Overskrifter

Stillingsopslag: Leder af CPH:FORUM

May 30th, 2018|Comments Off on Stillingsopslag: Leder af CPH:FORUM

Grænser for Europa?

May 4th, 2018|Comments Off on Grænser for Europa?

CPH:DOX når for første gang over 100.000 besøgende!

April 4th, 2018|Comments Off on CPH:DOX når for første gang over 100.000 besøgende!

Stream fem danske film fra CPH:DOX 2018 gratis i 48 timer!

March 26th, 2018|Comments Off on Stream fem danske film fra CPH:DOX 2018 gratis i 48 timer!

And the winner of the 2018 Eurimages Co-Production Award is…

March 23rd, 2018|Comments Off on And the winner of the 2018 Eurimages Co-Production Award is…

Seneste Nyheder

  • READ MORE
    Stillingsopslag: Leder af CPH:FORUM
    CPH:DOX søger en fast fuldtidsmedarbejder som leder af CPH:FORUM fra 1. september 2018. CPH:DOX’s internationale finansierings- og co-produktionsmarked CPH:FORUM er ét af de førende mødesteder for den danske- og internationale dokumentarfilmbranche. CPH:FORUM er vokset markant og er blevet anerkendt internationalt for en profil med fokus på nytænkning af genre og forretningsmodeller. Platformen fungerer dels som en direkte finansieringsplatform og et co-produktionsmarked, dels som et netværk, hvor internationale relationer udspringer fra og styrkes. Kvalificerede kandidater til stillingen skal kunne dokumentere erfaring med eller have indgående kendskab til film, dokumentar - og tv-branchen. Kandidaten skal endvidere have en bred viden om kulturliv med særlig indsigt i og viden om det nationale og internationale film- og produktionsmiljø. Stillingen er en fuldsstilling, hvis specifikke indhold defineres i tæt samarbejde med lederen af CPH:DOX’s Industry-afdeling. Arbejdsopgaver: * Strategisk udvikling, ledelse og planlægning af brancheplatformen CPH:FORUM samt relaterede markedsaktiviteter. * Opbygning, vedligeholde og varetagelse af kontakt med det danske og internationale film -og produktionsmiljø. * Medvirke til at udfolde de kunstneriske og kommercielle potentialer i udvalgte projekter. * Indgåelse af nye partnerskaber, samt varetagelse og servicering af eksisterende - såvel danske, som internationale. * Finansiering af brancheplatformen og relaterede aktiviteter. * Afrapportering og budgetstyring. * Planlægning og afvikling af CPH:FORUM samt relaterede markedsaktiviteter. * International PR og kommunikation. * Festivalrejser og netværksdannelse. Specifikke kvalifikationskrav: * Erfaring i finansiering, fundraising og afrapportering. * Et stort netværk af kontakter inden for film, dokumentar og tv- branchen i Danmark og internationalt. * Erfaring med strategi og udvikling. * Erfaring med at arrangere og afholde kulturelle events. * Gode organisatoriske, administrative og sociale kompetencer. * Være udadvendt, have gode kommunikationsfærdigheder og et åbent sind, der nemt kan tilpasse sig nye udfordringer. * Flydende i tale og skrift på engelsk. Ansættelsesvilkår og ansøgning: Stillingen ønskes besat med virkning fra den 1. september 2018. Løn efter aftale. Læs mere om CPH:FORUM her. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til CPH:DOX Deputy Director, Industry & Training, Katrine Kiilgaard på katrine@cphdox.dk. Ansøgningen skal være CPH:DOX i hænde senest mandag den 25. juni 2018 kl. 12:00 og sendes til: tinef@cphdox.dk og katrine@cphdox.dk
  • READ MORE
    Grænser for Europa?
    Nationalisme og globalisering i Europa Siden kommunismens spøgelse faldt sammen med Berlin-muren i 1989, har to andre spøgelser gjort deres entré i Europa: Globaliseringens og nationalismens. Fænomenerne hænger på kompleks vis sammen og danner modpoler i en social, økonomisk og politisk kamp, der danner grobund for nye bevægelser og ændrer politiske standpunkter. Med udgangspunkt i den krise, som EU’s vision om et liberalt, fælleseuropæisk projekt i disse år befinder sig i vil vi skabe åben, konstruktiv debat om retningen for EU: Er unionen et værn mod globaliseringen eller en aktiv del heraf? Skal EU trækkes i retning af et Nationernes Europa? Eller skal krisen tværtimod bruges som redskab til (gen)opfindelsen af en europæisk identitet - og er det overhovedet muligt? Det er spørgsmål som disse, vi her skaber offentlig debat om, gennem en lang række arrangementer, der bringer danske og internationale politikere, eksperter og tænkere i dialog med et bredt publikum. Ud over de mange offentlige arrangementer, indeholder projektet et stort undervisningstiltag, der inkluderer filmvisninger, debat og undervisningsmaterialer målrettet grundskole og gymnasier. Projektet er venligt støttet af Europa-Nævnet. EuroTrump Hollandske Geert Wilders har mere end håret til fælles med Donald Trump. Ligesom Trump har han tilsyneladende politiske superkræfter, og en evne til at splitte folk. Er den kontroversielle politiker en populistisk galning eller det europæiske demokratis frelser? Islamofob eller frihedskæmper? Og hvad driver ham egentlig? ‘EuroTrump’ er den første film, der spørger kritisk ind til, hvem mennesket, islamkritikeren, idolet, demagogen - og slet og ret fænomenet - Geert Wilders er bag facaden. Kun én ting er sikkert: Wilders er et symptom på et politisk opbrud langt ud over landets grænser. A Good Week for Democracy Det idylliske Almedalen på Gotland har siden 1968 været hjem for det svenske svar på Folkemødet. Her mødes tusindvis af politikere, pressefolk og ikke mindst PR-folk hver sommer for at diskutere, hvad der optager folket. Og for at blive set. For politik handler (også) om iscenesættelse, og vi er med både foran og bag kulissen i en skarp, morsom og indsigtsfuld film om det moderne demokratis tvivlsomme tilstand i en tid med nationalisme og fake news. For kameraet kigger videre når alle andre kigger væk, og får øje på både absurditeten i den perfekte overflade og på det ægte engagement hos de folkevalgte. Golden Dawn Girls ”Blod, ære, Gyldent Daggry!” Det højreekstreme parti Gyldent Daggry er Grækenlands tredjestørste, og partiet pryder sig med hårde slagord og fascistoide symboler, mens de træner våben og kæmper for et racerent Grækenland. Bag partiets ledende alfahanner står tre kvinder - en mor, en kone og en datter - der loyalt må træde i karakter i partiet, mens deres mænd er blevet fængslet efter mordet på den anti-fascistiske rapper, Pavloss Fyssas. 'Golden Dawn Girls' følger kvindernes indsats, mens den nysgerrigt undersøger, om disse kvinder mon kan være nøglen til bedre at forstå fascismens psykologi? The Other Side of Everything En af dørene i familien Turajlics lejlighed i Beograd har været lukket lige så længe nogen kan huske. I dag bor filmskaberen Milas mor, den tidligere professor og kloge politiker Srbijanka, stadig kun i den ene halvdel af sit rummelige hjem, som blev delt i to, da kommunisterne tog magten efter krigen i 1945. Gennem samtaler mellem mor, datter og familiens venner forvandles lejligheden til et mikrokosmos over Serbiens (og Europas) turbulente historie i en tid, hvor nationalismen på ny vinder frem i øst. Men hvad er der på den anden side af den lukkede dør? Vinder af hovedprisen på IDFA-festivalen i Amsterdam. The White World According to Daliborek Daliborek bor hos sin mor i en trist boligblok og arbejder på en bilfabrik. Og så er han nynazist og 40 år gammel. Et stolt medlem af den hvide race, men som har udsigt til en ordentlig overraskelse for enden af en tragikomisk og semi-surreel film, der starter i udkants-Tjekkiet og ender i Auschwitz. Daliborek lukker os nemlig helt ind i en kitschet underverden af (selv)had og ekstreme holdninger med rødder i et parallelsamfund på nettet, hvor radikaliserede europæere som han selv ikke har andet til fælles end deres had til resten af samfundet. Our New President Der er ingen tvivl om, hvem Rusland helst så vinde det amerikanske valg i 2016. Og der er heller ingen tvivl om, hvordan det gik. Men hvordan det gik til er en anden sag, som stadig deler vandene. 'Our New President' opruller Trumps valgsejr udelukkende gennem klip fra russisk propaganda. Absurditeten er knivskarpt doseret i Maxim Pozdorovkins virtuost klippede film, der balancerer mellem satire og indsigtsfuld, journalistisk analyse af det system af fake news og misinformation, som bragte hele verden en ny og komplet utilregnelig præsident. Central Airport THF Tempelhof var en grundsten i Hitlers planer. I dag er landingsbanerne omkring den nedlagte berlinerlufthavn en park med byhaver og liv. Men siden 2015 har lufthavnen også været et midlertidigt hjem for over 3000 asylansøgere. En af dem er den 18-årige syrer Ibrahim, og hans liv i det tyske limbo er kernen i Karim Aïnouz' rigt detaljerede og allestedsnærværende film fra den menneskelige undtagelsestilstand i et babylonisk mikrokosmos. Der er håb, varme og humor i Aïnouz' suverænt observerende film, som med en nærmest arkitektonisk sans for både de store linier og de mindste detaljer gør status over flygtningekrisen i Europa. Latifa: A Fighting Heart Latifa Ibn Ziaten mistede sin søn, der var soldat, i terror-angrebet i Toulouse i 2012. Et frygteligt tab og en uforståelig tragedie, som hun med overmenneskelig styrke har vendt mod ekstremismen og intolerancen selv. Forvandlingen fra sønderknust mor til aktivist og ildsjæl er historien om en kvinde, der mistede alt og som har rejst sig for at gøre en forskel. Gennem sine utallige og utrættelige dialogmøder med udsatte unge i de franske forstæder har hun sat racisme, integration og lighed på dagsordenen - og taget kampen op mod de hadefulde kræfter, som dem, der kostede hendes søn livet. Giants and the Morning After Tilbage i urtiden skabte jætterne de bjerge og dybe skove, der i dag omgiver lillebyen Ydre - det svenske svar på Twin Peaks, der ikke kunne have haft et mere rammende navn. Omringet af søer, tåge og tårnhøje grantræer i Sveriges mindste kommune, og med et indbyggertal på et par tusind, som den søde, idealistiske borgmester følger meget nøje. Affolkning og den store verdens mange problemer truer, så han står klar med gaver, hver gang et barn kommer til verden. Imens passer unge og gamle livets gang. Urmyter, fabler og hverdagsrealisme møder varm komik i en stemningsfuld fresco af en film om globaliseringens indtog i Europas udkanter. Recruiting for Jihad Radikale netværk tilbyder fællesskaber for frustrerede og vrede, unge mænd. En af dem er Ubaydullah Hussein, leder af den jihadistiske gruppe Profetens Ummah, der rekrutterer unge nordmænd til hellig krig og offentligt støtter terror uden at blinke. Filmholdet selv har været i juridisk modvind undervejs i de tre år, de fulgte den unge ekstremist, der aldrig selv kunne drømme om at forlade sit trygge Norge i profetens navn. For hvordan håndterer et frit samfund sine radikale modstandere uden at give køb på sine egne grundlæggende frihedsprincipper? En kontroversiel og højaktuel debatskaber af en film. Exit Hvordan bliver man ekstremist? Og hvordan slipper man ud af et lukket og voldeligt miljø igen med livet i behold? Den norske filmskaber Karen Winther har selv taget turen. Med sin fortid som højreekstremist opsøger hun andre afhoppere i USA, Tyskland og Danmark, hvor hun møder den tidligere venstrefløjsaktivist Søren Lerche. Jihadister, nynazister og voldelige autonome: Alle har de brudt med deres fortid og lever nu med konsekvenserne. ‘Exit’ er en undersøgende førstehåndsberetning om ekstremisme, radikalisering og den hårde exit, der efterlader de involverede med det samme spørgsmål: Hvorfor mig? A Mother Brings Her Son to be Shot Mange håbede at den bitre konflikt var fortid i Nordirland, hvor de stridende parter endelig indgik en fredsaftale i 2008. Men uroen ulmer blandt de lyssky, paramilitære undergrundsgrupper, som filmskaberen Sinéad O'Shea har brugt fem år på at arbejde sig ind på livet af. I midten af det hele en ufattelig historie om en desperat mor, hendes stofafhængige teenagesøn og en republikansk modstandsgruppe, der alle sammen bor dør om dør i Derry. En understrøm af vold og bitre minder truer i undergrunden i en uafrystelig film, der ikke for ingenting er executive produceret af Joshua Oppenheimer. Doel Der bor 26 mennesker i Doel, og de har ikke tænkt sig at flytte nogen steder. Heller ikke selvom alle andre har travlt med at fortælle dem, hvor håbløs deres elskede spøgelsesby er. Doel er klemt inde mellem en industrihavn og et atomkraftværk, og siden 1960'erne har regeringen villet jævne byen med jorden for at skaffe plads til en containerpark i globaliseringens navn. Alligevel giver de sidste indbyggere ikke op. Frederik Sølbergs stemningsrapport fra udkants-Europa er et portræt af en spøgelsesby og dens 26 stædige indbyggere, der forsøger at holde fast i drømmen om, at deres by er en by, og deres hjem er et hjem. Abel Ferrara's Piazza Vittorio Abel Ferrara er flyttet fra NYC til Rom, og hans nye film er en hyldest til det notoriske Piazza Vittorio. Et torv i midten af byen, som emigranter, prostituerede og lommetyve har kaldt for hjem siden tidernes morgen, men som er kendt for sin store tolerance og for at være en multikulturel smeltedigel midt i den italienske hovedsted. Med andre ord, den perfekte hjemmebane for Ferrara, hvis stil er lige så rock n' roll, kaotisk og åbensindet som stedet selv. Faces Places Hvis der fandtes en Nobelpris for niceness, ville den gå til Agnès Varda - men en æres-Oscar kan også gøre det. Den dybt charmerende 89-årige filmskaber har både fantasien og overskuddet i behold, og i sin nyeste film har hun allieret sig med den unge fotograf JR. Sammen tager de på roadtrip rundt i Frankrig for at møde folk, fotografere dem og klistre portrætterne op i kæmpeformat på husfacaderne, hvor folk bor. Et socialt eksperiment og et generøst projekt, som i en tid præget af splittelse og krise samler folk og giver håb. 'Faces Places' er en af årets mest elskede film. The Image You Missed Konflikten i Nordirland strakte sig fra slutningen af 1960'erne og 30 år frem, men var resultatet af århundreders bitter strid mellem katolikker og protestanter. Instruktørens nu afdøde far var selv filmskaber, og dokumenterede 'The Troubles' - en konflikt, som han personligt var involveret i. Hans rå og uforglemmlige optagelser af maskerede og bevæbnede IRA-medlemmer i Belfasts dunkle gader lægger deres billeder til Donel Foremans cinematiske brev til den far, der forsvandt ud af hans liv. En historisk, men højaktuel film om nationalisme, identitet og billedpolitik. Waiting for Barcelona Barcelonas labyrintiske gader er indbegrebet af romantisk storbyliv - bare ikke hvis man bor på dem. Og det gør 27-årige Mou, der forlod sit hjemland som 12-årig og siden har levet som hjemløs omkring Ramblaen. Men Mou er ikke bare 'streetwise', han er også populær og sine venners ven. En kærlighedsaffære med en spansk kvinde giver håb om et nyt liv - og en happy ending? - men fortiden og det mentale pres fra en umulig situation haler samtidig ind på hans ellers så positive ånd. En upbeat film om et af Europas usynlige liv, optaget i gadehøjde og i grafisk sort/hvid. Politisk og personligt i forholdet 1:1. Foreigners Out! Schlingensief's Container I år 2000 inviterer den tyske kunstner Christoph Schlingensief tolv asylansøgere til at deltage i et reality-show. Et show, der foregår i en container fuld af videokameraer midt i Wien og sendes live til internettet, hvor publikum kan stemme deltagerne ud af landet, én hver dag. Vinderen får lov at blive. Reaktionen er voldsom og øjeblikkelig: Journalister, aktivister, ekstremister og borgere fra begge sider stimler sammen på den propfyldte plads i en ophedet, kaotisk og på sin egen radikale måde dybt demokratiske reaktion på Schlingensiefs projekt - og på den højredrejning, han kritiserer, og som i dag er mainstream. The Cleaners Hvilket ansvar har Facebook, Google og YouTube for hvad der bliver postet på deres sider? Og hvilken magt har de til at forme den offentlige samtale gennem censur? To spørgsmål, der lige nu optager lovgivere og politikere, og som EU arbejder med på højtryk. Hvem er de mennesker, der faktisk gør rent på internettet? Mød fem filippinske 'content moderators' med det utaknemmelige job at støvsuge de sociale medier for (fra)stødende indhold, men som samtidig arbejder fuldtid i en juridisk og etisk gråzone mellem ytringsfrihed, censur og kommercielle interesser. 'The Cleaners' fører os med ind i internettets underverden, hvor debatten raser. Extinction Spørgsmålet om, hvor landegrænserne drages i de territorier, der tidligere hørte under Soviet, har vist sig at være en tidsindstillet bombe. 'Extinction' er en mørk meditation over national identitet og ulmende konflikter. Kolya er en ung mand fra Moldova med en erklæret loyalitet over for Transnistrien - et land, der ikke officielt eksisterer. Salomé Lamas' hypnotiske, sort/hvide billedværk følger ham ind i den skyggefulde zone mellem grænser og fortidens henfaldne monumenter. The Image You Missed Konflikten i Nordirland strakte sig fra slutningen af 1960'erne og 30 år frem, men var resultatet af århundreders bitter strid mellem katolikker og protestanter. Instruktørens nu afdøde far Arthur MacCaig var selv filmskaber, og dokumenterede 'The Troubles' - en konflikt, som han personligt var involveret i. Hans rå og uforglemmlige optagelser af maskerede og bevæbnede IRA-medlemmer i Belfasts dunkle gader lægger deres billeder til Donel Foremans essay om nationalisme, identitet og om at være søn af en fraværende far. En på én gang historisk og højaktuel film om nationalisme, identitet og om billeders rolle i begge dele. Børn og undervisning: Ahmads hår Ahmad og hans familie er flygtet fra Syrien, og Ahmad føler sig både hjemme og velkommen i Holland – selvom det er svært at huske, hvordan man spørger, om man må være med på hollandsk. Ahmad vil gerne give noget tilbage, og det bedste han har, er sit lange, krøllede hår. Det kan man sy en paryk af til syge børn, og derfor venter Ahmad tålmodigt på, at håret vokser sig langt nok til, at det kan klippes af og doneres væk. Filmen er en hjertevarm fortælling om en handlekraftig dreng, der er meget mere end sin status som flygtning, og som vil hjælpe andre, ligesom han selv er blevet hjulpet. Ferie på flygtningeøen Da Alvin bader med sin far i det græske øhav, finder han en lille, orange redningsvest. Alvin forstår, at den har tilhørt et barn, og det bliver startskuddet til 'Ferie på flygtningeøen', der nysgerrigt udforsker flygtningesituationen på Samos. På samme måde oplever vi i 'Hello Salaam' en flygtningelejr på naboøen Lesbos, hvor de to drenge Sil og Merlijn opdager, at man sagtens kan forstå hinanden, selvom man ikke taler samme sprog. Filmene udgør tilsammen en renhjertet rejse ind i flygtningekrisens smeltedigel af menneskeskæbner set fra et både umiddelbart og åbensindet børneperspektiv. Hello Salaam Da Alvin bader med sin far i det græske øhav, finder han en lille, orange redningsvest. Alvin forstår, at den har tilhørt et barn, og det bliver startskuddet til 'Ferie på flygtningeøen', der nysgerrigt udforsker flygtningesituationen på Samos. På samme måde oplever vi i 'Hello Salaam' en flygtningelejr på naboøen Lesbos, hvor de to drenge Sil og Merlijn opdager, at man sagtens kan forstå hinanden, selvom man ikke taler samme sprog. Filmene udgør tilsammen en renhjertet rejse ind i flygtningekrisens smeltedigel af menneskeskæbner set fra et både umiddelbart og åbensindet børneperspektiv. Falling Forward Alle elsker Maher. Den 20-årige syriske flygtning har skabt sig et nyt liv i den lille, norske by Løkken, langt fra krigen i sit hjemland, Syrien. Han taler norsk, går i skole, spiller trompet i byens orkester - eller gør i hvert fald sit bedste. Men Maher drømmer om friheden til at bevæge sig over landegrænser uden at være på flugt og en skønne dag at kunne flyve tilbage til Syrien som uddannet pilot. 'Falling Forward' er en film om at starte forfra i et nyt land, når krigens rædsler lurer i baghovedet, og kravene til at høre til er ekstra hårde. Også selvom Maher er ukuelig optimist. Flygtningene kommer Hvem vil du give asyl? Det er det spørgsmål, vi stiller sammen med Levende Menneskerettigheder, når vi inviterer indenfor til det interaktive dilemmaspil 'Flygtningene kommer'. Her er det en selv, der - via mobiltelefonen - får rollen som repræsentant for de danske myndigheder, når der skal træffes beslutninger i en asylproces. Vi møder vi Farhad, der er flygtet fra Iran. Hvor skal han bo? Hvad skal han lave? Hvad er hans asylmotiv? Mens vi oplever Farhads historie på det store lærred, får vi gennem spillet indsigt i flygtningekrisens vanskelige dilemmaer. Oplæg og debat: Populismen i Europa: En europæisk Trump? Debat i forbindelse med filmen ‘Eurotrump’. Deltagere: Stephen Morse & Nick Hampson (filmskabere) Kasper Tonsberg Schlie (DEO, Oplysningsforbundet Demokrati i Europa)   Demokrati og (selv)iscenesættelse på det svenske Folkemøde Debat i forbindelse med filmen ‘A Good Week for Democracy’. Deltagere: Cecilia Björk (journalist, filmskaber) Malin Schmidt (journalist, Føljeton) Lars Trier Mogensen (politisk kommentator, Føljeton) Niko Grünfeld (politiker, Alternativet)   Gyldent Daggry og den græske krise Debat i forbindelse med filmen ‘Golden Dawn Girls’. Deltagere: Mogens Pelt (lektor, Saxo Instituttet) Tom Kristensen (sociolog) Marie Rosenberg Rasmussen (tidl. Europa-korrespondent)   Nationalismen og Balkan i dag Debat i forbindelse med filmen ‘The Other Side of Everything’. Deltagere: Mila Turajlic (filmskaber) Zlatko Jovanovic (ph.d., historiker) Ismar Dedovic (ph.d og underviser i konflikten på Balkan) Torben Hede Hansen (redaktør, Magasinet rØST) Helga Molbæk-Steensig (DEO)   Europas hvide underklasse Oplæg i forbindelse med filmen ‘The White World According to Daliborek’: Oliver Stilling (journalist, Føljeton)   Fake News og den demokratiske dialog Debat i forbindelse med landsdækkende visning af ‘Our New President’. Deltagere: Maxim Pozdorovkin (filmskaber, forsker) Louise Roug Bokkenheuser (International Director, Huffington Post) Vincent Hendricks (Professor, CIBS) Noa Redington (tidl. særlig rådgiver for Helle Thorning-Schmidt) Tom Jensen (chefredaktør, Berlingske Tidende) Poul Madsen (chefredaktør, Ekstra-Bladet) Jeppe Juhl (chefredaktør, 24Nyt.dk) Christian Lindhardt (Indholdschef, DR Nyheder) Journalist Lene Johansen (journalist)   Flygtningekrisen i hjertet af Europa Debat i forbindelse med filmen ‘Central Airport THF’. Deltagere: Karim Aïnouz (filmskaber) Pamela Cohn (journalist, moderator)   Jihad: Radikalisering og det frie samfunds modsvar Debat i forbindelse med filmen ‘Recruiting for Jihad’. Deltagere: Ulrik Imtiaz Rolfsen & Adel Khan Farooq (filmskabere) Jacob Mchangama (journalist og forfatter til 'Danmarks Børn I Hellig Krig') Jakob Sheikh (journalist og debattør) David B. Smallman (advokat)   Europæisk ekstremisme og en mulig vej ud Debat i forbindelse med filmen ‘Exit’. Deltagere: Karen Winther (filmskaber) Søren Lerche (tidl. autonom aktivist) David Vallat (tidl. islamisk ekstremist) Henrik Bjelke Hansen (chef for PETs forebyggende afdeling) Tore Bjørgo (grundlægger af det norske EXIT-program) Tina Wilchen Christensen (antropolog og radikaliseringsekspert)   Multikulturalisme, immigration og tolerance i Italien Debat i forbindelse med filmen ‘Piazza Vittorio’. Deltagere: Thomas Harder (forfatter) Hans Lucht (forsker og immigrationsekspert, DIIS) Mai Rasmussen (journalist, Magasinet 360)   Separatisme i Nordirland 1 Debat i forbindelse med filmen ‘A Mother Brings Her Son to be Shot’. Deltagere: Sinéad O’Shea (journalist, filmskaber) Mads B. Mikkelsen (programlægger, moderator)   Separatisme i Nordirland 2 Debat i forbindelse med filmen ‘The Image You Missed’. Deltagere: Donel Foreman (filmskaber) Paolo Paterlini (forsker, moderator)   Hvad kan vi lære af 00’ernes østrigske højredrejning? Debat i forbindelse med filmen ‘Foreigners Out’. Deltagere: Paul Poet (filmskaber) Frank Piasecki Poulsen (undersøgende journalist)   Landbrug, bæredygtighed og globalisering i EU Debat i forbindelse med landsdækkende visning af ‘The Green Lie’. Deltagere: Werner Boote (filmskaber, journalist) Kathrin Hartmann (journalist) Jonas Giersing (direktør, Fairtrade) Thomas Roland (CSR-direktør, COOP) Anders Morgenthaler (forfatter) Lasse Lavrsen (journalist)   Det globaliserede Europas usynlige indbyggere Oplæg i forbindelse med filmen ‘Waiting for Barcelona’: Juho-Pekka Tanskanen (antropolog og filmskaber)   Oprør fra udkanten: Land og by i en post-industriel samtid Oplæg i forbindelse med filmen ‘Doel’: Frederik Sølberg (filmskaber)   Landegrænser og identitet Oplæg i forbindelse med filmen ‘Extinction’: Salomé Lamas (filmskaber)
  • READ MORE
    CPH:DOX når for første gang over 100.000 besøgende!
    Med hele 110.500 deltagere på årets festival har CPH:DOX igen sat publikumsrekord og er for første gang nået over den magiske grænse på 100.000. Dokumentarfilmfestivalen hører i dag til blandt verdens største og mest anerkendte inden for sit felt.
  • READ MORE
    Stream fem danske film fra CPH:DOX 2018 gratis i 48 timer!
    Publikumsbaskere og prisvindere: Stream GRATIS fem af de mest populære danske dokumentarfilm fra CPH:DOX 2018 i 48 timer!
  • READ MORE
    And the winner of the 2018 Eurimages Co-Production Award is...
    For the fifth year running CPH:FORUM and Eurimages are very proud to present the Eurimages Co-Production Development Award of €15.000 for the best pitch of this year's CPH:FORUM.
  • READ MORE
    Her er vinderne på CPH:DOX 2018!
    For 15. gang blev vinderne af de internationale konkurrencer på CPH:DOX kåret ved prisuddelingen, der fandt sted på Kunsthal Charlottenborg ved Kongens Nytorv fredag den 23. marts. Vinderne er blevet fundet i festivalens seks internationale konkurrencer: Dox:Award, Nordic:Dox Award, F:ACT Award, New:Vision Award, Next:Wave Award og Politikens Publikumspris. Og vinderne er.. Dox:Award Vinder: The Raft (Marcus Lindeen, Sverige, Danmark, USA, Tyskland)  Vinderen af Dox:Award 2018 er ‘The Raft’ af svenske Marcus Lindeen, der genfortæller historien om alle tiders mærkeligste sociale eksperiment, med dem der selv deltog i det. I 1973 sejlede fem mænd og seks kvinder over Atlanten på en tømmerflåde. Et socialt eksperiment og et videnskabeligt studie i vold, aggression, sex og gruppeadfærd, ledet af en radikal, mexicansk antropolog. Og uden at afsløre for meget gik eksperimentet mildest talt ikke helt efter planen. Over fyrre år senere bringer den svenske kunstner og filmskaber Marcus Lindeen for første gang besætningen sammen igen, på en tro kopi af tømmerflåden i et filmstudie, for at se tilbage på de tre intense måneder, de tilbragte sammen, isoleret og uden privatliv, på 'The Sex Raft', som pressen kaldte den. ‘The Raft’ var én af en lang række film, der havde verdenspremiere på CPH:DOX, hvorefter den nu bevæger sig ud på de øvrige internationale filmfestivaler. Filmen var en af de mest sete film på årets CPH:DOX, og den rekonstruerede tømmerflåde der indgår i filmen, kan fortsat opleves på Kunsthal Charlottenborg i forbindelse med udstillingen #whatif frem til 20. maj på Kunsthal Charlottenborg. ‘The Raft’ får dansk biografpremiere igennem DOXBIO 5. september. Hvis du ikke har fået set dette års Dox:Award vinder endnu, kan du stadig nå den sidste visning lørdag 24. marts klokken 14:00 på Charlottenborg. Kunstudstillingen #whatif er gratis under CPH:DOX frem til søndag 25. marts. Præsenteret i samarbejde med Danmarks Radio. Jury udtalelser Vinderen af DOX:AWARD 2018 er en film om endeløs nysgerrighed over for verden - og karaktererne der forsøger at overleve i den. Dens store bedrift ligger i konstruktionens ligelige fordeling af konceptuelle og emotionelle elementer, hvor følelser og fornemmelser bogstaveligt talt bliver opløftet. De to vidt forskellige former er sammenflettet og fungerer overraskende godt: vi ser kærlighed, kammeratskab og udholdenhed triumfere over menneskets mørkere sider. Vi hylder instruktøren for at holde ud i dette omfangsrige og komplekse projekt, indtil det opnåede en form, hvor det fremstår bedragerisk ubesværet for det uskyldige øje. Som jury er vi ikke uskyldige, men ikke desto mindre bliver vi fanget og meget berørt af filmen. Vi tolker filmen som et unikt øjebliksbillede af tid og kultur, af at ældes og ultimativt som et monument over de modige mennesker, tidligere kendt som det svage køn, som tager på en rejse ud i det ukendte. Der kunne ikke tænkes en bedre metafor for, hvad alle vi i den dokumentariske verden forsøger at udrette hver dag. Vi er stolte af at tildele Dox:Award til en film, der på alle måder symboliserer essensen af CPH:DOX i sin kombination af form og indhold, menneskelighed og æstetik. Vinderen af DOX:AWARD 2018 er: The Raft, by Marcus Lindeen. Dox:Award juryen bestod af Barbara Visser, kunstner (Holland), Matt Wolf, filmskaber (USA), Mila Turajlic, filmskaber (Serbien), Nick Pinkerton, kritiker (USA), og Caroline Sascha Cogez, filmskaber og radiovært (Danmark). Se alle de nominerede film i Dox:Award her. Special Mention América (Erick Stoll & Chase Whiteside, USA) Juryen giver en special mention til ‘América’, et charmerende, mexicansk eventyr om tre umage brødre og deres 93-årige bedstemor i en film om familiebånd, der får både smil og tårer frem. América vises sidste gang lørdag 24. marts klokken 15:15 i Empire Jury udtalelser En film om ømhed og diskretion, og en film der i sin diskretion aldrig kigger væk fra konfliktens grimhed. Et arbejde som, selvom det er beskedent i sit råderum, opdager uforglemmelige billeder indenfor det lille udsnit af verden, som det stiller skarpt på. Et studie i følsomhed og emotionel intelligens et øjeblik af gangen, opbygges gradvist til en forbavsende emotionel gennemslagskraft. Dox:Award special mention går til ‘América’ af Erick Stoll og Chase Whiteside. Dox:Award juryen bestod af Barbara Visser, kunstner (Holland), Matt Wolf, filmskaber (USA), Mila Turajlic, filmskaber (Serbien), Nick Pinkerton, kritiker (USA), og Caroline Sascha Cogez, filmskaber og radiovært (Danmark). Se alle de nominerede film i Dox:Award her. F:ACT Award Vinder: Laila at the Bridge (Elizabeth Mirzaei, Gulistan Mirzaei, Canada, Afghanistan) Vinderen af F:ACT Award 2018 er ‘Laila at the Bride’ af Elizabeth Mirzaei og Gulistan Mirzaei, der følger en usædvanlig viljestærk kvindelig aktivist  i sin kamp mod den afghanske heroin-mafia i Kabul. I Afghanistan er opium billigere end brød, og under en bro i Kabul er hundredvis af mænd og kvinder med snøvlede stemmer og slørede øjne overladt til deres egen skæbne af en korrupt regering med økonomisk interesse i opiumhandlen. Og det har Laila tænkt sig at gøre noget ved. Dag efter dag hiver hun misbrugere ud fra rendestenen, og ind på sit private afvænningscenter. Laila er viljestyrke i reneste form, når hun truer korrupte ministre, skyder mafiabøller med en shotgun i sit soveværelse og når hun med lige dele omsorg og harme taler alvorsord med opiumstågede mænd under broen. Hvis du ikke har fået set dette års F:ACT Award vinder endnu, kan du stadig nå den sidste visning lørdag 24. marts klokken 12:00 på Charlottenborg. Præsenteret i samarbejde med IMS og Dansk Journalistforbund. Jury udtalelser På vegne af F:ACT Award juryen: Christopher Quinn, Sawsan Dawaza, Finlay Pretsell, Minna Grooss og Talal Derki vil vi understrege, at denne kategori på ingen måde var morsom. Vi har set ti film om, hvor forfærdeligt mennesker i verden behandler hinanden. Filmene har rystet os i vores grundvold - vi har brug for terapi, vi er fuldstændig traumatiserede, og vi vil sagsøge CPH:DOX for vores psykologiske sår. Vi er blevet bedt om at evaluere hver film baseret på kriteriet om undersøgende journalistik i feature dokumentarfilm. Én film skilte sig særligt ud. I en tid hvor medierne overser de samfundsmæssige problemstillinger, der opstår som følge af krig og konflikter, skiller denne film sig ud med livlig realisme og et standhaftigt fokus på den nære, menneskelige historie. En historie vi alle ultimativt ender med at være kollektivt ansvarlige for. I Kabul møder vi en sand heltinde, som prøver at indfange det falmede håb i de tusindvis af heroinafhængige mennesker, der lever under en bro. De vil hellere tage stoffer end at spise brød, og markedsprisen er næsten den samme - bortset fra de uudholdelige konsekvenser. Men Laila Haidary har en mission, og hun kæmper hver dag for at redde liv - uden nogen støtte fra en korrupt regering. Ved at bryde reglerne for de sociale normer for kvinder i Afghanistan, forbliver Laila ukuelig og modig. Samtidig forbliver de to instruktører udholdende og engagerede og bærer filmens fortælling med ærlighed og behændighed, hvilket forvandler deres efterforskning til en etisk mission på trods af de farer og risici, de tager for at fuldføre den. Kontrasten mellem heltinden og det omgivende, forfærdelige miljø, fremstiller filmen Laila som en sand arketype, der skønt hun er viklet ind i verdens tragedier, ikke dæmper hendes håb om at ændre hendes verden - og selve verden. Awarden går til: ‘Laila at the Bridge’. F:ACT Award juryen bestod af Minna Grooss, filmskaber og journalist, Danmark, Sawsan Darwaza, filmskaber og festivaldirektør, Jordan, Christopher Quinn, filmskaber, USA, Finlay Pretsell, filmskaber, Storbritannien, og Talal Derki, filmskaber, Syrien/Tyskland. Se alle de nominerede film i F:ACT Award her. New:Vision Award Vinder: Wild Relatives (Jumana Manna, Libanon, Norge)   Vinderen af New:Vision Award 2018 er ‘Wild Relatives’ af Jumana Manna, et originalt og politisk sensitivt værk der kortlægger udveksling af økologisk valuta mellem to af verdens kornbanker, der er arkiver for landbrugets mindste grundbetingelse: frøkorn. Biodiversitet og international politik fra Libanon til Svalbard i et værk med perspektiver langt ud over menneskehedens egen fremtid. Manna arbejder i feltet mellem dokumentarisme og en research-baseret, kunstnerisk praksis med et særligt blik for både de menneskelige og abstrakt, politiske relationer. Hvis du ikke har fået set dette års NEW:VISION AWARD vinder endnu, kan du stadig nå den sidste visning lørdag 24. marts klokken 14:00 på Charlottenborg. Jury udtalelser I en yderst forskelligartet samling af New:Vision-nominerede film har juryen valgt et ambitiøst non-fiction værk, der udgør et multidimensionalt Venn-diagram, hvor uensartede geografier, moderne geopolitik og agro-feminisme krydser veje i en form for cinematisk frø-bank. For filmens optimisme, empati og evne til at engagere sig i samtiden, går årets New:Vision Award til ‘Wild Relatives’. New:Vision Award juryen bestod af Merete Jankowski, kunstnerisk chef hos Overgaden, Danmark, Marta Ponsa, Direktør for Kunstnerisk udvikling og kulturel aktion hos Jeu de Paume, Frankrig, og Ben Russell, filmskaber, (USA). Se alle de nominerede film i New:Vision Award her. Special Mention Translations (Tinne Zenner, Grønland, Canada, Danmark) Juryen giver en special mention til danske Tinne Zenner for hendes film 'Translations' (grønlandsk: 'Nutsigassat'), der reflekterer over sprogets rolle som kolonisator af fremmede landskaber. Et kritisk billedværk, hvor Grønlands uendelige vidder skaber et frirum for tanken. Translations har ikke flere visninger. Jury udtalelser En ide som et symbol, et navn som en form, et billede som overflade, et landskab som bølgeform: For dets formelle kompleksitet, materielle følsomhed og dens fokus på sprog som en form for modstand, går vores special mention i New:Vision kategorien til ‘Translations’. New:Vision Award juryen bestod af Merete Jankowski, kunstnerisk chef hos Overgaden, Danmark, Marta Ponsa, Direktør for Kunstnerisk udvikling og kulturel aktion hos Jeu de Paume, Frankrig, og Ben Russell, filmskaber, (USA). Se alle de nominerede film i New:Vision Award her. Nordic:Dox Award Vinder: Lykkelænder (Lasse Lau, Danmark, Grønland) Vinderen af Nordic:Dox Award 2018 er ‘Lykkelænder’ af danske Lasse Lau. Lykkelænder reflekterer - og dokumenterer - forholdet mellem Grønland og Danmark mellem forestillinger og myter. Men hvordan giver man den grønlandske erfaring en form, når man selv er dansk? Lau har skabt en sensitiv film om autencitet og iscenesættelse ved at lade begge dele forme værket sammen med de medvirkende. Men også ved at se og lytte opmærksomt. Den koloniale historie er nemlig indlejret i både Grønlands uendeligt smukke landskaber og i den kollektive bevidsthed. Men det samme er viljen til at bryde med den og se frem med en ny politisk selvbevidsthed. Hvis du ikke har fået set dette års Nordic:Dox Award vinder endnu, kan du stadig nå den sidste visning søndag 25. marts klokken 19:00 i Gloria. Jury udtalelser Nordic:Dox Award går til en film, der udfordrer os både gennem opfattelsen af de portrætterede og gennem dens valg af repræsentation. Vinderfilmen reflekterer over den historiske ubalance igennem charmerende og legefuld undren over de forhold, der eksisterer i dag. Denne nye stemme symboliserer en polyfonisk filmisk topografi, som bevæger sig på tværs af landegrænser. Nordic:Dox prisen går til Lykkelænder. Nordic:Dox Award juryen bestod af Camilla Magid, filminstruktør, Danmark, Luke Moody, programchef hos Sheffield Doc/Fest, og Rada Šešiċ, programlægger hos Sarajevo Film Festival, IDFA og IFFR (Bosnien og Herzegovina). Se alle de nominerede film i Nordic:Dox her. Special Mention The Night (Steffan Strandberg, Norge) Juryen giver en special mention til den norske animerede dokumentarfilm ‘The Night’ af Steffan Strandberg, der er en bittersød fortælling i traditionen fra Karl Ove Knausgaard om to brødres opvækst med en alkoholiseret mor og en fraværende far. The Night vises sidste gang søndag 25. marts klokken 21:15 i Gloria. Jury udtalelser Vi har besluttet os for at give en særlig omtale til en film, der åbner publikum op for en personlig historie af en særdeles sårbar og øm alder - samt værdien og betydningen af følelsesmæssige forbindelser. Vores special mention går til ‘The Night’. Nordic:Dox Award juryen bestod af Camilla Magid, filminstruktør, Danmark, Luke Moody, programchef hos Sheffield Doc/Fest, og Rada Šešiċ, programlægger hos Sarajevo Film Festival, IDFA og IFFR (Bosnien og Herzegovina). Se alle de nominerede film i Nordic:Dox her Next:Wave Award Vinder: Beautiful Things (Giorgio Ferrero & Federico Biasin, Italien) Vinderen af Next:Wave Award 2018 er italienske ‘Beautiful Things’ af Giorgio Ferrero & Federico Biasin, en dokumentarisk sci-fi fra den fremtid, vi allerede lever midt i - uden at vide det. En maskinmester på en supertanker og en videnskabsmand med speciale i matematik og lydstudier er to af de menneskelige tandhjul i en bulimisk cyklus af (over)produktion og (over)forbrug af alle de materielle objekter, der omgiver os uden at vi tænker over det. En kæde med mange led, som den unge filmskaber Giorgio Ferrero kobler sammen i en gennemført, audiovisuel undersøgelse af vor samtid - men med rum for de menneskelige særheder, der er som grus i maskineriet. Beautiful Things har ikke flere visninger. Præsenteret i samarbejde med Normann Copenhagen Jury udtalelser Juryen har besluttet sig for, at 2018’s CPH:DOXs Next:Wave Award bliver givet til én vinder - og med to special mentions. Til en original film, der forbinder modighed, stil, dybde, præcision og overraskelse, går Next:Wave Awarden til ‘Beautiful Things’, af Giorgio Ferrero & Federico Biasin. Next:Wave Award juryen bestod af Charlie Lyne, instruktør, Storbritannien, Olivia Neergaard-Holm, klipper, Danmark og Boris Mitic, instruktør, Serbien. Se alle de nominerede film i Next:Wave Award her Special Mention Minding the Gap (Bing Liu, USA) Conventional Sins (Anat Yuta Zuria & Shira-Clara Winther, Israel) Juryen giver en delt special mention til både ‘Minding the Gap’ af Bing Liu samt ‘Conventional Sins’ af (Anat Yuta Zuria & Shira-Clara Winther, Israel). ‘Minding the Gap’ tager os fra skateboard-video til en dokumentarisk 'Boyhood' - og følger tre unge venner der vokser op, bliver unge mænd og træffer livsvalg for rullende kamera. ‘Conventional Sins’ er en doku-noir om seksuelt misbrug i det ultra-ortodokse miljø i Jerusalem, hvor den nu voksne Meilech endelig konfronterer sin 'sugar daddy'. Minding the Gap vises sidste gang mandag 26. marts klokken 19:30 i Empire. Conventional Sins vises sidste gang søndag 25. marts klokken 21:30 i Falkoner Biograf. Jury udtalelser Til en intim film, der glorificerer venskab, introspektion, modstandsdygtighed, vedholdenhed og nogle helt perfekte skate finter, går en special mention til ‘Minding The Gap’ af Bing Liu. Til en introspektiv film, som modigt eksponerer skalaen og mekanismen af misbrug i et samfund, der er vant til stilhed, går en special mention til ‘Conventional Sins’, af Anat Yuta Zruia & Shira Clara Winther. Next:Wave Award juryen bestod af Charlie Lyne, instruktør, Storbritannien, Olivia Neergaard-Holm, klipper, Danmark og Boris Mitic, instruktør, Serbien. Se alle de nominerede film i Next:Wave Award her Politikens Publikumspris Vinder: False Confessions (Katrine Philp, Danmark, Tyskland) Vinderen af Politikens Publikumspris er ‘False Confessions’ af danske Katrine Philp - en juridisk thriller om en pro bono-idealists arbejde for retfærdighed i et kynisk retssystem. ‘False Confessions’ følger den danske advokat Jane Fisher-Byrialsen arbejde for at forhindre falske tilståelser, så færre ender i fængsel for forbrydelser, de ikke har begået. Gennem fire af hendes sager møder vi de involverede, tidligere anklagede og de fængsledes familiemedlemmer. Og gennem videooptagelser fra forhørslokalet, der får hårene til at rejse sig, oplever vi hvad de sigtede har gennemlevet af brutal, psykisk manipulation fra politifolk, der er mere interesserede i at opretholde deres høje opklaringsprocent, end i at få retfærdigheden til at ske fyldest. I år har CPH:DOX og Politiken valgt at hylde friheden i Politikens Publikumspris, og 10 film blev udvalgt til konkurrencen ud fra det kriterium, at de sætter frihed på dagsordenen. Vinderen er fundet ved publikumsafstemning under festivalen. Se de nominerede film i Politikens Publikumspris her. Hvis du ikke har fået set dette års vinder af Politikens Publikumspris endnu, kan du stadig nå visningen søndag 25. marts klokken 21:15 i Park Bio og ekstravisningen tirsdag 27. marts klokken 21:30 i Grand Teatret. Præsenteres i samarbejde med Politiken. OM KONKURRENCERNE   Dox:Award 12 film er nomineret i CPH:DOXs hovedkonkurrence Dox:Award, der udgør festivalens bud på årets bedste, internationale dokumentarfilm. De udmærker sig ved et stærkt, personligt udtryk, ved deres filmiske kvaliteter, og ved at insistere på dokumentarfilmens plads i biografmørket. Konkurrencen er præsenteret i samarbejde med DR.   F:ACT Award I 2013 indstiftede CPH:DOX sammen med Dansk Journalistforbund den internationale konkurrence F:ACT Award, en pris dedikeret til film, der bevæger sig i feltet mellem dokumentarisme, udersøgende journalistik og social aktivisme. I år er IMS, International Media Support, der støtter mange af de internationale filmskabere, også medafsendere af konkurrencen. I år er 10 film nomineret i den prestigefyldte konkurrence, fordelt på 4 verdenspremierer, 5 internationale premierer og en europæisk premiere.   New:Vision Award De nominerede film i New:Vision byder på eksperimenterende filmværker i krydsfeltet mellem dokumentarisme og samtidskunst. Mange af de nominerede kunstnere arbejder på tværs af de to genre og derfor fungerer mange af værkerne både i en installations-sammenhæng såvel som i en klassisk biograf-kontekst.   Nordic:Dox Award De nominerede film til Nordic:Dox Award 2018 udgør et nøje udvalg af de bedste film fra hele Norden. Udvalget afspejler diversiteten og ambitionsniveauet i den nordiske dokumentar. Ikke mindst reflekteret i kunstnerisk film, der har en klar vision og et personligt præg -  netop på dét punkt hvor den nordiske dokumentar i disse år markerer sig på den internationale filmscene. Konkurrencen spænder fra det poetiske til det politiske og sætter tilskueren i en aktiv, kritisk position. Og så er mange af filmene lavet af unge instruktører med nye visioner og med mod til at eksperimentere.   Next:Wave Award Take a walk on the wild side! Next:Wave er dedikeret til spirende filmskabere, unge fremadstormende talenter, der har modet til at tage chancer og markerer sig stærkt på den internationale scene. Konkurrencen er indstiftet i 2017 og præsenteret sammen med CPH:DOXs hovedsponsor Normann Copenhagen.   Politikens Publikumspris I år hylder CPH:DOX og Politiken frihed som tilstand og politisk proces med Politikens Publikumspris. 10 film er udvalgt ud fra det kriterium, at de sætter frihed på dagsordenen. Vær med til at hylde den kunstneriske frihed - se filmene i biografen og giv dem de hjerter, du synes de fortjener. Vinderen præmieres med 50.000 kroner.

Seneste fra DOX:TV

Hold dig opdateret…

Tilmeld nyhedsbrevet her!

@cphdox

#cphdox