, Jonathan Vinel, Frankrig 2018

Visningen 25/3 introduceres af forfatter og kunstner Esben Weile Kjær

Billetter kan købes her.

 

Koko-di Koko-da. Instr.: Johannes Nyholm, Sverige 2019

Efter visningen 22/3 taler instruktør Johannes Nyholm og skuespiller Peter Belli med forfatter og sorgforsker Mai-Britt Guldin om at arbejde kunstnerisk med sorg. Moderator: Ane Cortzen

Billetter kan købes her.

 

La Flor. Instr.: Mariano Llinás, Argentina 2018

Filmen vises over tre dage fra 22-24/3

Billetter til ‘La Flor’ part 1 22/3 kan købes her.

Billetter til ‘La Flor’ part 2 23/3 kan købes her.

Billetter til ‘La Flor’ part 3 24/3 kan købes her.

 

The Load. Instr.: Ognjen Glavonic, Serbien 2018

Efter visningen 28/3 taler instruktør Ognjen Glavonic med forfatter Carsten Jensen om den serbiske selvforståelse og arven efter krigen i Eks-Jugoslavien. Moderator: Steen Ramsgaard

Billetter kan købes her.

 

Nona. If They Soak Me, I’ll Burn Them. Instr.: Camila José Donoso, Chile 2019

Før visningen 27/3 er der verdenspremiere på Mathias Broes narrative musikvideo ‘the hOpening’ med musik af Lennart Ginman, Jeppe Gram og Maggie Björklund.

Billetter kan købes her.

 

A Private War. Instr.: Matthew Heineman, USA/UK 2018

Efter visningen 21/3 taler instruktør Matthew Heinemann forfatter med journalist og forfatter Simi Jan om Marie Colvin og om at rapportere fra verdens brændpunkter. Moderator: Ane Cortzen.

Billetter kan købes her.

 

The Tale. Instr.: Jennifer Fox, USA 2018

Efter visningen 23/3 taler instruktør Jennifer Fox den britiske instruktør Dan Reed, der i filmen ‘Leaving Neverland’ skildrer to drenges oplevelse af seksuelt overgreb fra Michael Jackson. Samtalen vil handle om kompleksiteten i overgreb mod børn, og den nødvendige proces med at sætte ord på dem. Moderator: Ane Cortzen.

Billetter kan købes her.

 

Vox Lux. Instr.: Brady Corbet, USA 2018

Visningen 25/3 introduceres af musiker Thomas Blachman i samtale med arkitekt og tv-vært Ane Cortzen.

Billetter kan købes her.