CPH:DOX offentliggør årets prisvindere 2019

For 16. gang blev vinderne af de seks internationale konkurrencer på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX kåret ved en prisuddeling, der fandt sted fredag aften på Kunsthal Charlottenborg i København. Festivalens hovedpris, DOX:AWARD, gik til ‘Ridge’ af svenske John Skoog, mens ‘Searching Eva’ af tyske Pia Hellenthal modtog en Special Mention.

Foruden DOX:AWARD uddelte festivalen priser i konkurrencerne: NORDIC:DOX, F:ACT AWARD, NEW:VISION, NEXT:WAVE og Politikens Publikumspris.

Vindere på CPH:DOX 2019

  • DOX:AWARD: ‘Ridge’ af John Skoog (Sverige)
  • NEW:VISION: ‘A Moon for My Father’ af Mania Akbari og Douglas White (Iran)
  • FACT:AWARD: ‘Dark Suns’ af Julien Elie (Canada)
  • NORDIC:DOX: ‘The Men’s Room’ af Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen (Norge)
  • NEXT:WAVE: ‘Kabul, City in the Wind’ af Aboozar Amini (Afghanistan, Holland, Japan, Tyskland)
  • Politikens Publikumspris: ‘Push’ af Fredrik Gertten (Sverige)
  • Eurimages Co-Production Development Award: ‘Four Brothers’ af Peter-Jan de Pue og Vincent Metzinger (Belgien, Tyskland)
  • DR Talentpris: ‘Hemmeligheder mellem kærester’ af Kathrine Skibsted, Andrine Moland og Caroline Salic (Danmark)

DOX:AWARD

Vinder: RIDGE (John Skoog, Sverige)
International premiere

Vinderen af DOX:AWARD 2019 blev ‘Ridge’ af svenske John Skoog – en smuk hybridfilm med den svenske sommer som hovedperson. Filmen havde international premiere på CPH:DOX, og er produceret af Erik Hemmendorff for Plattform Produktion.  

Om baggrunden for valget udtaler juryen:

“We would like to honor a film that takes formal virtuosity to new heights, yet never loses sight of the human experience. If Tarkovsky had played video games and was a Swedish farmer, this might be what his films would have looked like. Sculpting with time and space, this new director creates a unique field of experience for the audience, steering away from familiar dichotomies such as man versus machines, science versus nature, immigrant versus local. Instead this film creates a haunting environment where all of these elements are playfully activated, and the result approaches a uniquely jagged kind of sublime. The DOX: Award goes to Ridge by John Skoog.”

Den svenske sommer er den egentlige hovedperson i den gådefulde ‘Ridge’, hvor hvert eneste af de smukke og sanselige billeder synes at være beåndet af indre liv. Polske landarbejdere ankommer med færgen til Sverige for at arbejde på gårdene. Man fejrer de lange aftener, de unge har drukritualer i skoven, sommersolen kaster lange skygger og i tusmørket bliver alting levende. En enkelt kvinde er skuespiller, alle andre medvirker som sig selv. Et enestående billedværk mellem visuel kunst, abstrakt fiktion og dokumentarisk materialitet fra det nordlige Skåne, hvor instruktør og kunstner John Skoog selv er vokset op. Skoog har tidligere vist en række korte konceptuelle værker på CPH:DOX.

‘Ridge’ kan opleves en sidste gang på CPH:DOX mandag den 01/04 kl. 15.00 i Cinemateket.

 

Special Mention

SEARCHING EVA (Pia Hellenthal, Tyskland).
International premiere

Juryen gav desuden en Special Mention til Pia Hellenthals punkede og performative ‘Searching Eva’, der følger den 25-årige outsider-diva Eva i internettets tidsalder. Filmen havde international premiere på CPH:DOX.

Om filmen udtaler juryen:

“The jury would like to make a special mention for a film that takes an innovative approach to a profile of an artist. Its cinematographic language is very much in line with the artistic and life experience of a character who continuously searches for alternative approaches to everything, constantly detaching from common reference points and notions of stability. And so does the film, which adopts its own playful ethos, never falling into expectations for how this story, or this life, should be told. Above all, it’s a film of great risk, on screen and behind the camera, and we found that both commendable and compelling. The Special Mention goes to Searching Eva, by Pia Hellenthal.”

‘Searching Eva’ kan ses lørdag den 30/03 kl. 22.00 i Empire.

Juryen til DOX:AWARD 2019 bestod af den danske producer Katrin Pors, den amerikanske filmkritiker og kurator Eric Hynes, den syriske filmskaber Soudade Kaadan, den franske filmskaber Frédéric Tcheng samt spanske Paz Lázaro, der er kurator for Panorama-sektionen på Berlinale.

12 dokumentarfilm konkurrerede om festivalens internationale hovedpris DOX:AWARD og en præmie på 5.000€.

DOX:AWARD præsenteres i samarbejde med Danmarks Radio.

NEW:VISION AWARD

Vinder: A MOON FOR MY FATHER (Mania Akbari & Douglas White, Iran)
Verdenspremiere

Vinderen af NEW:VISION AWARD 2019 er iranske Mania Akbari og britiske Douglas Whites rå, performative videoværk ‘A Moon for My Father’, der havde verdenspremiere på CPH:DOX.

Om filmen udtaler juryen:

“‘A Moon For My Father’ is a complex and generous film about bodies. Bodies of work, bodies of politics and history – an extraordinary artist’s body as host of disease and transformation under pressure – and as the subsequent carrier and giver of life.  

Like a punch in the gut or a needle in the abdomen, this film demonstrates that as a viewer, the medium of moving images is far more than a retinal and cognitive experience, but one of strong affect and of somatic involvement of your very own body.”

Mania Akbaris egen krop er det primære medium og materiale i hendes og Douglas Whites rå og modige filmværk, som med en performativ og skulpturel materialitet dokumenterer – og reflekterer over – Akbaris oplevelse med brystkræft, og siden med graviditet. Akbari forbinder sin egen krop til Irans politiske historie, og undersøger begges traumer, mens hun gennemlever sit sygdomsforløb. Ånden og modet fejler dog intet, og det gør viljen til at give det ubeskrivelige en meningsfuld form heller ikke. Liv, død, censur, oprør og den kunstneriske proces – det abstrakte bliver konkret over for livets mulige ophør, og et nyt livs begyndelse.

‘A Moon for My Father’ kan ses mandag den 01/04 kl. 18.30 i Cinemateket.

Juryen til NEW:VISION AWARD bestod af den britiske kunstner Ed Atkins, den amerikanske kurator og producer Lauren Boyle og den danske kunstner og kritiker, Mathias Kryger.

De 15 nominerede korte og lange film i NEW:VISION AWARD 2019 præsenterer banebrydende eksperimenter i krydsfeltet mellem dokumentar og kunstnerisk refleksion.

F:ACT AWARD

Vinder: DARK SUNS (Julien Elie, Canada)
Europapremiere

Vinderen af F:ACT AWARD 2019 er canadiske Julien Elies ‘Dark Suns’, der går helt tæt på den epidemiske bølge af drab på kvinder i Mexico. Filmen havde Europapremiere på CPH:DOX.

Juryen udtaler:

“The F:ACT AWARD goes to a film that gives voice to people who have suffered unbearable losses and have been neglected and ignored and forgotten by their government and authorities. In fact, the film convincingly suggests that those very authorities are themselves deeply involved in the immense tragedy that has been quietly unfolding through more than 20 years. The filmmaker has invested almost as many years of his life and work to bring the story to us and he does it with a huge solidarity with his characters and with a patience that gives the audience a deep sense of the complexity of this tragedy. He does not seek easy answers but let one witness after the other take us deep into the heart of darkness. The F:ACT AWARD 2019 goes to DARK SUNS by director Julien Elie.”

‘Dark Suns’ er en undersøgende, mørk og atmosfærisk film om den epidemiske bølge af drab på kvinder i Mexico. Et fænomen med et komplekst net af årsager fra narkokriminalitet og trafficking til en misogyn kultur og seriemordere. Julien Elies sort/hvide film griber kompleksiteten an med en nærmest antropologisk grundighed, der gør stort indtryk – ikke mindst i mødet med de modige mennesker, der forsøger at gøre noget ved den. Imens danner der sig langsomt et mønster: volden går hele vejen til toppen i et korrupt system, hvor frygt og magt hænger tæt sammen.

‘Dark Suns’ vises en sidste gang søndag den 31/03 kl. 13.00 i Palads.

Special Mention

Vinder: MIDNIGHT FAMILY (Luke Lorentzen, Mexico, USA)
Europapremiere

Juryen gav også en special mention til Luke Lorentzens ‘Midnight Family’ – en gribende og galgenhumoristisk film om en familie, der driver et privat ambulancefirma i Mexico City.

Om filmen udtaler juryen:

“We are honored to present a special mention to a film, that is both shocking and moving at the same time. It takes us in high and bumpy speed through an urban jungle, were the crucial task of saving injured people are left to an untamed and ruthless competition that cost lives on a daily basis. The special mention goes to MIDNIGHT FAMILY by director Luke Lorentzen.”

Der bor ni millioner mennesker i Mexico City, og de skal deles om 45 ambulancer. En ny branche af private ambulancer er skudt op, og de kører om kap gennem de kaotiske gader for at nå først frem, når ulykken er ude. En af dem tilhører familien Ochoa. Med den 17-årige Juan bag rattet prøver de at redde liv og tjene lidt pesos på det, når ellers deres patienter overlever og vil betale for turen. Unge Luke Lorentzen formår med en enestående blanding af overblik og hensyn at fange selv dramaets mindste detaljer, der samler sig i en sensorisk undersøgelse af et systemisk kollaps i hele sin tragiske totalitet.

‘Midnight Family’ kan ses lørdag 30/03 kl. 20.00 i Empire og tirsdag den 02/04 kl. 21.00 i Gloria.

Juryen til F:ACT AWARD 2019 bestod af den ungarske filmskaber, manuskriptforfatter og producer Eszter Hajdu, den tunesiske producer Lynda Belkhiria og den danske filminstruktør Søren Steen Jespersen.

11 film var udtaget til F:ACT AWARD 2019, der er dedikeret til film i feltet mellem dokumentarisme og dybdegående journalistik.

F:ACT AWARD præsenteres i samarbejde med Dansk Journalistforbund og IMS, International Media Support.

NORDIC:DOX AWARD

Vinder: THE MEN’S ROOM (Petter Sommer & Jo Vemund Svendsen, Norge)
International premiere

Vinderen af NORDIC:DOX AWARD 2019 er ‘The Men’s Room’ af norske Petter Sommer og Jo Vemund Svendsen.‘The Men’s Room’ havde international premiere på CPH:DOX.

Om filmen udtaler juryen:

“We agreed unanimously on the winner. The NORDIC:DOX AWARD goes to a film that made us both laugh and cry. A tribute to friendship and male vulnerability. A film that powerfully conveys the basic human needs for belonging propelled by a clear cinematic vision and a big heart.The NORDIC:DOX AWARD goes to THE MEN’S ROOM directed by Petter Sommer and Jo Vermund Svendsen.”

Hver tirsdag samles 25 norske gutter i deres bedste alder på en bar i Oslo for at synge i kor og drikke øl. De har joket med, at de har lovet at synge til hinandens begravelser – og nu ser det ud til, at korets dirigent bliver den første til at blive sunget ud. Lægen har sagt, at han har få måneder tilbage. Der er omtrent lige så længe, mandskoret har før deres største gig til dato: et opvarmningsjob for Black Sabbath. ‘The Men’s Room’ er en film, der går lige i hjertet.

‘The Men’s Room’ kan ses tirsdag den 02/04 kl. 17.30 i Empire.

Special Mention

MATING (Lina Mannheimer, Sverige)
International premiere

Juryen gav også en special mention til Lina Mannheimers ‘Mating’, der havde international premiere på CPH:DOX.

Juryen udtaler:

“The special mention goes to a film that we felt could be best described by the word ‘sassy’. We looked it up to be sure we had the right definition and it felt perfect: lively, bold, and full of spirit; cheeky. It is a film that intimately portrays a modern day relationship between two young people that the director actually never met. It’s a fascinating exploration of contemporary gender dynamics with no filter and a great sense of humour. Our special mention goes to MATING by Lina Mannheimer.”

Naomi og Edwin siger ja til at medvirke i Lina Mannheimers film om identitet i den online-virkelighed, vi alle lever i. Men da de bliver kærester – og det gør de med det samme! – skifter det sociale eksperiment form. ‘Mating’ dokumenterer deres forhold gennem chattråde, Skype calls og sociale medier uden at Manneheimer nogensinde faktisk møder dem. Der udvikler sig en helt særlig fortrolighed mellem de to unge, hvis intime venskab overlever både kriser, konflikter og geografiske afstande.

‘Mating’ kan opleves mandag den 01/04 kl. 16.30 i Cinemateket.

Juryen til NORDIC:DOX AWARD bestod af programlægger for BFI, britiske Laure Bonville, den danske filminstruktør Andreas Koefoed og den brasilianske programlægger og international rådgiver for It’s All True Festival, Anna Glogowski.

De 13 nominerede til NORDIC:DOX AWARD repræsenterer de bedste dokumentarfilm fra de nordiske lande.

NEXT:WAVE AWARD

Vinder: KABUL, CITY IN THE WIND (Aboozar Amini, Afghanistan, Holland, Japan, Tyskland)
International premiere

Vinderen af NEXT:WAVE AWARD 2019 er afghanske Aboozar Aminis impressionistiske og poetiske ‘Kabul, City in the Wind’, der havde international premiere på årets CPH:DOX.

Juryen udtaler:

For us in the jury it’s been an immense pleasure to experience the incredible variety in the NEXT:WAVE category and we’ve been traveling around the world in the cinemas of Copenhagen. Our main award goes to a movie that took us to the heart of a hurt city that we’ve never experienced like this before. An impressive, artistic and breathtaking documentary that goes beyond war and death and is a deep, devastating and deeply moving portrait of life and characters which you won’t forget. This is only the debut feature of the director but it shows an incredible sense of artistic ambition and a brilliant, bold use of cinematography, editing and sound. A wonderful film that shows that hope will survive. The award for best film in the NEXT:WAVE category goes to KABUL, CITY IN THE WIND.

Man glemmer let, at livet altid fortsætter sin skæve gang selv de steder, hvor livet er hårdest. I Kabul kæmper den filosofiske buschauffør Abas en daglig kamp for at holde sin udslidte bus i live midt i trafikkens kaos. Et andet sted i den hærgede by må den unge Asfhin overtage faderrollen for sin yngre bror, da deres far går i eksil i Iran. Abas holder sine problemer på afstand med sange og en pibe hash. Brødrene gør hvad de kan for at holde sammen på hverdagen. I kontrast til de impressionistiske scener af byens kaos lader Aboozar Amini sine medvirkende tale direkte til kameraet – og til os.

‘Kabul, City in the Wind’ vises søndag den 31/03 kl. 14.15 i Dagmar og mandag den 01/04 kl. 21.15 i Gloria.

Special Mention

INLAND (Juan Palacios, Spanien)
Verdenspremiere

Spanske Juan Palacios’ ‘Inland’, der havde verdenspremiere på CPH:DOX, modtog desuden en Special Mention fra juryen.

Juryen udtaler:

“We’re giving the Special Mention to a film that feels like a prayer in the form of a film – shot with a meditative camera and an extraordinary textured soundscape. It’s both an intense and surprisingly funny journey into a village by a very sensitive film director who’s looking beyond the picture, beyond the eyes of the main characters to reveal their souls, their humanity, their passions. The filmmaker succeeds in telling a vulnerable, vivid and sprawling story about the challenging present of a group of farmers in a remote beautiful village. Our Special Mention goes to Meseta – INLAND!”

To unge piger leder efter Pokémons i de solbagte landskaber, mens to aldrende herrer spiller guitar og synger heroiske hymner til de lokale lastbilchauffører. Vi er i Spaniens vældige indre, og historierne spejler sig i hinanden i Juan Palacios’ små-surrealistiske fieldtrip fra det gamle rige. Men de magiske momenter udspringer af den excentriske lokale folklore, der er forankret i den tørre jord. Metoden afspejler motivet og veksler frit mellem poetisk observation og kunstneriske indgreb. Palacios ser sin film som et levende landkort. Men territoriet er grænseløst, som den tilstand, hans film sætter én i.

‘Inland’ kan ses mandag den 01/04 kl. 20.30 i Cinemateket.

Juryen til NEXT:WAVE 2019 bestod af den sudanesiske instruktør og producer Marwa Zein, den italienske kurator Nico Marzano og den danske lyddesigner Peter Albrechtsen.

15 korte og lange film fra unge spirende talenter var nomineret til NEXT:WAVE 2019.

NEXT:WAVE AWARD præsenteres i samarbejde med Normann Copenhagen.

POLITIKENS PUBLIKUMSPRIS

Vinder: PUSH (Fredrik Gertten, Sverige)
Verdenspremiere

Publikum har stemt på deres favorit blandt 10 nominerede film. Vinderen af Politikens Publikumspris og en kontantpræmie på 50.000 kr. blev ‘Push’ af svenske Fredrik Gertten – en hyperaktuel film om de skyhøje og stadig stigende huspriser rundt om i verden

Alle taler om det, men de færreste forstår det for alvor. Boligpriserne er eksploderet i verdens storbyer. Men det er lønniveauet ikke, og man kan i dag bruge næsten hele sin indkomst på et sted at bo, som man aldrig har tid til at være i, fordi man skal på arbejde for at betale huslejen. Hvad er der sket, og hvad kan der gøres? Leilani Farha arbejder for FN, og i ‘Push’ rejser hun rundt til verdens storbyer for at undersøge boligkrisens omfang og årsager. Det er rystende, hvad hun finder. Men i alliance med borgmestre fra Berlin til Barcelona opstår et nyt projekt, der kan vende udviklingen.

I år har CPH:DOX og Politiken valgt at hylde friheden i Politikens Publikumspris. De 10 nominerede film tager alle afsæt i frihed – personlig, kunstnerisk eller økonomisk.

‘Push’ kan fanges en sidste gang i biografen søndag den 31. marts kl. 20.00 i Empire of mandag den 01/04 kl. 21.30 i Grand Teatret.

Øvrige priser

Tidligere på festivalen er Eurimages Co-Production Development Award for bedste pitch samt DR Talentpris også blevet uddelt. Førstnævnte gik til Peter-Jan de Pue og Vincent Metzinger for ’Four Brothers’, mens talentprisen gik til ‘Hemmeligheder mellem kærester’ af Kathrine Skibsted, Andrine Moland og Caroline Salic.